پخش زنده
امروز: -
مدیر کل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت گفت : مراحل پیوستن خودروسازان به سامانه گارانتی تا دو ماه دیگر تکمیل می شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای محله ای ، مدیر کل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت در گفتگو با رادیو اقتصاد درباره پیوستن خودروسازان به سامانه گارانتی توضیحاتی داد. به گفته او ، مراحل پیوستن خودروسازان به سامانه گارانتی تا دو ماه دیگر تکمیل می شود.
سوال : هر کسی که خودرو دارد به دنبال این است که چطور می تواند از گارانتی مطمئنی استفاده کند. ، گارانتی یک ترجمه و مفهومی در حوزه صنعت و خدمات دارد که به شما تضمین می کند این سامانه قرار است که ما را به آن درجه اعتبارسازی برساند و به ما مردم اطمینان بدهد و یا اینکه آغاز یک کاری است که باید منتظرش باشیم ؟
محله ای : این سامانه نزدیک به دو سال است که راه اندازی شده اما الان گروه دومی که به این اضافه کردیم گروه خودروها است ، حالا خودروهای سواری و بقیه تجهیزات خودرویی ما حدود ۲ ماه است که این زیرساخت را آماده کرده ایم ، تقریباً همه خودروسازها آمده اند در داخل این سامانه، به هر حال یک تعدادشان منجر شده که این شناسنامه خدمات پس از فروش را تکمیل کنند و بقیه هم در شرف انجام هستند، امیدواریم که تا یکی دو ماه آینده همه اینها تکمیل شود ، بله ما هم امیدواریم چون بازخوردی که از سامانه جامع خدمات پس از فروش در حوزه لوازم خانگی گرفتیم این امید را به ما می دهد که موضوع رسیدگی به کم کاریها و کاستی ها در حوزه خدمات پس از فروش در حوزه خودرو هم انشاالله کاهش پیدا کند .
سوال : علتش این است که چیزی که شما دارید می گوید در دنیای امروز دهه ها است اساساً بهتر است بگوییم که در فرآیند صنعتی شدن بعد از جنگ جهانی دوم کشورها رفتند به سمت خلق ارزش افزوده اجتماعی که از محل این خدمات حاصل می شود و به همین علت مشتریان مطمئن بودند که کالایی را که می گیرند، آنقدر کیفیتش بالاست که تضمین شده است، این یک مفهوم دیگرش است شما هم البته کاری که کردید در این سامانه فقط بپرسم که ضمن اینکه اطلاع رسانی می کنید به مصرف کنندگان با استفاده از آن شناسه رهگیری ۱۳ رقمی اپلیکیشنی هم دارد که روی تلفن های همراه بیاد از طریق کیوآر کار را آسان تر کند ؟
محله ای : بله ما این مسیر را هم دنبال خواهیم کرد ، پروژه هایی داریم که انشاالله در فاز بعد کامل که شد بنده خدمتتان و خدمت مردم عزیز عرض خواهم کرد اما از طریق سامانه ایران جی اس دات آی آر دیگر در خودرو کد رهگیری به هر حال مدنظر نیست آن وی آی ان های ۱۷ رقمی خودرو می شود کد رهگیری که برای خودرو اختصاص پیدامی کند و آنجا همه می توانند استعلام کنند، ببینند که خودرویشان گارانتی دارد یا نه البته بعد از ثبت نام و تکمیل مراحلی که عرض کردم و اگر هم احیاناً در جایی خدمات با کاستی مواجه است آنجا می توانند شکایت کنند و سریعاً رسیدگی شود. من این نکته را عرض کنم که در بسیاری از موارد خودروساز در حقیقت می خواهد خدمات خوبی را ارائه کند اما بعضی موقع کندی بدنه و کم کاری در لایه های پائین دارد صورت می گیرد که اتفاقاً ما امیدواریم که از این طریق خود خودروساز و خدمات دهنده به این اطلاعات بیشتر دست پیدا کند، از آن گذشته و مهمتر این است که چون این سامانه صرفاً برای مردم نیست که یکسری خدمات را ایجاد کند برای خود خودرو ساز هم این امکان را ایجاد می کند که نظارت دقیقتر به شبکه خدماتی خودشان داشته باشند، شما خیلی راحت در سطح شهر شاید بتوانید ببینید که یکسری تابلوهایی رفته بالا با اسم خودروسازان در حالی که هیچ ارتباطی با آنها ندارند.
سوال : خوب این به این علت بوده که اشکال از ماست دیگر آن موقع که این اتفاق افتاد کسی واکنش نشان نداد ، یعنی کسی که مسئول شهر است هر کس فرماندار است، استاندار است ، شهردار است وقتی او واکنش نشان نداد به این تخلفات تا آخر همین می شود به همین علت من شهروند چه تقصیری دارم من نگاه می کنم به این نشان ، نشان برای من دارای اعتبار است ولی وقتی وارد می شوم من در تله افتاده ام .
محله ای : بله دقیقاً درست میفرمائید این مشکلی است که طی سالهای گذشته ایجاد شده و باید به مرور اینها را حل کنیم ، ما هدفمان این نیست که به صورت گازانبری یکسری جاها را بزنیم ما می خواهیم یک مسیری را ایجاد کنیم که همه در آن مسیر به تعالی برسند، هم سازمانها هم خدمات دهنده ها و هم مردم در استفاده از این کالاها و خدمات.
سوال : الان سامانه که جلوی من باز است خیلی راحت فهرست اقلام کالاها است که نوشته در حال حاضر امکان استعلام اصالت گارانتی تنها برای کالاهای مشمول تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراهم است، این فهرست اینجاست، من فهرست دیگری هم نمی بینم از تلفن همراه و یخچال فریزر شروع می شود تا به انواع کیس کامپیوتر می رسد، فقط یک شناسه رهگیری خواسته از ما یک استعلام سریال هم گذاشته یک استعلام ضوابط کالاها را هم اینجا آورده همین ۳ بخش است دیگر درسته ؟
محله ای : نه ببینید تقریباً شما می توانید با انتخاب گروههای کالایی به افرادی که به آنها خدمات میدهند به آدرس و نشانی و تلفن آنها دسترسی پیدا کنید در حالی که در مورد آن موردی که تبصره ۴ ماده ۱۸ فرمودید این خدمات این کالاها مشمول کدرهگیری هم هستند ، به همین علت آنها فعلاً کد رهگیری دارند، البته کم هم نیستند ، کل قطعات یدکی البته قطعات یدکی هنوز مشمول گارانتی فعلاً نشده در این سامانه انشاالله آن هم در حال انجامش هستیم، شما در مورد لوازم خانگی کد رهگیری که روی کالای شما هست را می توانید اینجا استعلام کنید و ببینید که گارانتی اش از کی شروع می شود و کی پایان می پذیرد و گارانتی کننده هم کیست در مورد خودرو هم انشاالله در دو ماه آینده این فرآیند را ایجاد خواهیم کرد و در حقیقت ما یکی از اهدافمان از این سامانه این است که یک مرجع اطلاعاتی ایجاد کنیم به جای اینکه افراد در اینترنت به صورت عمومی دنبال یک جایی برای تعمیرگاه یا جایی برای خدمات بگردند از این طریق انجام بدهند .
سوال : بیایید یک کار جامعی بکنیم که انشاالله در ایران که بشود باقیات و صالحات ، در ایران تجربه داریم پزشکان هر چند سال یکبار باید امتحان جامع بدهند پزشک هستند و مطب خودشان را دارند و مهر خودشان را دارند اما باید حتماً امتحان جامع بدهند، ما در کشور سازمان فنی و حرفه ای داریم که یکی از سازمانهای زبان زد و بسیار خوشنام در سطح جهانی است و در ایران من که می آیم تکنسین می شوم حتماً باید دارای کد ویژه شناسه ای باشم که مورد تائید آزمونهای فنی و حرفه ای قرار گرفته باشم و مردم بتوانند این را به راحتی ببینند که وسایلشان را چه کسی تعمیر می کند، الان خیلی آشفته ایم واقعاً فکر می کنید بتوانید این را در آینده ای نزدیک ساماندهی کنید این زنجیره ها به هم وصل شوند اینها حلقه های جدا هستند ؟
محله ای : دقیقاً درست می فرمائید ببینید برای اینکه ما این موضوع را حل کنیم یک مسیر این است که ما مستقیم برویم برای حل همان مشکل که برویم آموزش ایجاد کنیم گسترده است و تعداد بسیار زیاد است هزینه ها بالاست بخش خصوصی بعضاً نمی تواند این کار را انجام دهد اما ما راه دومی را انتخاب کردیم که در فاز دوم این سامانه انشاالله اجرایی خواهد شد و آن هم ایجاد یکسری شاخص هایی در حوزه ارائه خدمات بدون اینکه بخواهیم کسی را ارزیابی مستقیم انجام بدهیم که البته این هم با همکاری سازمان استاندارد دارد سرو شکل می گیرد و انشاالله عملیاتی خواهد شد اما ما می گوییم که کسی که دارد خدمات به مردم می دهد هدفش چیست هدفش رضایت مردم است ما باید در این سامانه از طریق شاخص های خدماتی که به مردم داده می شود ارزیابی کنیم .
سوال : این آینده نزدیکی که گفتید با چشم می شود دیدش یا نه ؟
محله ای : انشاالله تا پایان سال ما اثراتش را می بینیم مشکلاتی داریم که اگر حل شود ، انشاالله می شود.