پخش زنده
امروز: -
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان ماشینسازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی در جمع اصحاب رسانه بر دانشبنیان شدن تولیدکنندگان بزرگ این حوزه تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نشست خبری با حضور سید محمدمهدی هادوی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان ماشینسازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی، ۲۵ مرداد، با حضور جمعی از اهالی رسانه، در محل معاونت علمی، فناوری اقتصاد دانشبنیان برگزار شد.
هادوی بحث خود را با این نکته کلیدی آغاز کرد که مهمترین هدف ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان ماشینسازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی، دانشبنیان کردن تولیدکنندههای بزرگ است بدین معنا که با دانشی کردن و استفاده از فناوریهای روز، ارزش افزوده بالایی را ایجاد کنیم و در این راستا، گفت: ۱۸۴۵ شرکت دانشبنیان داریم و میکوشیم آن تعداد از این شرکتها را که هنوز به حوزههای تجاری بزرگ ورود نکرده اند را وارد بازار صنعتی و تجاری کنیم و این مهم را از رهگذر ادغام این شرکت ها، قراردادهای همکاری و کارهای مشترک دنبال میکنیم.
وی در ادامه به نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکتهای دانشبنیان گریز زد و گفت: بر اساس نظام ارزیابی جدید، شرکتهای دانشبنیان، به سه دسته «نوپا»، «نوآور» و «فناور» تقسیم میشوند و در این میان، تمرکز ستاد، بیشتر بر شرکتهای فناور است چراکه تمامی محصولات این شرکتها دانش بنیان است.
هادوی افزود: چیزی حدود ۸ درصد از شرکتهای ما فناور هستند و باید تعداد آنها را بیشتر کنیم تا بتوانیم ارزش افزوده بیشتری را دریافت کنیم. در حوزه صنعت نیز چیزی حدود ۶۰۰۰ هزار شرکت دارای پروانه بهره برداری صنعتی دارند و ۲۵۰ هزار نفر در این صنعت کار میکنند، بر این اساس، جمعیت صنعتگران ما جمعیت بزرگی است و از این تعداد شرکت فعال در حوزه صنعت، برخی دانش بنیان و برخی غیر دانشی هستند.
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان ماشینسازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی، میزان تولیدات صنعتی در سال را ۳ میلیارد دلار دانست و افزود: واردات از ۵ تا ۸ میلیارد دلار به صورت رسمی داریم و میکوشیم تا بازار داخلی را تبدیل به ساخت داخلی کنیم و ۸ میلیارد دلار را برای وارد کردن فناوریهای جدید هزینه کنیم.
وی تاکید کرد: اهداف ما در این ستاد، نخست توسعه بازار داخل و دوم توسعه بازار صادراتی است که البته بحثهای دیپلماسی و مسائل تحریم هم در این زمینه اثرگذار هستند و نمیتوان از نقش و تاثیر آنها بر این روندها چشم پوشید. نکته دیگر در خصوص صادرات بحث رقابت پذیری است و در این مسیر چهار ماموریت را دنبال میکنیم نخست کاهش قیمتها، دوم افزایش تعهدات پس از فروش، سوم روزآمد کردن محصولات و تجهیز کردن آنها به فناوری روز و چهارم ارتقا مقبولیت و مطلوبیت است.
هادوی افزود: سالانه ۲۵۰ میلیون دلار صادرات رسمی داریم که راضی کننده نیست و در پی این هستیم که این سقف را به ۱ میلیارد دلار در سال برسانیم. کشورهای رقیب ما در حوزه صنعت در کنار کشورهای اروپایی و کشور چین است که به عنوان یک رقیب جدی شناخته میشود. از لحاظ کیفیت در بعضی از صنایع مثل صنایع غذایی صادرات خوبی داریم و کشورهای اروپایی و کانادا در این حوزه بازار هدف ما هستند.
وی مبنای برنامه ریزی در ستاد، سند سیاستی توسعه صنعت ماشین سازی و تجهیزات دانست که از ۲ سال پیش کلیدخورده است و گفت: در تحقق این سند از وزارت صنعت، معدن و تجارت، فدراسیون، انجمنها و ۱۱ تشکل کمک میگیریم و در ستاد، مشخصا آن بخشی از کار را دنبال میکنیم که بر اساس سند بر عهده معاونت علمی نهاده شده است و از آن جمله میتوان به نفوذ فناوری و توسعه دانش بنیانها در حوزه صنعت، مهارت افزایی و مجهز کردن نیروهای کار صنعتگر و توسعه فضای کسب و کار اشاره کرد و دیگر فعالیتها را وزارت صنعت دنبال میکند.
وی بازوی اجرایی این سند را فدراسیون ها، انجمنها و تشکلهای خصوصی دانست و برای ستاد و معاونت نقشی تسهلیگر و هماهنگ کنده قائل شد.
هادوی همچنین در خصوص صادرات، گفت: کشورهای هدف ما در امر صادرات، چین، آفریقای جنوبی، سوریه و عراق هستند که البته صادرات به کشورهای اروپایی نیز از دغدغههای ما ست و این مهم را هم به نوعی در دستور کار داریم، با بعضی از کشورها مراودات خوبی داریم و میکوشیم این ارتباطات را تسهیل کنیم. او مشخصا در مورد سوریه به صادرات ماشین آلات، تزریق پلیمر و صنایع غذایی اشاره کرد.
نیاز به استانداردسازی و ارائه گواهی از دیگر موضوعاتی بود که هادوی بر آن تاکید گذاشت و بر تسهیل گری در این مهم هم اشاره کرد.