پخش زنده
امروز: -
همزمان با سالروز نهضت مشروطیت همایش ملی «ثقةالاسلام، شهید روز عاشورا» ویژه بزرگداشت شهید «میرزاعلیآقا تبریزی» امروز در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی میرزا علی ثِقَةُالاسلام تبریزی عالم دینی، نویسنده و از مبارزان مشروطهخواه آذربایجان بود که به حمایت از جنبش عدالتخواهی، حضور و حمایت از قیام مشروطهخواهان تبریز و مقابله با اجانب پرداخت که منجر به زندانی و به دار آویختن او شد.
وی رادمرد آزادی خواه و از جمله مبارزان ضد استبداد و استعمار ایران بود که در عاشورای ۱۳۳۰ قمری برابر با ۹ دی ۱۲۹۰ شمسی توسط متجاوزان روسی در تبریز به دار آویخته شد تا درس پایداری و مقاومت را به ایرانیان بدهد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در این همایش گفت: باید به اصل به دار آویخته شدن او به خوبی پرداخته شود، چون در تاسوعای آن سال ثقه الاسلام را با دسیسه و نیرنگ و البته با کالسکه و احترام وارد کنسولگری روس کردند و بدون اینکه مردم تبریز اطلاع داشته باشند و متوجه نیرنگ آنان باشند روز بعد در جوی بسیار سنگین و به شدت حفاظت شده، در محل کنونی دانشسرای تبریز به دار آویختند.
وی اظهار کرد: در حالی که ۶۰۰ سرباز روسی محوطه میدان دانشسرا را احاطه کرده بودند، یک ساعت پس از اذان ظهر عاشورا روسها داخل میدان شده و ثقه الاسلام را همراه با هشت نفر از یارانش به جرم تشکیل مجالس تبلیغی و مبارزه با نیروهای اشغالگر اعدام کردند.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم افزود: در ساعات اول پس از این واقعه تلخ تاریخی، مردم تبریز بلافاصله به محل به دار آویخته شدن سرازیر و با زحمات فراوان موفق به بیرون آوردن اجساد مطهر شهدا از محوطه میدان شدند.
وی با اشاره به وحشی گری روسها در جریان به شهادت رساندن ثقه الاسلام یاد آور شد: با وجود اینکه مردم تبریز برای انتقام بسیار مصمم بودند، اما روسها فردی به نام صمدخان شجاع الدوله را به عنوان استاندار منصوب کردند و او با شدیدترین برخوردها با طرفداران شهید روز عاشورا مقابله کرد و تعدادی از آنها را به شهادت رساند.
امام جمعه تبریز ایجاد رعب و وحشت در بین مردم را از اقدامات روسها در تبریز پس از شهادت ثقه الاسلام بیان کرد و ادامه داد: این موضوع باعث شد تا ۳ ماه تعداد ۶۰ نفر دیگر از مریدان آن شهید نیز به شهادت برسند که این درس عبرت آموز برای نسل کنونی است که هیچگاه نباید به قدرتهای بیگانه اعتماد کرد.
استاندار آذربایجانشرقی هم با اشاره به نقش این خطه در دوران تاریخی ایران گفت: آذربایجان در نهضت مشروطیت نقش شاخص، پیشرو و جریانساز را در حرکتهای مردمی داشت.
زین العابدین خرّم افزود: نسل کنونی جامعه باید به تاریخ و گذشته خود بیش از این آگاه باشد تا بداند چه سختیهایی گذشته و چه خونهایی ریخته شده تا انقلاب اسلامی به وجود آمده است.
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص جهاد تبیین و فرمایش ایشان مبنی بر اینکه «تبریر پرچم آزادی ایران را در دست دارد» گفت: این بیان رهبری حاکی از نقش مردم این خطه در دوران تاریخی است، زیرا مردم و جوانان تبریز همواره پاسدار مکتب تشیع و حافظ فرهنگ اسلامی بوده اند و این ویژگیها از مشخصات بارز مبارزان و مجاهدان این شهر است.
استاندار با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر معرفی شخصیتهای برجسته مشروطیت از جمله ثقه الاسلام که در نهضت مشروطه و آذربایجان نقش آفرین بود یادآور شد: در نگاه به آثار و مکتوبات محققان و پژوهشگران مشخص میشود که مبارزه شهید ثقه الاسلام دارای سه ویژگی است که این ویژگیها توسط امام راحل در انقلاب اسلامی نیز تکرار شد.
خرّم گفت: مبارزه با استبداد قاجار توسط ثقه الاسلام و استبداد دوران پهلوی توسط امام راحل، مبارزه با استعمار خارجی و تاکید بر اینکه مستعمره بودن عامل پسرفت و عقب ماندگی کشورهای اسلامی است و داشتن رویکرد دینی و مبارزه مذهبی در مبارزات، از ویژگیهای مشترک ثقه الاسلام و امام راحل است.
رئیس شورای سیاستگذاری همایش ملی «ثقه الاسلام شهید روز عاشورا»، هم گفت: شهید ثقه الاسلام نزدیکترین دیدگاه سیاسی و نظام حکومتی به نظام ولایت فقیه را ارائه کرد.
حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی با اشاره به سه فراز از زندگی ثقه الاسلام افزود: این شهید از رهبران مشروطه آذربایجان بود و ارتباطات تاثیرگذاری با رهبران مشروطه تهران و علمای قم داشت.
وی با بیان اینکه ثقه الاسلام مشروطه را از نگاه دینی تبیین میکرد و بر وجود حکومت عدالت محور معتقد بود اظهار کرد: ثقه الاسلام مبانی مشروطه را از مباحث دینی و اسلامی پیگیری میکرد.
رئیس شورای سیاستگذاری همایش ملی ثقه الاسلام شهید روز عاشورا گفت: با دقت در آثار و افکار شهید ثقه الاسلام، وی نوعی مشروطه مشروعه را تبیین میکرد.
حجت الاسلام میرتاج الدینی ادامه داد: ثقه الاسلام در تقسیم بندی نظامهای حکومتی، نوعی حکومت شرعیه یا سلطنت شرعیه را مطرح میکرد و معتقد بود برای تحقق آن به عالمان و فقیهان سیاست مدار و مردمی آشنا به این مساله که آن را پذیرش کنند، نیاز است.