پخش زنده
امروز: -
دبیر جشنواره مد و رسانه با بیان اینکه اولین رویداد مد و رسانه به جشنواره مد و لباس فجر منتهی میشود افزود: ما یک استانداردسازی و بالابردن سطح کیفی در این صنعت را نیاز داریم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، خانم مهسا فرزان دبیر جشنواره مد و رسانه در برنامه شهر آفتاب رادیو تهران درباره رویداد مد و رسانه مطالبی را بیان کردند.
سوال: چرا مد و رسانه؟ این عنوان رسانهای که در کنار اسم مد آمده چی هست، لطفا توضیح بفرمایید:
فرزان: عملا ما خود مد را رسانه میدانیم، چون لباسی که در ظاهر هست و تیم ملی ما مثلا با لباس کشور ما به کشورهای دیگر میروند یا حتی بازیگرهایمان وقتی برای جشنوارههای بین المللی میروند با یک لباس مشخصی میروند و شرکت میکنند و آن لباس نشان هویتی ما است و برای ما یک روایت تمدنی هست، ما خود لباس را هم یک رسانه میدانیم.
اما عملا با توجه به این که در چند سال اخیر این خلاء کامل حس میشده در صنعت مد و پوشاک که نگاه و جایگاهی برای رسانه در صنعت نداشتند، یک روایت درست، یک تعریف درست، یک ارزش گذاری برای رسانه در این صنعت نبوده و عملا بخاطر این که این خلاء حفظ میشده ما رفتیم دنبال این که یک معرفی جدید داشته باشیم، یک ارزش گذاری کنیم برای رسانه و صنعت مد.
سوال: راجع به خود جشنواره برای ما توضیح بفرمایید که اصلا این جشنواره دارای چه موضوعاتی هست و چه محورهایی را دنبال میکند؟
فرزان: اولا جسارتا رویداد است، این اولین رویداد مد و رسانه است که برگزار میشود، این رویدادها همه منتهی میشوند به جشنواره مد و لباس فجر، به این جهت که ما یک استانداردسازی و یک بالابردن سطح کیفی بحث استفاده از این صنعت را داشته باشیم، رویدادهای مختلف با موضوعات مختلفی دارد تا نزدیک شدن به جشنواره مد و لباس فجر برگزار میشود که یکی از آن رویدادها، رویداد مد و رسانه است، ما در رویداد مد و رسانه، هدفمان فقط معرفی و اهمیت جایگاه رسانه در مد هست.
بخشهایی که داریم، بخش طراحی محصول هست، بخش عکاسی محصول است، ساخت کلیپ و تیزر تبلیغاتی است، معرفی و بسته بندی آن محصول است یعنی نزدیک شدن به برندینگ و فروش و تولید محتوا برای فروش مجازی محصول است.
در این بخشها هم اهالی که تولید محتوای نگارشی میکنند یعنی مینویسند، از آن جهت که ما میگوییم اگر بخواهیم محصولی را معرفی کنیم باید برای آن یک داستان پردازی کنیم یعنی نویسندهها هم حتی در بحث رسانهای قرار میگیرند، عکاسها وقتی محصول را عکاسی میکنند، چه عکاسی خبری و چه عکاسی تبلیغاتی، وقتی کلیپ و تیزر برای معرفی محصول و برندینگ یعنی ثابت شدن آن محصول در ذهن مخاطب و با توجه به اهمیتی که الان فضای مجازی در پلتفرمهای مختلف دارد، معرفی محصول در فضای مجازی برای چه آنلاین شاپها و چه برندینگهایی که تولید و فروش هستند، این کمک میکند که بتوانند شکل محصول خودشان را در پلتفرمهای مختلف مجازی معرفی کنند.
سوال: قرار است که آن افرادی که در این رویداد قرار است ثبت نام کنند، به چه صورت رقابت کنند و این رقابت کجا انجام میشود؟
فرزان: ما دو تا فضا را مدنظر داریم، گزینه اول مان برای برگزاری رویداد موزه ایرانشناسی است که بتوانیم آنجا با توجه به ظرفیت سنتی که کشور خودمان دارد یعنی از ظرفیت معماری آنجا استفاده کنیم و چه محورهای مختلفی که داریم، از ابتدا رویداد معمولا در یک روز برگزار میشود مثلا از صبح تا غروب و بچهها در ابتدای روز در کنار هم هستند پرانرژی کار را شروع میکنند، کنارشان منتور قرار میگیرد برای رویداد مد و رسانه ما بسترهای مختلفی را طراحی کردیم یعنی دیزاین سازی و دکورسازی میشود و بچهها با موضوعی که به ایشان داده میشود در هر کدام از محوریتهایی که ثبت نام کردند میروند برای تولید محتوای همان محوریت که محوریتش را قبل از این صحبت خدمت تان عرض کردم که طراحی محصول است، عکاسی و ساخت کلیپ است، فروش و بسته بندی است و بحث محتوای مجازی است. در این ۵ تا محوریت ما برایشان طراحی دکور میکنیم، تیم تیم میشوند و میروند سراغ این که با محوریتی که ما به ایشان یعنی موضوع میدهیم مثلا یک لباسی را به ایشان معرفی میکنیم یا محصولی را به ایشان برای معرفی میدهیم، میروند برای تولید محتوا ویژه همان تولیدات، منتورها کنارشان هستند به ایشان مشاوره میدهند، برایمان مهم است که سطح ارتقاء علمی بچهها در این زمینه بالا برود، با منتورها به یک خروجی مطلوب میرسند و بعد از آن حضور یکسری از اساتید این حوزه است و داوری و اختتامیه رویداد.
سوال: یک سوالی که پیش میآید این است که برخی از این رویدادهایی که برگزار میشود در پایان، برگزیدهها مشخص میشود یکسری ایدهها معرفی میشود و تمام تا رویداد بعدی یا تا جشنواره بعدی. شما در این رویداد مد و رسانه با توجه به اینکه اسم رسانه هم در کنار مد آورده میشود چقدر سعی دارید که این مشکل را برطرف کنید و از ایدههای برگزیدهها به صورت کاربردی استفاده کنید یعنی این ایدهها یک جورایی وارد بازار تجارت بشود؟
فرزان: هر رویدادی دو وجه دارد، بخشی از آن ما هستیم که برگزار کننده هستیم و بخشی از آن هم خود شرکت کننده است. ما نگاه مان در این رویداد ۳۶۰ درجه بوده یعنی این که تا سال آینده هم بتوانیم کنارشان باشیم در رویداد بعدی اینها با یک سطح کیفی بالاتری شرکت کنند و همین طور رو به جلو باشیم، اما این که ما داریم میگوییم این رویدادها در مسیر جشنواره فجر است یعنی خودش مشخص است که ما نمیخواهیم کار رارها کنیم این یک رویدادی نیست که تمام بشود. این یک نکته است.
نکته بعدی هم خود بچهها هستند که پیگیر باشند، دنبال کنند، یعنی از حضور منتورها استفاده کنند و وقتی آنها هستند با آنها ارتباط بگیرند در طول مسیر کاری شان در کنارشان باشند و از تجربههایی که دارند در فیلدهای مختلفی که ورود بکنند کمک بگیرند.
از طرف دیگری هم ما با یکسری از برندهای بزرگی که الان بالاخره ظرفیت بزرگی در فروش دارند، در تولید دارند و حتی در معرفی صحبت کردیم که بتوانیم در اختتامیه حضور این دوستان را داشته باشیم به آنهایی که نفرات برتر میشوند، در صورتی که ایده واقعا خاص و تاپی داشته باشند میتوانند بروند همکاری کنند و قرارداد ببندند با این برندها یعنی یک فضای تعامل را ما برای صاحبان ایده راحت کردیم که دیگر خودشان نخواهند بروند اول دنبال یک رزومه پرو پیمان و بعد بروند با این برندها صحبت کنند آیا نیرو بخواهند آیا نخواهند، ما این فضا را کوتاه و این زمان را کم کردیم، خودمان از دوستان خواهش کردیم که آنجا باشند و این استعدادها و ظرفیتها را ببینند و از ایشان بهره بگیرند.
سوال: این جشنواره مد و لباس که دوازدهمین دوره اش برگزار میشود چه زمانی خواهد بود؟ ظاهرا خبری که آقای امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور فرمودند تیرماه، ولی فکر میکنم الان این رویداد شما ۱۸ تیرماه قرار است برگزار شود.
فرزان: بله، آنها پیش نشستهای خود جشنواره است تاریخ دقیق جشنواره سیاستگزاری جشنواره هنوز به صورت دقیقی اعلام نکردند، ولی طبیعتا رویداد ما قبل از جشنواره مد و لباس فجر است.
سوال: هجدهم تیرماه انشاالله برگزار خواهد شد.
فرزان: از همین جا از همه عزیزانی که در حوزه مد و حوزه رسانه فعال هستند دعوت میکنم که در این رویداد جدید که واقعا با یک ایده نویی دارد برگزار میشود شرکت کنند و امیدوارم که اتفاقات خوبی در این صنعت بیفتد.
سوال: بفرمایید که علاقمندان چطو رمی توانند شرکت کنند؟
فرزان: برای سه شنبه یعنی ۲۳ خرداد فراخوانها اعلام میشود و راههای ارتباطی و ثبت نام هم در آن فراخوانها هست که میتواند از خود سایت مد و لباس و رضایت ارشاد و حتی سرچ کنند رویداد مد و رسانه برایشان راههای ارتباطی را میآورد.