برای نخستین بار در کشور؛ استانداردسازی و ارزیابی انطباق خدمات
رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: استاندارد سازی و ارزیابی انطباق در خدمات برای نخستین بار در کشور آغاز شد.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما از سازمان ملی استاندارد ایران؛ آقای مهدی اسلام پناه در مراسم روز جهانی استاندارد با اشاره به استانداردسازی و ارزیابی انطباق خدمات، که برای نخستین بار در کشور آغاز شده است، گفت: برنامه توسعه استانداردسازی خدمات با بیش از ۵۰ دامنه جدید در دستور کار قرار دارد، همچنین برای نخستین بار با هدف ارتقای کیفیت خدمات پس از فروش کالاهای بادوام که به لحاظ رضایت مصرفکننده اهمیت بالایی دارد، اجباری نمودن استاندارد خدمات پس از فروش دو کالای مهم خودرو و لوازمخانگی انجام شد.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: استاندارد سازی و ارزیابی انطباق در خدمات بهزیستی با اولویت خانههای سالمندان، خدمات آموزشی با تمرکز بر مدارس ابتدایی و مهد کودک ها، خدمات عمومی با اولویت فرودگاه ها، ایستگاههای قطار و پایانههای مسافری، فروشگاههای زنجیرهای، خدمات حمل و نقل کالا با توجه به خدمات پستی، خدمات گردشگری با تمرکز به مراکز اقامتی و هتلها اجرا گردید.
وی ادامه داد: ارتقای رتبه سازمان ملی استاندارد ایران در ایزو، نقش آفرینی در کمیته فنی متناظر، مشارکت در تدوین استانداردهای بینالمللی، مشارکت در استانداردهای فناورانه، تدوین ۱۱ استاندارد نانو، رتبه اول آسیای جنوب غربی و رتبه ۶ صاحب کرسی اصلی در اسمیک وابسته OIC، رشد ۵۰ درصدی تفاهم نامههای فنی و تخصصی و برنامه های اجرایی و عملیاتی زیربنایی در تجارت خارجی به ۶۰ کشور از اقدامات این سازمان است.
اسلام پناه گفت: برای نخستینبار انعقاد تفاهمنامههای استاندارد و تجارت محصولات حلال با کشورهای مسلمان و حتی غیرمسلمان دارای سهم بازار از جمله روسیه، مالزی، اندونزی، ترکیه، تایلند، ویتنام، بلاروس، ازبکستان، همچنین طراحی مدل بومی بنام مدل کیفیت جهان اسلام از دیگر دستاوردهای این سازمان است.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه برای نخستینبار در تاریخ صنعت خودروسازی، ۵ خودروی بی کیفیت، غیر روزآمد و دارای عیوب پر تکرار از چرخه تولید خارج شد، افزود: رفع تعلیق ۹ استاندارد از مجموع ۸۵ استاندارد خودرو با تصویب شورای عالی استاندارد انجام شد.
سازمان استاندارد، مدعی العموم است
معاون اجرایی رئیس جمهور هم در این مراسم گفت: سازمان استاندارد یک مدعیالعموم است که باید در نقطه قضاوت بین تولیدکننده و مصرفکننده باشد، زیرا کالای بیکیفیت ضرر به جان و روح مردم و ضرر به تولیدکنندگان است.
آقای محسن منصوری با بیان اینکه استاندارد کلمهای از جنس اعتماد و دقت است، افزود: مهمترین مأموریت ما افزایش سرمایه اجتماعی است، افزایش تولید اگر در سطح بالای کیفی و استاندارد اتفاق بیفتد، سرمایه اجتماعی را بالا میبرد.
وی با اشاره به اینکه سلامت و رعایت ارتقای سلامت از دیگر الزامات سازمان استاندارد است، گفت: این شاخصها باید مورد توجه قرار گیرد، تخلف نیز از دیگر شاخصهاست که نباید در مجموعههای نظارتی شاهد آن باشیم، زیرا نشان استاندارد یک ارزش ملی است و باید مراقبت کنیم تا روزبهروز تقویت شود.