جهت دهی به پایان نامه ها برای رفع نیازهای کشور
جهت دهی به پایان نامه ها و رساله ها با هدف رفع نیازهای پژوهشی و فناوری کشور توسط موسسه ISC انجام می شود .
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، سید احمد فاضلزاده رئیس مؤسسه ISC گفت: در حال حاضر تعداد ۳۷ دانشگاه در سامانه نظام ایده ها و نیازها درخواست خود را در طرح استادمحوری ثبت کرده اند که از این میان تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران با ۱۵۷، دانشگاه صنعتی اصفهان با ۴۴، دانشگاه شیراز با ۳۹، دانشگاه شهید بهشتی با ۳۶ و دانشگاه اصفهان با ۲۳ نفر بیشترین درخواست ثبت پارسا (پایان نامهها و رساله) در درگاه استاد محوری (parsa.nan.ac) در این طرح را داشته اند.
به طور کلی، تاکنون درخواستهای ثبت پارسا توسط ۴۱۳ عضو هیئت علمی برای ۵۶۰ نیاز در سامانه بوده است.
وی گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، برنامهی تحول علم و آموزش عالی و بر اساس برنامههای راهبردی، مبنی بر لزوم پاسخگو بودن دانشگاه به نیازها و مسائل جامعه و به منظور اصلاح نظام پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی با محوریت استادان و اعطای حق انتخاب استادان برتر به داوطلبان مستعد متقاضی تحصیل در دورههای دکتری، شیوهنامه پذیرش دانشجویان دورههای دکتری به روش استاد محور تدوین و به مورد اجرا در میآید.
رئیس ISC ادامه داد: در شیوه پذیرش استاد محور، داوطلبان متقاضی دورههای دکتری تخصصی بر اساس امتیازات علمی کسب نموده در مراحل اول و دوم آزمون دکتری تخصصی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار میشود، برای انتخاب استاد راهنمای رساله دوره دکتری از اولویت حق انتخاب برخوردار میشوند.
وی افزود: به همین منظور، تمام اعضای هیئت علمی مشمول این شیوه نامه در هنگام انتخاب رشته داوطلبان دورههای دکتری تخصصی در دفترچه انتخاب رشته کد اختصاصی خواهند داشت تا داوطلبان بتوانند استادان راهنمای مورد علاقه خود را براساس اولویت انتخاب کنند. این شیوه نامه در اجرای اقدام سوم از راهبرد اول مربوط به عامل دوم از چالش دوم برنامه تحول علم و آموزش عالی در سند تحول دولت سیزدهم و بر اساس مصوبهی جلسه ۹۵۵ مورخ ۲/۵/۱۴۰۱ شورای گسترش آموزش عالی تدوین شده است.
در ادامه فاضل زاده خاطرنشان کرد: طبق آیین نامه پذیرش استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری مبتنی بر رفع نیاز در اجرای سیاست های حمایت و هدایت استعدادهای درخشان، نخستین گام فرآیند اجرایی، انتخاب موضوع پایان نامه یا رساله (پارسا) پیشنهادی از میان موضوعات ثبت شده در سامانه نظام ایدهها و نیازها و تایید شورای پژوهش و فناوری دانشگاه می باشد. با توجه به اینکه هدف از این آیین نامه حل مسائل کشور می باشد، لازم است موضوع انتخاب شده توسط دبیرخانه نظام ایده ها و نیازها به عنوان مساله حل نشده تایید و ظرفیت تعریف پارسا استادمحور برای آن مساله اعلام شود.
وی افزود: استاد محوری یک طرح نوین برای کاربردی نمودن پارساهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و رفع مشکلات جامعه است. با توجه به رسالت نظام ایده ها و نیازها در جهت سوق دادن پارساها به سوی نیازهای کشور، در این شیوه استاد پذیرنده طرحی را برای رفع نیازهای پژوهشی و فناوری جامعه از سامانه نظام ایدهها و نیازها انتخاب و با کمک دانشجویان موفق و برتر اقدام به انجام آن می کند.
رئیس ISC گفت: در واقع در طرح استاد محوری، اعضای هیئت علمی دانشگاهها در صورتی که طرح و ایدههایی داشته باشند که نیازها و مشکلات جامعه را رفع نماید، میتوانند درخواست ثبت پارسا در راستای نیاز مربوطه را در سامانه ثبت نمایند. در صورتی که نیاز مربوطه در سامانه وجود نداشته باشد، امکان تعریف نیاز با شرطهای ذکر شده در شیوه نامه اجرایی وجود دارد.
وی ادامه داد: طرح استادمحوری متعلق به دانشگاه خاصی نبوده و همه دانشگاههای کشور از این طرح استفاده میکنند. سهمیه طرح استادمحوری به صورت سهمیه مازاد درنظر گرفته شده است. این طرح به دو صورت بدون آزمون برای دانشجویان استعداد درخشان و با پذیرش از طریق آزمون تعریف شده است. این طرح از آنجا که توسط متخصصین و پژوهشگران کشور انجام میشود؛ قطعا" تاثیر بسزایی در رفع نیازها و رشد جامعه و خودکفایی کشور دارد.
فاضل زاده افزود: به منظور ایجاد انگیزه در اعضای هیات علمی جهت تعریف پارساهای کاربردی، در آیین نامههای ارتقا، پایههای تشویقی و پژوهانه امتیازهای ویژه در نظر گرفته شده است. خوشبختانه، دستورالعمل نحوه اعطای پایههای تشویقی اعضای هیات علمی که ۶۰ پایه تشویقی را شامل میشود در سال ۱۴۰۱ به تصویب هیات دولت رسیده است. بر اساس بند یک ماده ۵ این دستور العمل، به راهنمایی چهار سهم کامل رساله دکتری تخصصی (دفاع شده) و یا هشت سهم کامل پایان نامه نیاز محور کارشناسی ارشد (دفاع شده) بر اساس نیازهای مندرج در سامانه نظام ایدهها و نیازها (نان) و با تایید معاونت پژوهشی و فناوری موسسه یک پایه (حداکثر سه پایه تشویقی) تعلق میگیرد.