پخش زنده
امروز: -
در پی موج فرانسه ستیزی در کشورهای مالی، بورکینافاسو و نیجر، خروج شرکت هواپیمایی ایرفرانس از بازار غرب آفریقا، زمینه را برای توسعه فعالیت شرکتهای هواپیمایی آفریقایی مساعد کرده است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از ابیجان، ایرفرانس با اتکا به حمایت سیاسی، همواره ضمن دریافت بیشترین مزایا، گرانترین بلیتهای پروازی بر این کشورها را تحمیل میکرده است. این شرکت هواپیمایی فرانسه، بعد از آنکه به صورت یکجانبه پروازهایش را به مالی، نیجر و بورکینافاسو تعلیق کرد، با واکنش مقامات این کشورها روبرو شده است.
عبدولایه دیوپ، وزیر امور خارجه مالی، گفت: ایر فرانس بدون توجه به تعهدات قرار دادی اش، ناگهان پروازهایش را به مالی، نیجر و بورکینافاسو قطع میکند، و در توضیح میگویند با مالی مشکل دارند. اگر مشکلشان حمایت مالی از نیجر است، ما به حمایت مان ادامه میدهیم.
آفریقا با در اختیار داشتن ۱۵ درصد جمعیت جهان، ۴ درصد بازار حمل و نقل هوایی را با ۶۰ میلیون مسافر در بر میگیرد. در سال ۲۰۲۲، گردش مالی ایر فرانس ۵ میلیارد و سیصد میلیون یورو بوده که نسبت به سال قبل از آن ۶۶ درصد افزایش داشته است. این افزایش درآمد به لطف بازار آفریقا حاصل شده که ایرفرانس در آن، ضمن کاهش کیفیت خدمات اش، بهای بلیتها را برای برخی مقصد ها، ۷۰ درصد افزایش داده است. وزیر امور خارجه مالی به گوشهای از این درآمد اشاره میکند: ایرفرانس روزی حدود یک میلیون دلار از پروازهایش به مالی درآمد دارد. آنها به ما احترام نگذاشتند. قطع ناگهانی پروازها و سرگردان کردن مردم؛ اینکار را جای دیگر نمیتوانند انجام دهند. حالا میگویند پروازها را از فلان تاریخ از سر میگیرند. ما هم میگوییم عجله نکنید. درخواست بدهید، ما شما را در نوبت بررسی قرار میدهیم.
برای آفریقا، که طی دهههای آتی بیشترین رشد جمعیتی را در جهان شاهد خواهد بود، فروش ایر فرانس از بازار میتواند فرصت رشد بهتری به شرکتهای هواپیمایی با کیفیت آفریقایی، مانند اتیوپین ایرلاینز، سنگال ایر، رویال ایر ماروک و هواپیمایی رواندا اعطا کند که با خدماتی بهتر از ایرفرانس، در سطح بین الملل فعال هستند.