پخش زنده
امروز: -
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در موضوع امنیت و اطلاعات باید به مدلی که قرآن کریم تجویز کرده است دست یافت و حتی میتوان در این باره سند عملیاتی را طراحی و پیگیری کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (شنبه، ۱۵ مهر) در چهارمین جلسه از سلسله نشستهای حکمرانی قرآن که در محل معاونت برگزار شد، گفت: مرحوم علامه طباطبایی (ره) در جلد ۱۰ المیزان معتقد است میان سلام و سلامت و ارتباط اینها با امنیت ارتباط نزدیکی وجود دارد.
وی با بیان اینکه یکی از مباحثی که در حکمرانی باید به آن توجه کرد بررسی مقوله امنیت از دو منظر تهدیدبنیان و فرصتبنیان است، اظهار داشت: در حکمرانی قرآن به نسبت امنیت با تمدن توجه شده است و از سوی دیگر امنیت، سکنی و آرامش مفاهیم ایجابی هستند که باید به آنها توجه کرد.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان مزیت جمهوری اسلامی ایران امنیت آن است، گفت: برای اینکه جمهوری اسلامی را بزنند میگویند به جز امنیت چه دارید و امنیت ما را به سخره میگیرند درصورتیکه تأمین امنیت مهمترین وظیفه حکومت است و در قرآن هم نسبت به آن تأکید شده است و افلاطون هم آن را مهمترین وظیفه حکومت میداند.
وی افزود: امیرالمؤمنین (ع) مالک اشتر را به مهم دانستن امنیت نظامی، امنیت دفاعی و امنیت اقتصادی خطاب قرار دادهاند لذا امروز ابعاد جنگ متفاوت شده است و در نظام حکمرانی و امنیتی باید حد اطلاعات و امنیت معلوم شود. همچنین موضوع مهم دیگر موضوع نفوذ است و امروز رهبر معظم انقلاب نفوذ را بهعنوان وادادگی تعریف میکنند و با وادادگی و اشرافیگری به دشمن میتوان کد داد و همین مسئله نفوذ را رقم میزند.
معاف گفت: از سوی دیگر عنصر اطلاعاتی و کنشگر میدان امنیت باید پنهانکار باشد و در برابر نفوذ که حالت موریانهوار دارد و بسیار خطرناک است پنهانی برخورد کرد. همچنین فتنه را داریم که باید با رعایت مرزهای اخلاق با فتنه مقابله شود.
وی افزود: جمهوری اسلامی در حوزه امنیت و اطلاعات موفق است و دلیلش هم به تفسیرها و تفکیکهایی که در حوزه امنیت انجام داده است، ارتباط دارد. در موضوع امنیت و اطلاعات باید به مدلی که قرآن کریم تجویز کرده است دست یافت و حتی میتوان در این خصوص سند عملیاتی را طراحی و پیگیری کرد به عنوان نمونه در این سند عملیاتی باید همه خوانشها مدنظر قرار گیرند مثلاً میتوان فتنه ۸۸ را خوانش سیاسی کرد، ولی خوانش اصلی آن امنیتی است و یا اغتشاشات ۱۴۰۱ را هم میتوان خوانش اجتماعی کرد، ولی پشت پرده آن خوانش امنیتی است که بهتر است به همه ابعاد پرداخته شود.