یکم خرداد ، روز بزرگداشت ملاصدرا شیرازی
یکم خرداد ماه، روز بزرگداشت صدرالمتأهلین، ملاصدرا شیرازی، فقیه و اندیشمند فلسفه، عرفان و حکمت ایرانی اسلامی است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس،یکم خرداد ماه، روز بزرگداشت صدرالمتأهلین، ملاصدرا شیرازی، فقیه و اندیشمند فلسفه، عرفان و حکمت ایرانی اسلامی است؛ چهرهای که هرچند در روزگار خودش، آواره کوه و بیابانها شد، در نزدیک به نیم هزاره پیشین، اندیشههای او جهان اسلام بهویژه شیعیان امامیه و ایرانیان را با چالشی بزرگ روبرو کرد و هوادارن بسیاری یافت.
به همین مناسبت اولین نسخه خطی ملاصدرا در موزه فرهنگ شیراز رونمایی شد .این نسخه خطی که یکی از مهمترین و شاخصترین دست نوشتههای مقدماتی صدرالمتالهین است به ۲۸ جُنگ معروف است و در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جنوب کشور در شیراز نگهداری میشود.
کارشناس اسناد این سازمان میگوید: این نسخه که مشتمل بر دست نوشتههای ملاصدرا قبل از تالیف سایر کتاب هایش بوده است مشتمل بر تفکرات و اندیشههای فلسفی ملاصدرا، استناداتی بر اشعار فارسی و عربی شاعران پارسی زبان قبل از وی از جمله سعدی است و یا شعرای کشورهای دیگرکه نشان از تسلط این فیلسوف شهیر بر شعر و دیوان اشعار شعرا و البته اندیشه متفاوت وی در فلسفه و حکمت است.
به گفته احمدی، با استناد بر تاریخ نوشته شده بر جلد این جُنگ، این نسخه در سال ۱۰۰۴ ه ق تا سال ۱۰۰۸ ه. ق و در سن حدود ۲۴ تا ۲۸ سالگی ملاصدرا توسط او نوشته شده است و ملاصدرا بعدها در نوشته هایش گفته: این کتاب در سال ۱۰۳۰ در نسخای جدید تکمیل و باز نوشته شده است.
دکتر ساجدی استاد فلسفه شیراز در خصوص غنای محتوایی این نسخه خطی میگوید این رساله معروف به ۲۸ جُنگ مشتمل بر ۲۸ باب و یا رساله است که برخی عناوینی مشخص دارند همچون القسطاس المستقیم که به رابطه عقل و دین پرداخته و یا جُنگی دیگر با عنوان العلت و صوره المعلول یا حقیقت المعلول که به رابطه علت و معلول پرداخته و بعدها در کتاب الاشعار وی و الشاعر ربوبیه، المشاعر تفصیل شده است.
دکتر ساجدی میگوید: این جنگ دیباچه و چکیدهای است برای ورود به افکار و اندیشههای ملاصدرا، چرا که بعدها هر باب این کتاب در کتب اصلی وی شرح و تفصیل داده شده است.
وی ادامه داد: میتوان گفت این ۲۸ جنگ مدخلی برای ورود به دغدغههای ملاصدرا در فلسفه، عرفان، حکمت و علوم عقلی است که همانا باید این علوم در بستر آیات قرآن کریم و وحی، تعالی یابد.
وی میگوید: هرکدام از این جُنگها جزئی از اجزای حکمت متعالیه است، که فیلسوف شهیر قرن ۱۱ ه. ق ملاصدرا آن را بنیان نهاد.
علاوه بر غنای محتوایی، زیبایی بصری و رسم الخط بکار رفته در این مجموعه نیز بی نظیر است.
ملاصدرا در نگارش این کتاب از رسم الخط نستعلیق که شیوه مرسوم زمان صفویه است با زبان فارسی و البته عربی استفاده کرده است.
استفاده از حاشیه نویسی، مورب نویسی و بهره گیری از طرحهای هندسی معین و خاص در نوشتار این اثر، یادآور نگارش قرآن کریم در زمان صفویه است.
همچنین زبان و ادبیات این کتاب غالبا فارسی و در قالب زبان فارسی ۴۰۰ سال قبل نگارش شده است.
بزرگان علم فلسفه ملاصدرارا فیلسوف کثیر الاضلاع میدانند چرا که در هر بعد بر دانشی از دانشهای زمان خود مسلط بود.
این فیلسوف بزرگ قرن ۱۱ ه. ق بنیانگذار و از پیشگامان فلسفه اسلامی و عرفان شیعی است که در عصر خود در محضر بزرگانی، چون میر داماد، میرفندرسکی و شیخ بهایی درس آموخت و در باب فلسفه اسلامی و علوم عقلی در سن نوجوانی با آنان به مباحثه و مناظره پرداخت و اندیشه نوین اسلامی را در این علوم بنیان نهاد.
کتاب ۲۸ جُنگ ملاصدرا توسط شاگرد و داماد وی ملا فیض کاشانی، حفظ و به نسلهای بعدی منتقل شده و عصر حاضر توسط علی نقی صلاحی به سازمان اسناد و کتابخانه ملی جنوب کشور در شیراز اهدا شده است.