پخش زنده
امروز: -
سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به حدود ۱۰۵ هزار دانش آموز در شش گروه معلولیت خدمات ارائه می دهد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما شبکه یک سیما در برنامه صبح بخیر ایران حمید طریفی حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفتگو کرد.
سوال: میدانم که شما هم امسال را بسیار پرقدرت در حوزه آموزش و پرورش استثنایی شروع کردید، امیدوارم که هم شما و هم همه دانش آموزان و کادر معلمینی که در این حوزه فعالیت میکنند که بسیار زحمت میکشند به نظر من حتی زحمت مضاعف هم میکشند نسبت به معلمین مدارس عادی مبارک تان باشد، به عنوان سوال اول میخواهم راجع به حدود و وظایف سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بپرسم، الان دقیقا چه اتفاقاتی دارد در این سازمان که به ریاست شما مشغول کار است انجام میشود؟
طریفی حسینی: سازمان ما وظیفه ارائه خدمات آموزشی و پرورشی و توانبخشی به ۱۰ گروه از دانش آموزان دارای معلولیت و یا دانش آموزانی که به نحوی اختلالاتی دارند را برعهده دارد، ما حدود ۱۰۵ هزار دانش آموزان که در شش گروه معلولیت شامل دانش آموزان با آسیب بینایی، با آسیب شنوایی، معلولان جسمی حرکتی، دانش آموزان با طیف اتیسم، چند معلولیتی و کم توان ذهنی که بخشی از اینها در مدارس خاص استثنایی تحصیل میکنند و بخشی شان در مدارس عادی تحصیل میکنند داریم خدمات میدهیم در کنارش بعضی از دانش آموزان دیگر را هم داریم که در مدارس عادی در حال تحصیل هستند، ولی دارای اختلالاتی هستند، مثل اختلال یادگیری ویژه یا نقص توجه و بیش فعالی یا آسیب زبان و گفتار دارند و یا نیازمند توجه خاص آموزشی هستند که آنها را پوشش میدهیم، ما در واقع دو تا پنجره ارائه خدمت داریم در سطح مناطق، یکی مدارس استثنایی مان هستند و یکی مراکز جامعی تحت عنوان مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام، دانش آموزان شرایط تحصیل شان اگر فراهم باشد در مدارس عادی اولویت ما بر این است که در مدارس عادی تحصیل بکنند، حدود ۲۲ هزار نفر از دانش آموزان ما که شامل دانش آموزان با آسیب بینایی، با آسیب شنوایی و معلولان جسمی حرکتی هستند الان در کنار بچههای عادی دارند تحصیل میکنند.
سوال: یعنی ما الان دانش آموزی داریم که بینایی یعنی هیچ بینایی ندارد و دارد در یک مدرسه عادی تحصیل میکند و مشکلی هم برایش پیش نمیآید؟
طریفی حسینی: بله، همین طور هست، خیلی از بچهها ما ترجیح شان بر این است که در مدارس عادی تحصیل بکنند، ما به صورت کلی به دو گروه از بچهها خدمات میدهیم، یک گروه از بچهها دارای هوش بر عادی هستند و برنامه درسی شان همان برنامه درسی بچههای عادی هست، ما فقط کارهایی را انجام میدهیم از جنس مناسب سازی، مثلا کتابهای درسی شان را برای بچههای نابینا، تبدیل به خط بریل میکنیم، ماحدود دو هزار تا دانش آموز که کتاب هایشان به خط بریل هست که حدود ۲۳ هزار جلد کتاب را ما در قالب ۱۹۵ عنوان کتاب، ما اینها را مناسب سازی میکنیم و اینها در ابتدای سال تحصیلی در اختیارشان قرار میگیرد، محتوایش هم همان محتوای کتابهای بچههای عادی هست فقط خطش تغییر پیدا کرده ویا اینکه کتاب هایشان را صوتی میکنیم برای بچههای نابینا، یا برای بچههای ناشنوا و جسمی و حرکتی به همین شکل، فضای آموزشی شان را مناسب سازی میکنیم، معلمان را آموزش میدهیم برای این که واجد توانمندیهایی بشوند که این بچهها کار کنند درمدارس عادی و رویکرد سازمان هم بر این هست که تا جایی امکانش هست بچههایی که هوشبر عادی دارند در مدارس عادی مشغول تحصیل بشوند هم از باب رفت و آمدشان به مدرسه خیلی راحتتر هست و هم به لحاظ آن فضای اجتماعی که این بچهها باید تجربه بکنند.
سوال: آن ایزوله اتفاق نمیافتد دیگر، برای خودشان بهتر هست
طریفی حسینی: بله، برای بچههای عادی ما هم خوبه، در ارتباط و تعامل با این بچهها قرار میگیرند بالاخره همه درکنار هم توی جامعه زندگی میکنند و باید با همدیگر تجربیات و تعاملات مشترک داشته باشند و ترجیج ما این است که این اتفاق به هرچه بهتر رقم بخورد و تلاش سازمان براین جهت بوده.
سوال: بحث فرهنگسازی مهم است و هم بحث آموزشی مخصوصا آموزش کادر آموزشی، چون اگر یک معلم آگاه آنجا حضور داشته باشد ما میتوانیم یک کلاس آگاه داشته باشیم، یعنی یک معلم میتواند تمام بچهها را، آگاهی بخشی بکند، امیدوارم این اتفاق هرچه بیشتر و هرچه بهتر در تمام کشور بیفتد که تمامی معلمان ما تسلط پیدا بکنند با تعامل، با کودکان استثنایی کشورمان، آقای دکتر یکی از وسایل مهم در حوزه این بچهها گفتاردرمانی و کاردرمانی است، میخواهم بدانم که الان در سازمان آموزش و پرورش استثنایی چه اقداماتی صورت گرفته، کم و کسری این حوزه وجود دارد، استخدام جدید داشتیم، کلا چه خبر؟
طریفی حسینی: وجه ممیز ما با بخش عادی اتفاقا تو همین توانبخشی هست، یعنی ما هدف شماره یک اساسنامه سازمان هدف سازمان را میگوید طراحی و استقرار یک نظام آموزشی و پرورشی و توانبخشی، که بتواند خروجی اش یک انسانی با ویژگیهایی باشد که فرد بتواند به یک خودکفایی فردی و اقتصادی و اجتماعی برسد، توانبخشی شرط تثبیت و تعمیق یادگیری برای دانش آموزان استثنایی هست، یعنی ما درکنار آموزش اگر توانبخشی نداشته باشیم، آموزش عملا اتفاق نمیافتد، ما حدود ۶۵۰ نفر نیروی توانبخشی که هم شامل کادردرمان هست، گفتاردرمان هست، بینایی سنج، شنوایی شناس و یا فیزیوتراپ در مدارسمان الان داریم.
سوال: یعنی مستقر هستند؟
طریفی حسینی: بله، درمدارس مستقر هستند و در کنار آموزش که معلمان میدهند در مدرسه، دانش آموزان به صورت انفرادی توی اتاقهای مخصوصی که ما داریم فضایی تخصصی توانبخشی که داریم، توسط این نیروها آموزش میبینند، ما حدود ۶۵۰ نفر نیروی توانبخشمان طی سالهای خیلی دور استخدام شدند شاید آخرین استخدام ما به دو دهه قبل بر میگشت، اکثر اینها در سن بازنشستگی بودند و ما با توجه به تعامل و ارتباط بسیار خوبی که با ارکان دولت الان اتفاق افتاده و این را من عرض کنم که ما دریک نقطه عطفی تاریخی از نظر توجه ارکان مختلف دولت و حاکمیت نسبت به آموزش و پرورش هستیم، من یکی دو تا از مصادیقش را در مورد خود آموزش و پرورش استثنایی خدمت تان عرض میکنم، اینکه برای اولین بار ما سازمان اداری استخدامی که یکی از ارکان اصلی دولت هست میآید هزار ردیف اختصاصی برای استخدام کاردرمان و گفتاردرمان در اختیار ما قرار میدهد، تقریبا دو برابر وضع موجود ما، الان به ما ردیف دادند و فراخوان آزمون هم انجام شده، ثبت نام در آزمون تمام شده و ما ۲۰ یا ۲۱ مهرماه این آزمون را برگزار میکنیم.
سوال: یعنی حتما به امسال میرسند؟ به این سال تحصیلی میرسند برای شروع کار؟
طریفی حسینی: بله، ما انشاالله طی دو تا سه ماه آینده تمام فرآیند جذب اینها را انجام میدهیم و از دی ماه، بهمن ماه اینها میتوانند خدمات توانبخشی را به دانش آموزان عزیز کشورمان ارائه بدهند.
سوال: یعنی هزار کارمند توانبخشی به سیستم آموزش و پرورش استثنایی کشورمان تا قبل از تمام شدن ۱۴۰۲ اضافه میشود؟
طریفی حسینی: بله امیدوار هستیم که بتوانیم سهمیهای که دادند را کامل جذب بکنیم با توجه به این که بالاخره ما شرایطی دارد پذیرفته شدن در آزمون، باید افراد توانمند بیایند، افرادی که بتوانند آن کیفیت لازم را داشته باشند.
سوال: من قول میدهم به شما که در کشورمان بیشتر از هزار نفر توانمند داریم.
طریفی حسینی: من از همین جا هم دعوت میکنم که حتما جدی آنهایی که ثبت نام کردند توی این آزمون، حتما جدی مطالعه بکنند، خودشان را آماده بکنند ما استقبال میکنیم از حضورشان و انشاالله اتفاقات خوبی در کشورمان میافتد، ما حدود دو هزار و ۳۳۲ نفر هم ردیف استخدامی داشتیم برای جذب آموزگار استثنایی که نتایجش همین چند روز پیش اعلام شده و حدود ۷۰۰ نفر هم از آن جا نیروی متخصص در مدارس استثنایی مان اضافه میشود و ما یک سال تحصیلی خوبی را انشاالله شروع خواهیم کرد و یک نکته دیگر هم که من در مورد آن توجه دولت نسبت به آموزش وپرورش استثنایی بخواهم عرض بکنم، بحث ایاب و ذهاب دانش آموزان استنثای هست، برای اولین بار در قانون بودجه ۱۴۰۲ کشور، مساله ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی در کنار توسعه حمل و نقل و ناوگان درون شهری، دیده شده و آنجا منابعی را در اختیار شهرداریهای کشور قراردادند که بتوانند ایاب و ذهاب رایگان دانش آموزان استثنایی را انجام بدهند و باز برای اولین بار، در آیین نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزان کشور، برای کل دانش آموزان ما یک آیین نامهای داریم که هیئت دولت آن آیین نامه را تصویب میکند، امسال بعد از حدود ۱۵ سال این آیین نامه مورد بازنگری قرار گرفت و به مساله حمل و نقل ایمن و مناسب سازی شده و رایگان دانش آموزان استثنایی تو آن آیین نامه پرداخته شده که هم خود دولت منابع را دراختیار بگذارد و هم شهرداری از منابعی که در اختیار خودشان دارند بتوانند کار ایاب و ذهاب دانش آموزان.
سوال: به مدارس استثنایی ابلاغ شده؟
طریفی حسینی: به دستگاههای ذیربط الان اعلام شده و به صورت تدریجی انشاالله آن دستگاه ذیربط که به خصوص شهرداریها هستند که باید این کار را انجام بدهند الان در جریان موضوع قرار گرفتند.
سوال: به زودی اجرایی میشود؟
طریفی حسینی: بله ما در همین شهرتهران که جایی تشکر و سپاسگزاری دارد از مجموعه مدیریت شهری، شهر تهران که مجموعه مدیریتی شهری پیشرو در سطح کشور از سالهای گذشته کار ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی را در سطح شهر تهران انجام میدادند، از ۳ مهرماه یعنی ما از روز یکشنبه کار سرویس دهی رایگان دانش آموزان استثنایی را در سطح شهر تهران، شهرداری تهران شروع کرده و انشاالله به تدریج تا طی روزهای آینده به صورت کامل همه مدارس شهر تهران این خدمت را میگیرند، همین طور در بقیه شهرهای کشورهم کلانشهرهای ما، شهرهای بزرگ الان شهرداریها اکثرا آمدند پای این کار و دارند این کار را انجام میدهند.
سوال: انشاالله اتفاق بیفتد، چقدر دست پر آمدید خیلی لطف کردید اخبار خوبی را گفتید مخصوصا همین بحث سرویسهای مدارس استثنایی که فکر میکنم اولین بار در برنامه صبح بخیر ایران به آن پرداخته شد و این خبر خوب داده شد، هنوز به خیلی از مدارس استثنایی خبر نرسیده، چون ما تا همین هفته مدیری داشتیم از یکی از مدارس استثنایی که فکر میکنم تو منطقه پیروزی تهران بود، فکر میکنم یا ۱۳ آموزش میشد یا ۱۴، مطمئن نیستم که ایشان مدیر مدرسه استثنایی بودند و از این خبر اطلاع نداشتند، یعنی مطالبه شان این بود کهای کاش این اتفاق بیفتد، حالا سوال من از شما این است الان مدیران مدارس استثنایی یا والدینی که کودکان استثنایی دارند اگر بخواهند از این امکان بهرهمند بشوند باید به کجا مراجعه بکنند برای داشتن سرویسهای رایگانی که شما فرمودید؟
طریفی حسینی: ما، چون تازه تصویب شده، ما بالاخره الزامات و مقدمات این کار را باید فراهم بکنیم، بخشی از منابع مالی سرویس را خود آموزش پرورش ما از طریق سازمان داریم پرداخت میکنیم، منابعی در اختیار مدارسمان قراردادیم به خصوص تو شهرهای کوچک و مناطق محروم که عمدتا ممکن است شهرداریها نتوانند به این زودی خودشان را با این آیین نامه جدید هماهنگ بکنند، ما داریم کمک میکنیم و یک دوره گذاری دارد، یعنی توی این شش ماهه انتهای سال ما باید مدیریت بکنیم این کار را، خود ما کمک میکنیم، خیران هم کمک میکنند خود خانواده هم کمک میکنند در مورد این موضوع، و ما برای سال آینده در قانون بودجه سال آینده انشاالله منابع مالی لازم در بودجه سال آینده دیده میشود، چون همین چند روز پیش این موضوع دیگر به نتیجه رسیده و ما به خصوص در کلان شهرهایمان، شهرهای بزرگ مان، یک جایی شهرداریها مستقیم دارند کمک هزینه پرداخت میکنند، تو بعضی از استانهای ما خود شهرداریها سرویسهایی را در اختیار قرار دادند که این کار را انجام بدهند به تدریج این کار باید اتفاق بیفتد.
سوال: یعنی دوستان باید منتظر باشند که درواقع مدرسه آنها و به شهر آنها این امکان برسد؟
طریفی حسینی: بله ممکن هست دوره گذار ما چند ماههای را داشته باشیم، ولی کمک هزینههای مربوطه حالا به صورت کامل اگر در همه شهرها الان این اتفاق نیفتد، ولی به صورت کمک هزینههایی که در اختیار مدارس قرار میگیرد، این مدرسه خودش با خانواده هماهنگ میکند و این کار را ناجما میدهد.
سوال: ساده اش میشود اینکه دیر و زود دارد، سوخت و سوز ندارد.
طریفی حسینی: مهم این است که ما سه چهارتا کار اساسی و مهم از جنس ریل گذاری اساسی در آموزش و پرورش استثنایی انجام دادیم، ما به جای این که طرحهای زودگذر و موقت و زودبازده را بخواهیم دنبال بکنیم دو سه تا مشکل اساسی دانش آموزان را رفتیم سراغش.
سوال: این خیلی مساله پایهای بوده.
طریفی حسینی: بله نیروی متخصص توانبخشی و نیروی متخصص آموزگار استثنایی بحث ایاب و ذهاب که ارتباط بسیار معناداری با پوشش تحصیلی دانش آموزان ما دارد، ما باید دانش آموز را در محیط آموزشی داشته باشیم که بتوانیم کارمان را انجام بدهیم، مساله ایاب و ذهاب مساله بسیار مهمی هست، فقط هم بحث رایگان بودنش نیست، ما مساله مان با سرویس دانش آموزان بحث ایمن بودنش، مناسب سازی بودنش و در دسترس بودنش هست ما اگر به یک سطحی برسیم که ناوگان حمل و نقل درون شهری ما بتواند این مناسب سازیها را انجام بدهد، ایمنی لازم را داشته باشد، نیاز به سرویسهای اختصاصی ندارند، تا زمانی که این سیستم حمل و نقل درون شهری مان بتواند خودش را هماهنگ بکند و آن مناسب سازیها را انجام بدهد ما از طریق این کمک هزینههایی که داریم انجام میدهیم به دانش آموزان دارای معلولیت داریم این شرایط را برایشان فراهم میکنیم که خیلی راحت
سوال: حالا از تحصیل باز نمانند، چون نمیتوانیم منتظر بشویم که امکانات حمل و نقل شهری درست بشود، چون ممکن است مثلا دارم میگویم این یک سال، دوسال طول بکشد و بچه دوسال از تحصیل باز بماند خب عدد زیادی است برای یک کودک، ولی خیلی خبر خوبی بود متشکرم از شما، یک سوالی که خیلی مطحر است این است که شما در اساسنامه سازمان تان ذکر شده که باید برای پیشگیری از ناتوانیهای جسمی و ذهنی قبل از تولد، هنگام تولد و بعد از آن اقداماتی صورت بگیرد، درحوزه آگاهی بخشی در راس آن، میخواهم ببنیم در این حوزه چه اقداماتی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی صورت گرفته و در حال انجام شدن هست؟
طریفی حسینی: همانطوری که فرمودید یکی از مهمترین اهداف ما در سازمان بحث پیشگیری است و مداخله به هنگام، یعنی ما پیشگیری سطح یک، سطح دو یا سطح سه داریم و بحث مداخله بهنگام برای این که ما بتوانیم از بروز معلولیتهای ثانویه و یا تشدید معلولیتها جلوگیری بکنیم، یکی از کارهای اساسی و بسیار مهمی که ما امسال این را انجام دادیم و این هم باز از تحولات مهم در آموزش و پرورش استثنایی در تاریخ آموزش و پرورش استثنایی هست، راه اندازی مرکزی تحت عنوان مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشد تربیتی هست.
سوال: این را سالهای گذشته ما نداشتیم؟
طریفی حسینی: این را ما نداشتیم، ما قبلا مراکزی تحت عنوان مراکز آموزش و توانبخشی و مشکلات ویژه یادگیری داشتیم که فقط بچههایی که اختلال یادگیری داشتند از آن بچههایی که عادی هستند، در مدارس عادی در مدارس ابتدایی مان دارند تحصیل میکنند اگر دچار اختلال یادگیری میشدند مراجه میکردند به این مرکز و به صورت هفتگی یکی دو تا جلسه اینها خدمات آموزشی و توانبخشی را دریافت میکردند، ما این را تبدیل به مرکز جامع کردیم، سن پذیرش را آوردیم روی پیش دبستانی و علی رغم این که پیش دبستانی به صورت غیردولتی الان دارد اداره میشود ما گفتیم اگر بچهای در معرض خطر باشد، در معرض معلولیت یا در معرض اختلال باشد، ما این را از آن سن طلایی رشدش در دوره پیش دبستانی بتوانیم در این مراکز، پذیرش بکنیم، اختلالات دیگری را هم به گروه هدف این مراکز اضافه کردیم، نقص توجه، بیش فعالی، ً آسیب زبان و گفتار یا بچههایی که یک مقدار از نظر توانایی ذهنی شان نسبت به بچههای عادی ممکن است یک مقدار نیاز به حمایتهای بیشتری داشته باشند در فرآیند یادگیری وما آنها را تحت عنوان دانش آموزان نیازمند توجه خاص آموزشی میشناسیم، اینها را هم به گروه هدف این مراکز اضافه کردیم، وظایف دیگری هم به این مراکز دادیم از جمله سنجش بدو ورود به دبستان را، ما سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموزی که به کلاس اول میآیند را در بدو ورود به دبستان مورد سنجش قرار میدهیم، سنجش بینایی، شنوایی، بهداشت و همین طور آمادگی تحصیلی و تواناییهای ذهنی و هوشی بچهها را
سوال: این سال اول انجام میشود یا پیش دبستانی؟ یعنی قبل از پیش دبستانی یا قبل از کلاس اول؟
طریفی حسینی: ما این را قبل از ورود به دبستان انجام میدادیم، تو همین تحولی که عرض کردم، ما این را تعمیم دادیم به چهارسالگی، از
امسال این را هم میخواهم عرض کنم خدمت خانوادههای محترم که ما، سنجش نوآموزانی که سال آینده یعنی مهر ۱۴۰۳ وارد مدرسه میشوند از مهر ۴۰۲ یعنی از همین الان ما فرآیند سنجش این بچهها را شروع میکنیم از باب آن رویکرد مداخله بهنگام، برای این که اگر اتفاقی خدای نکرده ممکن است برای دانش آموزی بیفتد در قبل از ورودش به مدرسه، ما بتوانیم مداخله بهنگام داشته باشیم و به توانیم آن خدمات توانبخشی به موقع را به بچهها ارائه بدهیم.
سوال: اتفاقا آقای دکتر یکی از سوالاتم همین بود، آیا هفت سالگی دیرنیست؟ برای این سنجش؟ چون که اگر بچهای مشکلات بینایی داشته باشد، هفت سالگی خیلی دیر هست، یا مثلا گلدن تایم یا زمان طلایی تشخیص اتیسم زیر چهارسال است، زمانی چهارسالگی هست، خب وقتی که ما هفت سالگی ما این کار را میکنیم یک فرصت طلایی برای درمان و پیشگیری و بهتر شدن اوضاع را از دست میدهیم، پس یعنی از امسال این اتفاق افتاده که این سنجش از هفت سالگی انتقال پیدا کرده به چهارسالگی و اگر خدای نکرده مشکلی در یک کودکی وجود داشته باشد، خانوادهها میتوانند از چهارسالگی این مساله را پیگیری بکنند.
طریفی حسینی: بله ما با توجه به این که این مراکز را دیگر داریم، قبلا سنجش در طول تابستان انجام میشد به صورت فشرده توی دو سه ماه تابستان انجام میشد، ما این را به صورت فرآیند در طول سال تحصیلی انجام میدهیم، این نکته را هم عرض کنم ما این مراکزی که عرض کردم یک بخشی از یک پازل گستردهتر به نام نظام تشخیص، توانبخشی و مداخله بهنگام است، ما سیستم سازی کردیم در آموزش و پرورش یک سیستمی هستش که یک بخشش جذب نیروی توانبخشی بوده، یک بخشی اش اضافه کردن گروههای جدید اختلالات بوده به گروه هدفی که ما به آنها خدمات بدهیم، کاهش سن سنجش بوده، تغییر محل اجرای سنجش بوده که ما این را تو پایگاه موقت انجام میدادند، الان ما تو پایگاه ثابت انجام میدهیم، عوامل اجرایی برنامه سنجش قبلا عواملی از بیرون آموزش و پرورش بودند الان عوامل خودمان هستند که این کار را انجام میدهند، همین نکته عوامل اجرایی را من عرض کنم، ما افرادی که تو این مراکز کار میکنند همه متخصص اند حداقل یک فوق لیسانس یا دکترایی را در زمینه روانشناسی و مشاوره دارند که کار مشاوره را انجام میدهند، این سنجشی که امسال انجام شد تقریبا نصفش توی این مراکز انجام شد، یک دوره گذاری تعریف کردیم، نصفش در طول تابستان انجام شد و نصفش در طول سال تحصیلی، یعنی ما سنجش امسال مان را از آذرماه سال گذشته شروع کردیم و این باعث شد که ما تقریبا ۵۰ درصد ارجاعات به مرحله تخصصی سنجش مان کاهش پیدا کند، ما دو مرحله سنجش انجام میدهیم، یک سنجش مقدماتی هست و اگر نیاز به بررسیهای دقیقتر باشد از نظر بینایی، شنوایی، شرایط جسمی و حرکتی و ذهنی، اینها را ارجاع میدهیم به یک تست تخصصی تری، که آن هم شرایط خیلی سختی ایجاد میشد برای خانوادهها، ما تقریبا ۵۰ درصد این را کاهش دادیم از باب این که یک بررسی دقیق تری و ابزارهای دقیق تری اینجااستفاده شد تو این مراکز، و ما اگر بتوانیم مراکزمان را توسعه بدهیم تو هر منطقه حداقل یک مرکز ما قرار است، توی مناطق آموزشی مان داشته باشیم و آموزش و پرورش هم نیروی اینها را باید تامین بکند، فضای اموزشی لازم را باید برای اینها تامین بکند و الان آموزش و پرورش پای این کار آمده و دارد این کار را انجام میدهد و این خدمتی است که تا الان شاید به این شکل درآموزش و پرورش ما نبوده، درواقع کاری که ما انجام میدهیم تضمین کیفیت در بخش آموزش عادیمان هم هست، ما این بچهای که به این مراکز مراجعه میکنند هم از باب سنجش بدو ورودی که انجام میدهیم یعنی ما پالایش میکنیم، شرایط و ویژگیهای دانش آموز را مشخص
میکنیم که این دانش آموز چه سطح توانایی دارد و چه نیازی دارد که معلم بتواند با شناخت کامل تدریسش را انجام بدهد، از آن طرف هم ما بچههایی که اختلال یادگیری دارند یا بچههایی که نقص توجه و بیش فعالی دارند و آسیب زبان و گفتار دارند، و یا بچههایی که در آن نیازمند توجه خاص آموزشی هستند بخش قابل ملاحظهای از بچهها را در مدارس عادی تشکیل میدهند که الان اینها گروه هدف این مراکز هستند و ما اگر بتوانیم اینجا مداخله بهنگامی داشته باشیم و بتوانیم خدمات با کیفیتی را ارائه بدهیم به کیفیت.
سوال: این بچهها آمادگی شان اینقدر زیاد میشود که میتوانند بروند مدرسه عادی؟
طریفی حسینی: اینی که عرض کردم بچههای عادی هستند، یعنی ما بچه اختلال یادگیری بین ۵ تا ۱۰ درصد بچهها در مدارس عادی اختلال یادگیری دارند، اینها اگر به موقع مداخلهای انجام نشود، من با مثلا عرض کنم، دانش آموز اختلال یادگیری تو همه درس هایش خوب است ممکن است آی کیو خیلی سطح بالایی هم داشته باشد، ولی تو یکی دو تا از آیتم ها، مثلا تو ریاضی اش مشکلات خاصی دارد، یا فارسی اش مشکلات خاصی دارد، یا توی دیکته اش یک غلطهای خیلی خاصی دارد، یا توی ریاضی یک بخش خاصی، مثلا بخش هندسه را هرکاری که میکند یاد نمیگیرد، این بر میگردد به یک اختلال عصبی تحولی که ریشه در تحول و رشد مغز داشته و این باید راهکار درمانش با روشهای عادی معلم سر کلاس حل نمیشود این باید تحت آموزش و درمان ویژه قرار بگیرد، یا بچههایی که نقص توجه بیش فعالی داشتند تا الان اینها فقط مراجعه میکردند به روانپزشک و دارو استفاده میکردند، ما میگوییم که اینها باید این مراکز خدماتی را بگیرند و به صورت ریشهای مشکلشان حل بشود، ما شرط کاهش آسیبهای اجتماعی را بخش مهمی اش را در حل این مشکلات میدانیم، بچهای که درسش خیلی خوب هست، ولی تو یکی از آیتمهای درسی ضعیف است، بعد اعتماد به نفسش میآید پایین، ممکن است طرد بشود از دوستانش و خودش اعتماد به نفسش پایین بیاید و بعد درگیر حواشی و آسیبهای اجتماعی میشود.
سوال: مخصوصا تو دوره نوجوانی؟
طریفی حسینی: ما این خدمتی را که داریم ارائه میکنیم خدمتی است که برای کل نظام تعلیم و تربیت هست و شاید بزرگترین دستاورد ما در طی این یکی دو سال اخیر در آموزش و پرورش استثنایی این بود که ما آن وحدت و یکپارچگی و انسجام بین آموزش و پرورش استثنایی و بخش عادی را ایجاد کردیم، ما تو همین بحث مراکز، یک نظام ارجاع هم داریم مثل نظام ارجاع، پزشک خانواده، که سطح یک غربالگری و مداخله مختصر را خود معلم در کلاس درسش انجام بدهد، یعنی همین بچه اختلال یادگیری دارد، بچههایی که بیش فعال دارند، یا آسیب زبان و گفتار دارند، خود معلم سر کلاس بتواند با اینها کار بکند، حدود ۸۰۰ نفر مدرس را در طول تابستان آموزش دادیم که اینها قرار هست بروند حدود ۳۶۰ هزار معلم ابتدایی را در مدارس مناطق کشور آموزش بدهند برای این که ما بتوانیم جلوگیری بکنیم از شدت مشکلات تحصیلی دانش آموزان.
سوال: چقدراخبار خوبی را بیان کردید و چقدر خوشحالم که آقای دکتر صحرایی و تیم شان که شما به نمایندگی از سازمان آموزش و پرورش استثنایی اینجا هستید، که اینجا حضور پیدا کردید و این همه خبرخوب دادید، من داشتم فکر میکردم که چقدر شما تابستان پرکاری را از سر گذراندید و چه مهر پرکاری را پیش رو دارید به خاطر این که همه این اتفاقات به موقع انجام بشود، خوب پیش برود، آرزوی موفقیت میکنم برای شما و همه همکاران تان
طریفی حسینی: بنده هم آرزوی سلامتی و توفیق دارم برای همه دانش آموزان عزیز کشورمان و همه همکاران بزرگواری که در آموزش و پرورش دارند زحمت میکشند در نظام تعلیم و تربیت و انشاالله بتوانیم یک سال تحصیلی پربار را برای فرزندان این کشور در پیش رو داشته باشیم.