پخش زنده
امروز: -
قطعه ۱۵.۵ کیلومتری مسیر رفت آزادراه تهران ـ شمال که عملیات احداث آن از سال ۹۶ آغاز و به همت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و با همکاری پیمانکاران داخلی ساخته شده است، با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، با افتتاح قطعه ۱۵.۵ کیلومتری مسیر رفت آزادراه تهران ـ شمال که عملیات احداث آن از سال ۹۶ آغاز و به همت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و با همکاری پیمانکاران داخلی ساخته شده است، تردد از منطقه یک آزادراه از منتهیالیه بزرگراه آزادگان در منطقه ۲۲ تهران تا پل زنگوله در مازندران، از طریق مسیر آزادراهی انجام میشود.
آزادراه تهران ـ شمال، مسیر تهران به چالوس را ۶۲ کیلومتر کوتاه میکند.
مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران ـ شمال مجموعاً ۲۲ کیلومتر است که با پیشرفت ۹۸ درصدی، ۱۵.۵ کیلومتر آن مورد بهرهبرداری قرار گرفت که دارای ۱۷ تونل و پل بوده و آخرین تونل آن با ۶.۵ کیلومتر طول، بزرگترین تونل آزادراهی غرب آسیا است.
همچنین در این مراسم اعلام شد ۲ هزار و ۷۹۳ کیلومتر طرح آزادراهی آماده بهرهبرداری، هزار و ۳۸ کیلومتر در دست اجرا و هزار و ۸۸۲ کیلومتر نیز در دست مطالعه است که در این میان مسیر رفت قطعه ۲ آزادراه تهران ـ شمال با ۲۲ کیلومتر طول و اعتبار صرف شده بالغ بر ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، از طرحهای اولویتدار آزادراهی بوده است.
آقای رئیسی، پس از افتتاح مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران ـ شمال بهصورت زمینی از همه مسیر قطعه دوم، بازدید و با حضور در ابتدای قطعه سوم آزادراه تهران ـ شمال، دستور آغاز عملیات ساخت این قطعه در مراحل مطالعاتی، طراحی و اجرا را صادر کرد.
این طرح نیز یکی از ابرطرحهای راهداری کشور بهشمار میآید و در مقایسه با سه قطعه دیگر به لحاظ پیچیدگیهای خاص مهندسی، بسیار متفاوت است.
قطعه سوم آزادراه تهران ـ شمال به طول تقریبی ۵۴ کیلومتر در انتهای تونل البرز و نقطه پایانی استان البرز، همعرض با پل زنگوله، آغاز میشود و تا مرزنآباد در استان مازندران ادامه دارد. برآورد اولیه هزینه ساخت این مسیر، حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بوده که ۷۰ درصد آن با ساخت ۴۴ تونل در مسیر رفت و برگشت در زیر زمین ایجاد شده است و ۴۴ پل نیز در مسیر رفت و برگشت، احداث خواهد شد.
مهمترین شاخصه این قطعه، آغاز آن در ارتفاع ۲ هزار و ۲۰۰ متری از سطح دریا و پایان آن در ارتفاع حدود صفر از سطح دریا است که این طرح را با ۲ هزار و ۲۰۰ متر اختلاف ارتفاع در طول مسیر، به یکی از خاصترین طرحهای راهسازی کشور تبدیل میکند که در نوع خود، مشابه ندارد.
طول مجموع آزادراه تهران ـ شمال، ۱۲۱ کیلومتر است که تاکنون ۳ قطعه از ۴ قطعه آن به بهرهبرداری رسیده است.