پخش زنده
امروز: -
دستورالعمل اجرایی دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، لباس، مهمترین بستر بازنمایی ارزشهای فرهنگی و آینه تمام ّ نمایی از مؤلفههای هویّتی یک جامعه است و بازآرایی و متناسب سازی آن با شرایط اجتماعی، باعث میشود آرامش، زیبایی، آراستگی و پیوندهای هویّتی اصیل در عرصههای زیست روزمره جاری شوند.
این بیانیه مضمون، مهمترین اولویتهای مضمونی و فرمی دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر را تبیین میکند و میتواند منبع الهام طراحان و مشارکت کنندگان در این رویداد باشد.
بر این اساس و با توجه به آییننامه جشنواره دستورالعمل اجرایی جشنواره دوازدهم به شرح ذیل است.
۱- در بخش رقابتی مد و صنعت ملی پوشاک فقط طرحهایی را که حداکثر در یک سالِ پیش از برگزاری جشنواره تولیدشده و قبلاً به جشنواره ارائه نشده، میپذیرد. همۀ طرحهای متقاضی شرکت در هر یک از بخشهای رقابتی، باید از سال ۱۴۰۱ به بعد تولید شده و در دورههای گذشته جشنواره نیز بازبینی هیأت انتخاب قرار نگرفته باشند.
ویژندهای متقاضی شرکت در بخش مسابقه طاووس زرین، باید دارای شناسۀ شیما و شناسۀ کالا از «کارگروه مد و لباس» و «سامانۀ جامع تجارت» باشند و آثار در هیچیک از رویدادها، جشنوارهها و بازارهای پوشاک داخلی و خارجی به نمایش درنیامده باشند.
همچنین همه متقاضیان باید فرم تعهدنامه را تکمیل کنند که شامل برگه فنی استاندارسازی باشد و طرحهای ارائهشده باید قابلیت تولید انبوه را داشته باشند و در قالب یک مجموعۀ کامل لباس در دو بخش مردانه و زنانه و در دو گروه سنی بزرگسال و نوجوان ارائه شوند.
گروههای طراحی مستقل غیر از عکاسان در سامانه طراحان کارگروه عضویت داشته و آثار دارای شناسۀ شیما از کارگروه ساماندهی مد و لباس باشند وآثار در هیچ یک از رویدادها، جشنوارهها و بازارهای پوشاک داخلی و خارجی به نمایش درنیامده باشند.
طراحان آزاد مفهومی باید آثارارائه شده دارای شناسه شیما باشد و در هیچ یک از رویدادها، جشنوارهها و بازارهای پوشاک داخلی و خارجی به نمایش درنیامده باشند.
زمان ثبتنام در سامانۀ جشنواره، در اواخر مهر ماه خواهد بود.
۲- در بخش رقابتی طراحی پوشش تراز اجتماعی بانوان ویژند های متقاضی شرکت در بخش مسابقه طاووس زرین، قطعات اصلی پوشاک (مانتو و شلوار) در این مجموعه باید دارای شناسۀ شیما و شناسۀ کالا از «کارگروه ساماندهی مد و لباس» و «سامانۀ جامع تجارت» باشند و در هیچ یک از رویدادها، جشنوارهها و بازارهای پوشاک داخلی و خارجی قبلی به نمایش درنیامده باشند.
۳- در بخش رقابتی تبلیغات مد و سبک پوشش همه آثار متقاضی شرکت در این بخش، باید در سامانة جشنواره ثبتنام کنند و مواد تبلیغی شرکتداده شده در این بخش، از سوی شرکتکنندگان در بخشهای مختلف جشنواره، الزاماً باید مربوط به آثار شرکتداده شده در جشنواره باشند و کد رهگیری آثار ثبتشده، در این قسمت درج شود.
۴- ثبتنام آثار پژوهشی متقاضیان حضور در همایش علمی جشنواره در بخش علمی- فرهنگی (اواسط مهر) و آغاز ثبتنام مقالات (اواسط آذر) خواهد بود.
دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر ۳۰ دی برگزار میشود و اختتامیه این مراسم ۵ بهمن است.