روز کارمند گرامی باد
در نظام اسلامی، فلسفه وجودی به کارگیری کارمندان خدمت رسانی به مردم است به همین علت روزی به نام کارمند برای ارج نهادن به زحمات کارمندان اختصاص داده شده است.
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، هفته اول شهریور هفته دولت نامیده شده و چهارم این ماه روز کارمند است.این روز یادآور خاطره شهیدان بزرگوار هفته دولت در سال ۱۳۶۰ به خصوص شهیدان رجایی و باهنر است. کارمندان از شاغلان زحمتکشی هستند که در عرصه خدمت به مردم و کشور فعالیت میکنند و روز کارمند روز تقدیر از زحمات و تلاشهای این افراد است.
کارمند در نظام اسلامی
در نظام اسلامی، فلسفه وجودی سازمانها و نهادها و نیز به کارگیری کارمندان و کارگزاران اجرایی، خدمت رسانی به مردم است.
در این نظام، کارمندان از جایگاه ویژهای برخوردارند و درستی بسیاری از کارها به دست آنان است؛ چنان که امیرمؤمنان علی علیه السلام میفرماید: «کارها به دست کارمندان راست و درست میشود.» این مقاله، چکیدهای از این کتاب است:
جایگاه کارمند در اسلام
در اسلام، منزلت اجتماعی به عنوان موهبت و امانت الهی در اختیار کارمندان قرار میگیرد تا برای رفع محرومیتها و گرفتاریها از امور جامعه به کار گرفته شود.
ازاین رو، امام علی علیه السلام به یکی از کارگزاران خود چنین میگوید: «کاری که به عهده توست، طعمه نیست، امانتی است که بر گردنت نهاده اند.»
بنابراین، اگر کارمندان و کارگزاران نظام اسلامی با انگیزههای الهی، امانت داری و خدمت رسانی به مردم در جایگاه خود قرار گرفته اند، باید شکرگزار پروردگار بزرگ باشند؛ زیرا در جایگاهی هستند که میتوانند خاطری را شاد کنند، غمی را بزدایند، بی پناهی را پناه دهند و مظلومی را یاور باشند و به این ترتیب، زمینه رشد و تعالی خود را فراهم سازند.
رسول خدا صلی الله علیه و آله در این باره میفرماید: «وقتی خداوند برای بندهای نیکی خواهد، حاجت مردم را در دست او قرار میدهد».
ویژگیهای لازم برای گزینش کارمندان
تقوا
نظام اسلامی همواره نیازمند کارمندان و کارگزارانی است که در برابر زرق و برق دنیا نلغزند و در دام آلودگیها گرفتار نشوند.
بی شک، تنها قدرتی که چنین نیروی بازدارندهای را ایجاد میکند، تقواست.
به سبب اهمیت بسیار تقوا در اسلام، پیشوایان معصوم علیهم السلام آن را عامل مهمی در گزینش کارمندان دانسته و همواره به این صفت اخلاقی پسندیده سفارش کرده اند.
از جمله وقتی رسول خدا صلی الله علیه و آله معاذ بن جبل را به یمن میفرستاد، به او فرمود: «وَ اوُصیکَ بِتَقوَی اللّه؛ تو را به پرهیزکاری سفارش میکنم».
خیرخواهی درباره مردم
امام علی علیه السلام در نامهای به مردم مصر، یکی از دلایل انتخاب مالک اشتر را به زمام داری آن دیار، خیرخواهی او میداند و میفرماید: «مردم مصر! من شما را بر خود برگزیدم و او را برای شما فرستادم؛ زیرا او را خیرخواه شما دیدم.»
اهمیت خیرخواهی از آن روست که کارمند خیرخواه، همواره در پی صلاح و عزت افراد جامعه است و ذلت و حقارت آنها را تحمیل نمیکند؛ زیرا نگاه او به هم نوع، به گونهای است که از سربلندی شان، خرسند و از خواری آنها اندوهگین میشود.
به همین سبب، از سر خیرخواهی، از هر نوع فداکاری برای تأمین رفاه و سعادت جامعه دریغ نمیورزد.
مسئولیت پذیری
در نظام توحیدی اسلام، مسئولیت پذیری، اصلی است که در زمینه اخلاق اداری به فرد کارمند و فعالیت هایش سمت و سو میدهد و او را از فرو غلتیدن در مسیر کژیها و نادرستیها باز میدارد.
در واقع، کمال آدمی در مسئولیت پذیری اوست. بی شک، هر اندازه در این زمینه سستی ورزد، تباهی در کارش بیشتر خواهد بود و هر اندازه مسئولیت پذیری بهتری داشته باشد، به کمال بیشتری خواهد رسید.
ازاین رو، بهتر است در گزینش کارمندان، به افرادی مسئولیت داده شود که از هر نظر آماده پاسخ گویی به تصمیمها و عملکردهای خود هستند و در پی توجیه و فرافکنی تصمیمها و عملکردهای نادرست خود نیستند یا مسئولیت خود را به دیگران نمیسپارند.
راه کارهای اصلاحی
آزمون پیش از گزینش
در هر مسئله، علاج واقعه را پیش از وقوع باید کرد. بی شک، اگر پیش از به کارگیری کارمندان، بکوشیم آنها را با معیارهایی اسلامی انتخاب کنیم، مشکلات اخلاقی یا تخلفات اداری کمتر پدید میآید.
یکی از این معیارها، آزمون پیش از انتخاب است که امام علی علیه السلام آن را به مالک اشتر چنین یادآور میشود: «در امور کارمندانت بیندیش و پس از آزمایش، به کارشان بگمار و با میل شخصی و بدون مشورت با دیگران، آنان را به کارهای مختلف وادار مکن؛ زیرا نوعی ستمگری و خیانت است».
تأمین نیازهای اساسی کارمندان
در اسلام، برآورده کردن نیازهای اساسی کارمندان، به ویژه نیازهای مالی و اقتصادی، از وظایف اصلی حکومت است، چنان که امیرمؤمنان علی علیه السلام این وظیفه را پس از ویژگیهایی که برای انتخاب کارمند برمی شمرد، از وظایف حکومت میداند و میفرماید: «روزی فراوان بر آنان ارزانی دار که با گرفتن حقوق کافی در اصلاح خود بیشتر میکوشند و با بی نیازی، به اموال بیت المال دست نمیزنند و اتمام حجتی است بر آنان اگر فرمانت را نپذیرفتند یا در امانت خیانت کنند.»
احساس رضایت در کارمند زمانی به وجود خواهد آمد که افزون بر نیازهای اقتصادی، به نیازهای روحی و روانی او توجه شود.
این دسته از نیازها میتواند شامل نیاز به قدردانی، برخورد عادلانه، امنیت شغلی، دست مزد خوب، امکان ترفیع، وفاداری از طرف سرپرست و مانند آن باشد.
تا زمانی که نیازهای روحی ـ روانی کارمندان برآورده نشود، هرگز به طور کامل درباره سازمان مربوط، احساس تعهد نخواهند کرد و شور و شوق لازم را برای این فعالیت نخواهند داشت.
نظارت
نظارت در اسلام، یکی از روشهایی است که برای تربیت کارمندان و کارگزاران به کار گرفته میشود؛ زیرا قدرت، همواره میل به اقتدارطلبی و تمامیت خواهی را تقویت میکند و هر انسانی جز معصوم، همواره در معرض وسوسههای قدرت قرار میگیرد. از سوی دیگر، در تربیت، همیشه نمیتوان به پند و اندرز بسنده کرد.
ازاین رو، برای تربیت از شیوه نظارت با انواع گوناگون آن میتوان بهره گرفت. امام علی علیه السلام در عهدنامه مالک اشتر، لزوم نظارت بر امور کارمندان را چنین یادآور میشود: «رفتار کارمندانت را بررسی کن. ناظرانی راست گو و وفاپیشه بر آنان بگمار که مراقبت و بازرسی پنهانی تو از کار آنان، سبب امانت داری و مهربانی آنها با رعیت خواهد بود».
منشور اخلاقی امام علی علیه السلام برای کارمندان و کارگزاران
۱. نگهبان نفس خویش باش؛
۲. از سلام و تعارف و مهربانی به مردم کوتاهی مکن؛
۳. پر و بالت را برای مردم بگستران و با مردم گشاده روی و مهربان باش؛
۴. کاری که بر دوش توست طعمه نیست، امانتی است که بر دوشت نهاده اند؛
۵. بالاتر از خود را فرمان ببر، تا پایینتر از تو فرمانبردارت باشد؛
۶. کار هر روز را در همان روز انجام ده؛ زیرا هر روز، کاری مخصوص به خود دارد؛
۷. بکوش تا هر کاری را در جای خود و زمان مخصوص به خود انجام دهی؛
۸. با خدا، مردم و خویشاوندان انصاف را رعایت کن؛
۹. هرگز به خدمتهایی که انجام دادی، بر مردم منت مگذار؛
۱۰. در وعدهای که به مردم دادی، خلف وعده مکن؛
۱۱. هرگز نیکوکار و بدکار را در نظرت یکسان قرار مده؛
۱۲. از همکاران نزدیکت سخت مراقبت کن؛
۱۳. از حوادث گذشته تاریخ، برای آینده عبرت بگیر.
کارمند از دیدگاه امام خمینی رحمه الله
کارمندان و کسانی که در کارخانهها زحمت میکشند، مایه افتخار و پیروزی یک ملتند.
دولت باید فکر کارمندان باشد. باید برای آنها مسکن بسازد، برای آنها زندگی صحیح بسازد.
من از مشکلات دولت، از مشکلات کارمندان دولت، مشکلات همه قشرهایی که در بین دولت کار میکنند، آگاهم. در عین حالی که از محرومترین قشرها هستند، بااخلاصترین قشرها هستند و در عین حال که با یک زندگی درویشانه میگذرانند، بحمدالله قدرت معنوی دارند.
آن کارمند جزئی که یک کار جزئی انجام میدهد، آن کار جزئی، آزمایش اوست.
منبع: حوزه نت