پخش زنده
امروز: -
معاون اول رئیس جمهور صبح امروز با حضور در آزادراه تهران–شمال از مسیر رفت و مراحل ساخت، پیشرفت و تکمیل مسیر برگشت منطقه ۲ این آزادراه بازدید کرد و در جلسه ای با حضور وزرا و مسئولان مربوطه روند احداث منطقه ۳ آزادراه تهران–شمال را مورد بررسی قرار داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد مخبر، سه هفته پس از افتتاح مسیر رفت منطقه ۲ و دستور رئیس جمهور برای شروع مراحل ساخت منطقه ۳ آزادراه، در بازدید زمینی با حضور وزرای راه و شهرسازی، نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس بنیاد مستضعفان، استاندار مازندران و مدیران شرکت آزاد راه تهران- شمال، با توضیحات مسئولان این طرح در جریان روند ساخت مسیر برگشت منطقه ۲ آزاد راه تهران ـ شمال قرار گرفت و دستورهای لازم برای تأمین مالی و اجرای تعهدات برای افتتاح این بخش از مسیر برگشت آزادراه تا پایان سال ۱۴۰۳ را صادر کرد.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه، در مرکز مانیتورینگ آزاد راه تهران ـ شمال حضور یافت و با قدردانی از خدمات و زحمات این مرکز برای کمک به تسهیل رفت و آمد و تأمین امنیت سفرهای مردم، از روند کاری این مرکز هوشمند باخبر شد.
در مرکز مانیتورینگ آزادراه تهران ـ شمال با نصب ۴۰۰ دوربین در منطقه ۲ همه مسیرهای اصلی، میزان آلایندگی در تونلها، دربهای اضطراری و سیستم اعلام حریق نظارت و کنترل شده و همچنین با هماهنگی لحظهای با یگانهای امدادی در صورت بروز حادثه به مسافران خدمات لازم ارائه میشود که با حضور مخبر در این مرکز اعلام شد که اقدامات زیرساختی برای نصب دوربینهای هوشمند در سایر مناطق افتتاح شده نیز در دست اقدام است.
پس از این بازدید، نشست بررسی روند احداث منطقه ۳ آزاد راه تهران ـ شمال با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و تصمیمات لازم و مهم درباره روشهای اجرایی برای تأمین مالی ساخت مسیر برگشت منطقه ۲ و همچنین تهیه الگوی مالی و نحوه مشارکت برای ساخت منطقه ۳ آزاد راه تهران ـ شمال اتخاذ شد.
معاون اول رئیس جمهور در این نشست با تأکید بر اینکه طرح آزادراه تهران ـ شمال به لحاظ طراحی، مهندسی و اجرا، جزو افتخارات کشور است، تصریح کرد: در بازدید از این طرح، میتوان هنر مهندسان، پیمانکاران، کارگران و طراحان آن را مشاهده کرد.
مخبر، تأکید کرد: جان، مال و وقت مردم برای دولت ارزش زیادی دارد و ساخت و تکمیل این آزادراه میتواند ضمن تأمین امنیت و راحتی بیشتر برای مردم، صرفهجویی فوقالعادهای نیز برای کشور در پی داشته باشد. به همین علت در دو سال گذشته و با همکاری نزدیک بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن بودهایم که با زمانبندی جدید و اصلاح روشها هر چه زودتر این آزادراه را به پایان برسانیم.
وی افزود: تأخیر ۲۰ ساله ساخت این طرح بیش از همه ناشی از تصمیمات نادرست برای تعیین روش تأمین منابع مالی بوده که متأسفانه باعث شده در نهایت با وجود همه امکانات و توان موجود و اراده مسئولان مربوط، ساخت این آزادراه با تأخیرهای بسیار روبرو شود.
معاون اول رئیس جمهور، تصریح کرد: تاکنون نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت این طرح سرمایهگذاری شده و برای تکمیل منطقه ۲ و ساخت منطقه ۳ نیز همین میزان سرمایهگذاری نیاز است.
مخبر با قدردانی از تلاشهای بنیاد مستضعفان در تأمین بخش زیادی از منابع مالی این طرح گفت: برای ساخت قطعات مختلف منطقه سوم، چند الگوی مالی تعریف شده که نیازمند مقدمات و مجوزهای لازم است و در یک ماه آینده به جمعبندی نهایی در این زمینه خواهیم رسید.
معاون اول رئیس جمهور، همچنین با توجه به پیچیدگیهای مهندسی ساخت منطقه سوم آزادراه تهران ـ شمال، تأکید کرد: خوشبختانه اقدامات طراحی، اجرایی و کارگاهی ساخت منطقه سوم وجود دارد و میتوان با تعریف الگوی مالی مناسب، عملیات اجرایی ساخت قطعات مختلف منطقه ۳ را سریعتر آغاز کرد.
مخبر، همچنین از وزارت راه و شهرسازی خواست با تعریض مسیرها و ایجاد پایگاههای خدماتی و رفاهی در مسیرها و گلوگاههای اتصال آزادراه تهران ـ شمال به مسیر قدیم، همزمان با ساخت و تکمیل منطقه ۳، به تسهیل رفت و آمد مردم و کاهش بار ترافیکی در این منطقه کمک شود.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست با توجه به پیشرفت ۶۰ درصدی تکمیل مسیر برگشت منطقه ۲ آزادراه تهران ـ شمال، تأکید کرد: امیدواریم تا پایان سال آینده، این بخش مهم به بهرهبرداری برسد و با تعریف الگوی مالی و نحوه همکاری و مشارکت برای ساخت منطقه سوم از آزادراه تهران ـ شمال در هفتههای آینده ساخت این منطقه نیز آغاز و با تکمیل هر قطعه از آن، به تدریج به پایان ساخت این کلان طرح، نزدیک شویم.
پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان نیز از عزم دولت برای تکمیل آزادراه تهران ـ شمال قدردانی کرد و برگزاری این نشست برای ساخت منطقه سوم در محل ساخت آزادراه را تنها کمتر از سه هفته پس از بازدید آقای رئیسی، نشانه اراده و تدبیر دولت برای پایان این طرح ۲۰ ساله دانست و تصریح کرد: ساخت آزادراه تهران ـ شمال تاکنون برای ۳ هزار و پانصد تن، اشتغالزایی داشته است و ظرفیتی بزرگ برای تولید و اقتصاد کشور به شمار میرود.
وی با توجه به اینکه همه کارگاهها و نیروهای مهندسی و طراحی ساخت مناطق اول، دوم و چهارم آزادراه تهران ـ شمال، آماده بهکارگیری در ساخت منطقه سوم هستند، گفت: با وجود پیچیدگی بسیار زیاد، ساخت منطقه سوم طراحی، مطالعات و برآوردهای لازم انجام شده است که با تعریف الگوهای مالی میتوان ساخت این منطقه را در سریعترین زمان ممکن آغاز کرد.
در این نشست، مقرر شد با همکاری و اجرای تعهدات مالی دولت با بنیاد مستضعفان درباره تکمیل و پیشرفت مسیر برگشت منطقه ۲، این محور تا پایان سال آینده به پایان برسد.
در ادامه نیز درباره تهیه الگوی مالی و نحوه مشارکت و ساخت منطقه سوم این آزادراه، بررسی و تبادل نظر صورت گرفت و مقرر شد تا همزمان با اخذ مجوزهای لازم در یک ماه آینده، عملیات تجهیز کارگاه نیز آغاز شود.
گفتنی است، ساخت منطقه سوم آزادراه تهران ـ شمال به عنوان یکی از ابرطرحهای راهسازی کشور به طول تقریبی ۵۴ کیلومتر در انتهای تونل البرز و نقطه پایانی این استان، همعرض با پل زنگوله، آغاز و تا مرزن آباد در استان مازندران ادامه دارد که ۷۰ درصد آن با ساخت ۴۴ تونل و ۴۴ پل در مسیر رفت و برگشت، احداث خواهد شد.
مهمترین ویژگی این قطعه، آغاز آن در ارتفاع ۲ هزار و ۲۰۰ متری از سطح دریا و پایان آن در ارتفاع حدود صفر از سطح دریا است که این طرح را با این میزان اختلاف ارتفاع در طول مسیر، به یکی از خاصترین طرحهای راهسازی کشور تبدیل میکند.