پخش زنده
امروز: -
مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: کاهش آلاینده های صوتی با فناوریهای نوین در دستور کار است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما رادیو تهران در برنامه سعادت آباد با خانم حسینی ، مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره کاهش آلاینده های صوتی گفتگو کرد.
سوال: موتورسیکلتها در شهر تهران دارند بیداد میکنند، موضوع صدایی است که ما داریم به صورت مداوم در سطح شهر تهران میشنویم و آنقدر زیاد است که به آن عادت کردیم، در بعضی از زمانها گفته میشود که آلودگی صوتی در برخی از نقاط تهران از حد مجاز بسیار بالاتر هست، چه کردید شما در شهرداری تهران برای این که یک کم حداقل مردمی که عاصی هستند از آلودگی و ترافیک سنگین، حداقل گوش هایشان سالم بماند؟
حسینی: در بحث الودگی صوتی شما به نکته خوبی اشاره کردید در خصوص موتورسیکلتها، موتورسیکلتها وسایل نقلیهای هستند که ما اسناد بالادستی برایشان داریم مبنی بر این که در شهر تهران در سنوات اخیری که ما داریم در آن زندگی میکنیم، قطعا ما دیگر نباید شاهد تردد موتورسیکلتهای کاربراتوری باشیم. اما بنا به موضوعاتی که تنها متولی و امکان پیگیری آن هم از طرف شهرداری وجود ندارد و مثل خیلی از معضلات و موضوعاتی که نیاز به همیت و مشارکت و یکپارچه سازی از طرف نهادهای مختلف هست، این موضوع هم میطلبد که نهادهای مختلفی از صمت و سایر حوزهها پای کار بیایند و این موضوع را با جدیت بیشتری پیگیری کنند که اگر واقعا ما بتوانیم موتورسیکلتهای کاربراتوری را حذف کنیم قطعا حتی میزان الودگی صوتی ناشی از این وسیله نقلیه هم به مراتب خیلی به دلیل تکنولوژیهای جدیدتری که در موتورهای انژکتوری و حتی برقی داریم، تقریبا در برقیها میتوانیم بگوییم که ما وسیله نقلیه تقریبا بدون صدا و آلودگی صوتی داریم، اما حتی در انژکتوریها هم این موضوع به شدت مرتفع شده است.این نکتهای هست که میطلبد که همیت مضاعفی کنار شهرداری تهران باشد و شهرداری تهران در این موضوع به تنهایی ضابط اجرایی و قضایی این موضوع نیست.
سوال: درست است، ولی میتواند محور باشد
حسینی: دقیقا، اما با توجه به مصلحت محیط زیستی شهر تهران و پروژه تاب آوری اکولوژیک که در سطح شهر تهران بررسی کردیم نقاطی که معضل آلودگی صوتی دارند در سطح شهر تهران شناسایی شد و راهکارهای رفع آن هم تعیین شد، اولویت ما با فضاهایی بود که میزان تولید صدای آن بواسطه محل و موقعیت جغرافیایی آن مکان بیشترین صدمه را به شهروندان در نقاط سکونت دائم ما میزد یعنی ما موقعیتهایی که نزدیک محل سکونت افراد بود، ما خیلی جاها را داریم که به لحاظ این موضوع معضل داریم، اما نزدیک مراکز تجاری و اداری هستند و حتی درست است که آنها هم باید مرتفع بشوند، اما اولویت به دلیل تایم زمانی که افراد آنجا حضور دارند، نسبت به زمانهایی که استراحت میکنند شهروندان و میطلبد که آرامش بیشتری در آن موضوع حاکم باشد در اولویت دوم قرار داشت.
ما اینها را اولویت بندی کردیم، در دستور کار داریم، راهکارهای اجرایی آن احصاء شده که انشاالله در تدوین برنامه عملیاتی برای اجرای راهکارها هستیم البته که در بزرگراهها و نقاط اولویت دار باز بین اولویت دارهایمان آنهایی که ضرورت بیشتر و ما پیامهای بیشتری راجع به آن داشتیم رصد شده و در حال حاضر هم دیوارهای صوتی مرتبط در حال نصب و حتی اورحال شدن هم هستند، اما باز هم ما راهکارهای اجرایی دیگری در دستور کار داریم که آنها هم انشاالله قرار است که بزودی ما در بحث اجرایی شدن آن در سال ۱۴۰۲ اینها را پیگیری کنیم.
من در خصوص استاندارد صدا را هم یک نکتهای خدمت شما بگویم، ما مثل سایر آلودگیها در خصوص آلودگی صوتی نمیتوانیم عمل کنیم، چون ما میگوییم اگر فرضا در آب، یک پارامتر کیفی از یک حدی بیشتر بود این باعث میشود که بر اساس مثلا استاندارد سازمان بهداشت جهانی ما بگوییم که این آب استاندارد لازم را ندارد و به درد مصرف نمیخورد، اما در خصوص آلودگی صوتی ما این موضوع را نداریم، چون استاندارد آلودگی صوتی گفتند آن حدی است که باعث گوشخراش بودن برای انسان میشود و دسیبل مشخصی مبنی بر این موضوع تعیین نشده است. این میطلبد که وقتی به ما پیام میآید یا شهروند از ما مطالبه میکند که اصلا اینجا یک کارگاهی هست دارد این کارگاه فعالیت میکند مجوزات لازم هم دارد، اما این کارگاه برای من که همسایه این کارگاه هستم دارد آلودگی صوتی ایجاد میکند، حتی ما راجع به سیستمهای هواکش رستورانها هم بعضا این معضل را داشتیم و این پیام و شکایت از شهروندان را گرفتیم، وقتی ما آنجا مراجعه میکنیم به شکل مراجعه حضوری این موضوع را نمیتوانیم تاکید و تایید کنیم که قطعا این آلودگی صوتی هست یا نه، میطلبد که ما حتما اندازه گیری کنیم و این اندازه گیری را بر مبنایی چک میکنیم که چقدر این اندازه گیری که شده با آن اندازه مطلوب گوش انسان که به صورت نرم در نظر میگیریم از آن فاصله دارد، چقدر بیشتر و یا چقدر کمتر است و بعضا خیلی اوقات ما مراجعه که میکنیم علیرغم این که شهروند درست میگوید این صدا میآید و ما خودمان هم وقتی بازدید داریم این صدا را ما هم میشنویم، ولی وقتی اندازه گیری که میشود آن خیلی از حدی که به عنوان حد مطلوب گوش انسان تعیین میشود، خیلی فاصلهای ندارد و ما نمیتوانیم این صدا را آلودگی صوتی محسوب کنیم، اما موردهایی هم داشتیم که این موضوع اتفاق افتاده و ما از طریق بند ۲۰ در خصوص اصناف ...
سوال: بند ۲۰ چیست؟
حسینی: بند ۲۰ میگوید در قانون شهرداریها اصناف برحسب یکسری مزاحمتهایی که ایجاد میکنند میروند بند ۲۰ آن شورا مطرح میشوند و رای میگیرند، رای ممکن است رای تمهید باشد ممکن است رای پلمپ باشد یا بسته به شورایی که این موضوع مطرح میشود آن رای به آنجا میرود این موضوع مورد بررسی قرار میگیرد ما معمولا اصنافی که این موضوع را داشته باشیم و طی اندازه گیری که میکنیم بتوانیم این تایید را بگوییم که آلودگی صوتی محسوب میشود اینها را از طریق شرکت صنایع و مشاغل مان ورود میکنیم و موضوع را در کمیته بند ۲۰ بررسی میشود و اعضای کمیته بند ۲۰ این نظر را میدهند که بهرحال ساز و کار برای برخورد با آن صنف به چه ترتیب اتفاق بیفتد.
در خصوص آلودگیهای صوتی ناشی از ساخت و ساز هم ما داریم، واقعیت این است که باز هم بر اساس قانون شهرسازی ملکی وقتی مجوز ساخت وساز میگیرد، در یک تایمی از روز مجاز به فعالیت است و به ناچار این فعالیتهای ساختمانی ممکن است با یکسری سر و صداهایی که اجتناب ناپذیر است همراه باشد، حتی مثلازمان بتن ریزی ساختمان، گودبرداری ساختمان، بهرحال اینها در شب است و قطعا ساختمانی که این کاررا انجام میدهد مجوزات لازم را گرفته و این موضوع دیگر جای برخورد ندارد، مگر واقعا بخواهیم به سمتی حرکت کنیم که به طور کلی فرآیند یا نحوه مدیریت ساخت و سازهای ما تغییر کند، اصلاح بشود که آن هم قطعا شاید باز هم میطلبد که نهادهای مرتبط با این موضوع ورود کنند؛ ولی روی آن موضوعات واقعا شهرداری به لحاظ قانونی خیلی نمیتواند ورود کند، چون مجوزهای مبنی بر ساخت و ساز اخذ شده، اما روزهای تعطیل قطعا این موضوع نباید اتفاق بیفتد از سمت شهرداری ممنوع است ما پیامهایی داشتیم که روز تعطیل این اتفاق افتاده و همکاران ما رفتند و وسایل را بر حسب آن فرآیند جمع آوری کردند آوردند و مجدد به ایشان تذکر دادند و اخطار کتبی در پرونده شهرسازی درج میشود که باید حتما در روزهای آتی این اتفاق انجام بشود.
به هرحال اینها راهکارهایی هست که در حوزههای مختلف و آلودگی در دستور کار ما هست، اما در خصوص آلودگیهای ناشی از وسایط حمل و نقل ما راهکارهای جدیدی را داریم اتخاذ میکنیم با استفاده از فرآیندهای هوشمند سازی، فناوریهای نوین، که انشاالله طبق آن مطالعهای که از آن محیط زیست شهر تهران در آمده بتوانیم موضوعات را مرتفع کنیم، ولی اجرایی شدن این راهها انشاالله در سال جاری در دستور کار ما است.
سوال: آلودگی صوتی هم مثل خیلی از گیر و گرفتهای ما در سطح شهر تهران یک معضلی است که دست آخر متوجه نمیشویم که باید به چه کسی نقد جدی را وارد کنیم، شما هم درست میگویید و تمام اینها حداقل من را با این دانش اندکم میبرد سمت این که مدیریت شهری یکپارچه در شهری مثل تهران حلقه مفقودهای است که ما از هر چیزی که درباره آن صحبت میکنیم آخر داستان به آن میرسیم و این وسط شما بعنوان یک مدیر شهری احتمالا به مردم حق میدهید که ناراحت، نگران و دغدغهمند باشند.سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران در یک دورهای در بسیاری از این پروژهها که انجام میشد برای جلوگیری از آزار صوتی به شهروندان دیوارهای حائلی را نصب میکرد مثل پل صدر، مثل حاشیه بزرگراه شهید چمران، ولی اینها در طول سال فرسوده شدند و گاها شکسته شدند، من نمیدانم یکسری از آدمهای بیمار هم میآیند یک لگد میزنند برای این که مثلا از کوچه شان به بزرگراه راه داشته باشد، چه کار میشود کرد اینها را؟ شما حواستان به دیوارهای صوتی هست؟
حسینی: اینها نگهداشت میشوند، چون اگر نگهداشت نمیشدند که تا الان تقریبا همه از بین رفته بودن اینها از سمت سازمان حمل و نقل و ترافیک ما نگهداشت میشوند، اما این نکته را هم باید توجه کنیم و ما این کمک را از سمت شهروندان خواهانیم که بدانند اینها یک مقدار شرایط تهیه شان دشوار است و هم هزینههای خیلی زیادی را از شهرداری تهران دریافت میکند و هم این که خیلی تهیه شان سهل الوصول نیست، لذا میطلبد که شهروندان در نگهداشت اینها دقت لازم را داشته باشند، ولی همین الان هم آنچه که ما موجود داریم بعضا خیلی اوقات مورد صدمه قرار میگیرند و ما همین الان هم شاید در حد تعویض یکی دو تایی که به مشکل میخورند دارد اقدام میشود، اما جای نصب جدیدی صورت نگرفته، مبنایش هم همین بوده که انشاالله این کار پروژهای که به صورت مطالعاتی در سطح شهرداری تهران داشت پیش میرفت و مبنایش هم ارائه اطلس و یک مرجع واحدی بود تکمیل شود که انشاالله در ادامه مسیر نقاطی که از دل این درآمده بتوانند جانماییهای جدیدی هم صورت بگیرند.
سوال: انشاالله یک روزی من شاهد جلسهای باشم یعنی به عمر من کفاف بدهد حداقل که یک سمت شهرداری تهران و یک سمت دوستان راهور، یک سمت هم احتمالا دوستان ارجمند وزارت صمت باشند، از آن جلسه بیایند بیرون و بگویند ما موتوریهای تهران را تعیین تکلیف کردیم یعنی از نوع موتورسیکلتها و بعد از رفتارشان و از وضعیتی که برای تهران بوجود آوردند.
حسینی: البته ما با شما کاملا موافق هستیم و آن بحث مدیریت یکپارچه را کاملا به آن معتقدیم، اما این باعث نمیشود که خدایی نکرده ما در شهرداری تهران از مسئولیتهای خودمان شانه خالی کنیم که آن اتفاق بیفتد ما تمام قد در خدمت شهروندان عزیزمان هستیم.