پخش زنده
امروز: -
اکبر معصومی کارشناس حوزه رسانه در خصوص نقش رسانه های بیگانه در دوگانه سازی گفت: غربی ها برای این که بتوانند مخالفین خود را از بین ببرند و سیاست های خود را در کشور های مختلف اجرایی کنند نوعی رفتار رسانه ای دارند که بر پایه آن سیاست های خودشان را تداوم می بخشند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، برنامه زنده «امواج شبهه» شبکه رادیویی گفت و گو با حضور اکبر معصومی (کارشناس مسائل بین الملل و رسانه)، دکتر ابراهیم شکوری (خبرنگار سابق صدا و سیما در سازمان ملل) و دکتر محمد قادری (روزنامه نگار و کارشناس حوزه بین الملل) و طی ارتباط تلفنی با دکتر عباس اصلانی (مدیر مسئول روزنامه ایران دیلی) به موضوع « بررسی یک سوی رسانه های بیگانه از فرآیند تحولات برجام» پرداخته شد.
نقش پر رنگ رسانه های بیگانه در دوگانه سازی های سوری
دکتر اکبر معصومی عضو هیات علمی دانشگاه فعال و کارشناس حوزه رسانه در خصوص نقش رسانه های بیگانه در دوگانه سازی گفت: ابتدا لازم است به رفتار های غرب در برابر مخالفین خود به خصوص جمهوری اسلامی ایران پرداخته شود، غربی ها برای این که بتوانند مخالفین خود را از بین ببرند و سیاست های خود را در کشور های مختلف اجرایی کنند نوعی رفتار رسانه ای دارند که بر پایه آن سیاست های خودشان را تداوم می بخشند.
وی در ادامه افزود: در بحث اوکراین رسانه ها بیش ترین نقش را ایفا کردند تا روسیه را به عنوان مقصر اصلی جنگ اوکراین تلقی کنند و در ادامه نیز با تهمت هایی که به روی ها زدند تداوم جنگ را آمریکایی ها داشته باشند بنابراین رفتار غربی ها برای پیش برد سیاست های خود متکی بر رسانه است.
معصومی در همین راستا عنوان کرد: نسبت به جمهوری اسلامی ایران نیز این سیاست پر رنگ تر و با هزینه گزاف تری برای غربی ها در حال اجرا است، در بحث برجام از سال ۹۲ تا به امروز رسانه های غربی دو نوع سیاست را نسبت به برجام پیش بردند، یکی در زمان دولت یازدهم و دوازدهم پیش بردند چرا که در آن بازه زمانی دولت یازدهم و دوازدهم با این تفکر که با حل مشکل هسته ای ایران می تواند به تحریم های آمریکایی غالب شود و دشمنی غربی ها را نسبت به جمهوری اسلامی ایران کم کند رسانه های معاند و فارسی زبان از این سیاست جهت پیشبرد اهداف خود استقبال کردند و به خوبی می دانستند که با این تفکر قطعا جمهوری اسلامی ایران به سمتی می رود که آن ها چندین سال به دنبال آن بودند و به اصطلاح خودشان مهار جمهوری اسلامی ایران از این دریچه اتفاق می افتاد.
این کارشناس مسائل بین الملل و رسانه تصریح کرد: همین روند را در دولت سیزدهم زمانی که برجام از اولویت اصلی دشمن خارج شد و مسئله حل مشکل و معیشت مردم از طریق ظرفیت های درونی مورد توجه قرار گرفت این ها به مخالفت با این سیاست برخواستند و دولت را ناتوان از مذاکره در روند جامعه بین المللی مطرح کردند، این در حقیقت دوگانه هایی است که این رسانه ها در سیاست های خود پیش می برند.
وی در خصوص ترفند این رسانه ها در داخل گفت: ترفند این رسانه ها در داخل ایجاد دوگانه های سوری است، همانند دوگانه برجام معیشت، دوگانه برجام امنیت و دوگانه برجام و انقلاب اسلامی همه این موارد را پیش گرفتند و تبلیغات آن ها به نحوی بود که بعد از اینکه در داخل دیدند برجام هیچ نتیجه ای برای جمهوری اسلامی ایران نداشت، ذهن جامعه مخاطب را به نحوی سازمان دهی کردند که بتوانند مسائل دیگر را با همین روند اداره کنند و در تلاش بودند تا بتوانند ذهن جامعه مخاطبین را تصویر سازی کنند و آن چیزی که در سیاست های خود و در اتاق فکر هایشان بستند، برسند.
رسانه های بیگانه در تلاش برای القای ناتوانی ایران در برجام
دکتر ابراهیم شکوری خبرنگار سابق صدا و سیما در سازمان ملل گفت: در پنج سال گذشته زمانی که قرار بود ترامپ از برجام خارج شود، همواره رسانه های غربی مانند فاکس نیوز شبکه تندرو محافظه کار در آمریکا برای مخاطب انگلیسی زبان یا در بخش های فارسی زبان شبکه هایی مانند بی بی سی فارسی، رادیو فردا، من و تو و ایران ایران اینترنشنال به صورت ناشیانه ای در تلاشند تا این گزاره را القا کند. که ایران حاضر به اجرا شروع برجام نیست لذا ترامپ از آن خارج شد.
وی ادامه داد: به سبب شغل خبرنگاری در دفتر نمایندگی سازمان ملل نیویورک از نزدیک شاهد این واقعه بودم و زمانی که در ایران بودم نیز دیدم که ترامپ روی کار آمد و کمپین انتخاباتی یک سال قبل از انتخابات آن زمان آمریکا یکی از شعار های اصلی ترامپ خروج از برجام با هدف تبلیغات انتخاباتی ضد دموکرات ها بود و حذف رقیب با محوریت ایران هراسی و تحریک اصلی صهیونیست ها بود.
شکوری عنوان کرد: از همان زمان تاکنون رسانه های یاد شده به صورت شبانه روزی در حال بمباران تبلیغاتی این مفهوم هستند که تهران تمایلی به اجرای شروط برجام ندارد این در واقع همان دروغ بزرگ، روش گوبلز وزیر تبلیغات رژیم فاشیست هیتلر است که معتقد بود در دروغ بزرگ باید یک نیروی قابل باور را موجود کرد یعنی آن قدر دروغ را بزرگ عنوان کرد و القا کرد که مخاطب باورش شود، همان زمان در جنگ جهانی دوم این فرد قهار در امر رسانه انگلیسی ها را مصداق دروغ بزرگ گویی معرفی می کند و می گوید انگلیسی ها پس از طرح دروغ بزرگ تحت هر شرایطی بر صحت آن پافشاری می کنند تا مخاطب باورش شود.
وی افزود: این روز ها در عملکرد بی بی سی فارسی می توان استفاده از تکنیک دروغ بزرگ را دید، موضوع برجام در این پنج سال شاهد عملکرد رسانه های فارسی زبان به ویژه برای مخاطب داخلی بوده و یک دوگانه خواستن یا نخواستن را القا دادند که ایران اگر بخواهد هم نمی تواند، همچنین دوگانه دیگری با موضوع توانستن و نتوانستن را چنین القا می کنند که برجام چند جانبه است و وزنه آمریکا غیر قابل مقایسه با سایرین است و اینگونه القا می کنند که ایران حتی اگر شرایط اجرای برجام را نیز داشته باشد هیچ سودی برای او ندارد و از این طریق به دنبال این هستند که حریف را به استیصال بکشانند و مخاطب ذی نفع برجام یعنی جامعه ایرانی را به این جمع بندی برسانند که اگر بخواهند برجام را نیز اجرا کنند، شرایطش را ندارید و در نتیجه امکان پذیر نخواهد بود.
القای دوگانه مردم حکومت توسط رسانه های بیگانه
شکوری عنوان کرد: گام بعدی این رسانه ها القای دوگانه مردم حکومت است و در موضوعات مختلف تلاش می کنند تا خواست حکومت و مردم را در دو جهت مخالف و رو در روی هم جلوه بدهند، به عنوان مثال ادعا می کنند عده ای کاسب تحریم هستند و از وجود تحریم ها سود می برند لذا اجازه اجرای برجام را نمی دهند و در اجرای آن کارشکنی می کنند و گاها می بینیم برخی از سیاسیون داخلی نیز با هدف پیروزی در انتخابات چنین گذاره هایی را تکرار می کنند و در واقع خوراک مناسبی به رسانه های معاند می دهند و همان را کد می دهند به این عبارت ها و نقل قول این سیاسیون کوته فکر را مستند می کنند و دروغ هایشان را استناد به این نقل قول ها می کنند و در نهایت خسارت را برای منافع ملی ما رقم می زنند
وی گفت: آخرین محور بحث مسئولیت های بین المللی ایران در ساختار نظام کنونی جهانی و تلاش این رسانه ها برای بی مسئولیت نشان دادن ایران در همه عرصه ها است به عنوان مثال موضوع حقوق بشر، موضوعات زنان و امثال آن که بتوان به این واسطه نشان دهند ایران به تعهدات جهانی پایبند نیست.
شکوری افزود: در طول شبانه روز هیچ بخش خبری و حتی غیر خبری یا تولیدی را نمی توانید بیابید که یک یا چند خبر یا موضوع ضد ایرانی و ایرانی هراسی در آن پیدا نکنید، حتی اگر جوانان ایرانی در عرصه های علمی مانند المپیاد ها و یا ورزشی موفق به کسب مقام شوند یک یا دو خط این خبر را عنوان می کنند و در انتهای خبر یک نقطه ضعف یا امری خلاف واقع را چنان برجسته کرده و ضد جامعه و حکومت ایران پخش می کنند که اصل خبر مثبت در حاشیه قرار می گیرد و این القای نادرست در ذهن مخاطب نقش می بندد
این خبرنگار سابق صدا و سیما در سازمان ملل خاطرنشان کرد: این تصویرسازی هدفمند رسانه های غربی دو شاخه ایران هراسی در بعد خارجی و القای ناکارآمدی در بعد داخلی را شامل می شود که مدام در حال پمپاژ هستند و هیچ پیامی را نمی بینید که خارج از این دو فیلتر به مخاطب منتقل شود، برجام هم یکی از همین آورده های اصلی است که در حال وارونه نمایی هستند و تلاش می کنند این دوگانه سازی ها، این دو گروه داخل و خارج را درباره احیای برجام و اجرای احتمالی آن ناامید کنند.
وی گفت: جالب است که این دقیقا خواست رژیم صهیونسیتی است که هر زمان اشاره ای کوتاه از سوی برخی مقامات غربی درباره ضرورت پایبندی به دیپلماسی و احیای برجام مطرح می شود بلافاصله اسرائیلی ها واکنش نشان می دهند و مخالفت می کنند، چرا که شرط بقای اسرائیل در منطقه ایران هراسی و نا امن جلوه دادن منطقه است.
بازتاب غیر واقعی رسانه های بیگانه در موضوع برجام
دکتر عباس اصلانی مدیر مسئول روزنامه ایران دیلی نیز در ارتباط با رفتار رسانه های بیگانه نسبت به موضوع برجام گفت: نوع نگاه رسانه ها متاثر از رویکرد سیاست دولت های متبوع خودشان است، زمان دولت ترامپ وقتی که آمریکا از برجام خارج شد شاهد یک چرخش علنی در پوشش رسانه ای بودیم در حالی که چند ماه یا چند سال گذشته رسانه ها دولت آمریکا را مسبب وضع فعلی می دانستند در حال حاضر جهت خود را به طور محسوسی تغییر دادند و عمدتا با هدف فشار سیاسی بر تهران جهت کسب امتیازات بیشتر برای طرف مقابل در میز مذاکرات تقریبا واقعیت را وارونه جلوه دادند و در تلاشند چه در حوزه هسته ای و چه در حوزه همکاری ایران با آژانس فشار را به سمت ایران بیاورند ولی بسیار واضح است که اگر تغییری در کیفیت همکاری ایران با آژانس یا نحوه اجرای برجام رخ داده عمدتا بر می گردد به کسی که از این توافقات خارج شده است.
وی در ادامه افزود: در عمل و واقعیت آن اتفاقی که میوفتد انعکاس درست و واقعی در رسانه ندارد آن روایتی که طرف مقابل سعی می کند به مخاطبین القا کند تقریبا نقطه مقابل حقیقت است چرا که طرف ایرانی چه اکنون و چه در گذشته بار ها بر مذاکرات و توافق بر سر موضوعات تاکید کرده ولیکن چه اروپایی ها و آمریکایی ها در موقعیت های مختلف با هدف گرفتن امتیازات بیش تر رویکرد زیاده خواهیشان بر واقع نگری غلبه کرد و موجب شد که آن پروسه تاکنون به طول بیانجامد.
مدیر مسئول روزنامه ایران دیلی تصریح کرد: در حوزه رسانه نیز سعی کردند به موازات این فشار را ادامه دهند، تقریبا می شه گفت در مقاطعی که ما شاهد برگزاری کمتر ادوار مذاکراتی به صورت حضوری بودیم طرف مقابل در جبهه رسانه تلاش خود را چند برابر کرد یعنی از میز مذاکره تلاش و انرژی خود را به سمت رسانه آورده تا آن جایی که می تواند در حوزه مذاکرات و رفع تحریم ها امتیازات بیش تری را از تهران بگیرد منتهی تجربه ای که در گذشته وجود داشته این بوده که طرف مقابل نتوانسته این امتیازات را بگیرد.
تصور اشتباه رسانه های بیگانه از رخ دادن اتفاقات مشابه گذشته در داخل
وی عنوان کرد: در ادامه باید دید با توجه به تکرار تجربه مشابه ناچار به سمت میز مذاکره بر می گردند یا نه، چه مذاکرات در جریان باشد و یا نه ما شاهد این هستیم که طرف مقابل از اهرم رسانه استفاده می کند و این همگرایی رسانه ای آن ها نیز بیشتر شده است
اصلانی گفت: رویکرد رسانه ای طرف مقابل تا حدود زیادی روشن است و بعضاً نیز کارشناسان و ناظران غرب نیز که طرفدار ایران هم نیستند در ارائه تحلیل های خود فرجه یا فرصت ارائه تحلیل های خود را که افراطی نیست را پیدا نمی کنند، همان طور که در حوزه امنیتی غرب تلاش کرد تا چالش های مختلفی را در منطقه به ویژه علیه ایران ایجاد کند در حوزه رسانه ای نیز به مرزی از افراط رساندند که ارائه واقعیت در بسیاری از رسانه های برون مرزی جایگاهی نداشته باشد.
وی افزود: بسیاری از دولت های اروپایی و آمریکایی نیز از چنین رویکردی حمایت می کردند و تصور می کردند با تحولاتی که سال گذشته در پاییز در ایران اتفاق افتاد گمان می کردند شاید اتفاقی در ایران رخ دهد، اما با گذشت زمان هنگامی که متوجه شدند خلاف تصور آن ها هیچ اتفاقی رخ نداد شاهد چرخش آن ها بودیم هر چند که بعضی از آن ها همچنان هم راستا با دولت های خودشان حدی از فشار را علیه تهران سعی کردند حفظ کنند اما بعضاً یکسری نرمش ها را نیز مینی بر ناکارآمدی آن رویکرد ها را نیز شاهد هستیم، باید دید در آینده به چه نحوی حرکت خواهند کردند اما بعید است که از موج فشار رسانه ای علیه ایران کم شود.
سیاست ملتمسانه بایدن در برابر ایران
اکبر معصومی کارشناس مسائل بین الملل و رسانه در ارتباط با تغییر رویکرد یا ماهیت مذاکره غربی ها با ایران گفت: غرب نزدیک به چهل سال است که همه گزینه ها را در نحوه برخورد با جمهوری اسلامی ایران به کار برده است از بحث جنگ گرفته تا تحریم و عملیات روانی شدیدی که تاکنون نیز ادامه دارد روندی بود که غربی ها در نحوه مقابله با جمهوری اسلامی ایران به کار بردند حمایت از مخالفین و معتمدین داخلی گزینه اصلی و آخری غربی ها بود که بتوانند جمهوری اسلامی ایران را به اصلاح خودشان نرمالیزه یا مهار کنند، همه این سیاست های به کار برده شده نه تنها هیچ نتیجه ای برای غربی ها نداشت بلکه ما امروز شاهد هستیم که با ایرانی مواجه هستیم که در نظم نوین جهانی یکی از قطب های اصلی در حوزه ایدئولوژی در منطقه غرب آسیا می تواند باشد.
وی افزود: اینکه مطرح شد بایدن با استفاده از سیاست التماسانه به دنبال بازگشت ایران به برجام است، نکته کاملا درستی است و آمریکایی ها نیز تنها از این مسیر می توانند ایران را مدیریت کنند لذا برجام برای غرب آفتاب درخشانی است که می توانند از آن بهره ببرند.
معصومی عنوان کرد: نکته ای که وجود دارد این است که این ها از طریق رسانه ها و بالا بردن حساسیت برجام در داخل به دنبال این هستند که بتوانند از طریق مذاکرات امتیاز بیشتری را از ایران بگیرند، در دوره قبلی در زمان ترامپ بحث برجام دو و سه مطرح بود که ترامپ مطرح کرد و به دنبال امتیازات بیش تری بود در این دوره نیز شروطی را برای برجام مطرح کردند که از این طریق بتوانند امتیازات بیشتری را بگیرند، علت اینکه آمریکایی ها تشنه برجام هستند و به دنبال تعیین شروط هستند چرا که تلاش کردند از طریق رسانه هایی که تحت مدیریت خودشان هستند دوگانه ای در جامعه ما ایجاد کنند و برجام را فتح الفتوحی برای جامعه ایرانی تلقی کنند.
مذاکره برای برجام، گزاره غلط غربی ها
این کارشناس مسائل بین الملل و رسانه تصریح کرد: آمریکایی ها نسبت به مسئله برجام بسیار حساس هستند در همین دور آخر مذاکراتی که اتفاق افتاد ما مذاکره برای رفع تحریم ها داشتیم این در حالی است که در رسانه های معاند و غربی نسبت به مسئله برجام مطرح شد یعنی آن ها مطرح کردند مذاکره برای برجام اتفاق می افتاد در حالی که این گذاره بسیار غلطی بود، ما دنبال این بودیم که مذاکره کنیم که چگونه در راستای رفع تحریم گام برداریم چگونه تعهدات غربی ها در مسئله برجام داده بودند اجرا شود و دیگر برجام به صورت یک طرفه اجرا نشود.
وی افزود: ما در اقتصاد مسئله ای به نام اقتصاد انتزاعی داریم یعنی تورم انتزاعی ایجاد کردند و اقتصاد ما را شرطی کردند که اگر برجام اتفاق نیفتد قیمت ارز بالا می رود و جامعه ما مختل می شود یا یک دوگانه ای که موفقیت دولت یا عبور نظام از این چالش ها منوط به این است که برجام اجرا شود و مذاکرات نیز اتفاق بیفتند این دوگانه اجرا شد تا دولت سیزدهم را تحت تاثیر این موضوع قرار دهند و امتیازاتی را نیز از این دولت به دست آورند.
این کارشناس مسائل بین الملل و رسانه گفت: نکته ای که وجود دارد این است که اگر همین دولت برجام را احیا می کرد و به روند قبلی را تغییر می داد و تحریم را از بین می برد همین رسانه ها گزاره ای دیگر را مبنی بر اینکه دولت سیزدهم کاری نکرد و روند قبلی را دنبال کرد را پیش می گرفتند و اگر موفق نمی شد نیز مطرح می کردند که این دولت زبان مذاکره و نحوه تعامل با جامعه بین الملل را بلد نیست.
دوگانه سازی بین خواستن و نخواستن
معصومی ضمن اشاره به اینکه دوگانه هایی که این رسانه ها سعی کردند در فرآیند تحولات برجام مطرح کنند دوگانه سازی بین خواستن و نخواستن بود، گفت: همان طور که جناب شکوری اشاره کردند یکی از دروغ ها نیز در بحث برجام اتفاق افتاد، در آغاز روند اجرایی برجام تا به امروز ۱۵ بار تاییدیه آژانس را نسبت به اینکه جمهوری اسلامی ایران به طور کامل تعهداتش را نسبت به برجام انجام می دهد داشتیم و مطرح شد که این طرف مقابل است که هیچ یک از تعهداتی را که در برجام داده را انجام نداده است.
وی افزود: نزدیک دو سال شاهد برجام یک طرفه بودیم و این دو سال نیز جمهوری اسلامی ایران به طور یک طرفه تعهدات خود را کم کرد، پایین آوردن سطح غنی سازی، دسترسی به آژانس و مذاکراتی که در حین این برجام اتفاق افتاد.
معصومی عنوان کرد:زمانی که ترامپ از برجام خارج شد اروپایی ها به شدت از برجام حمایت می کردند و چون در ادامه نتوانستند دولت ترامپ را نسبت به مسئله برجام همراه کنند، سیاست همراهی با ترامپ را مطرح کردند یعنی منافع آمریکایی ها برای دولت های اروپایی مهم تر از مردم اروپا و افکار عمومی اروپا است.
رسانه های بیگانه به دنبال قرار دادن مردم مقابل حکومت
دکتر محمد قادری سردبیر رسانه نور نیوز در خصوص تلاش رسانه های بیگانه جهت سوق دادن افکار عمومی به این سمت که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بین المللی پایبند نیست و هیچ تلاشی نیز نمی کند گفت: آنچه که در رابطه با موضوع پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران و اتفاقاتی که طی دو دهه گذشته در رابطه با این موضوع رقم خورده اساسا رویکرد و منطق رفتاری رسانه های غربی به ویژه رسانه های معاند جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر یک اصل پایدار بوده و آن هم روایت سازی تحریف شده از حقیقت موجود است.
وی افزود: از همان ابتدا اگر موضوع را بررسی کنید اساسا رویکرد این رسانه ها مبتنی بر این بود که ایران را اولا به عنوان یک کشور خاطی به افکار عمومی معرفی کنند کشوری که برخلاف پروتکل های بین المللی و مناسبات بین المللی سعی کرده اقداماتی خلاف صلح و امنیت و ثبات و آرامش بین المللی انجام دهد که این یک دروغ آشکار بود و براساس همین دروغ آشکار یک سناریو سازی و پرونده برای جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد و اساسا معادله هسته ای صلح آمیز کشورمان را از فاز فنی حقوقی به فاز کاملا امنیتی و سیاسی ارجاع داد و آن را ذیل موضوعات تحت کنترل شورای امنیت سازمان ملل برد.
قادری عنوان کرد: رویکرد این رسانه ها عملا جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران را می خواست از مسیر رشد و پیشرفت خودش منحرف کند و اجاره ندهد یک ملت انقلابی که نه محکمی به همه فشار های بین المللی و تجاوز گری های بین المللی با وجود سال ها مقاومت به عنوان یک الگو برای سایر ملت ها شناخته شود در مقاطع مختلف هم ما مشاهده کردیم که از تکنیک های عملیات روانی استفاده می کنند تا بتوانند نه تنها افکار عمومی بین المللی بلکه افکار عمومی داخل را هم نسبت به این موضوع به واکنش وا دارند و عملا مردم کشور را در رابطه با این موضوع در مقابل حاکمیت قرار دهند.
سردبیر رسانه نور نیوز گفت: ما شاهد این بودیم که طرف آمریکایی و غربی بود که یک طرفه و یک جانبه همین مذاکره و توافق امضا شده در عرصه بین المللی را به صورت یک جانبه ترک کرد و آن را کاغذ پاره خواند و جلو رسانه های بین المللی توافق نامه را پاره کرد.
وی افزود: در آغاز دولت سیزدهم که تصمیم بر نقد کردن چک برجام گرفت نیز دیدیم غربی ها در بیرون از اتاق مذاکره و با شگرد های روانی و رسانه ای به دنبال پیشبرد موضوع بودند و تا به امروز نیز همه تلاششان را کردند که افکار عمومی را به این سمت جهت دهند که این جمهوری اسلامی ایران است که نمی خواهد به فرآیند های بین المللی تن دهد در حالی که منطق حاکم بر گفت و گو ها و مذاکراتی که از آبان سال ۱۴۰۰ شروع شد کاملا بر اساس یک پیش بینی روشن برنامه طراحی شد و گفت و گو ها بر اساس آن منطق پیش رفت.
شکاف رسانه ای بین مردم و حکومت
معصومی گفت: امروز مشکلاتی که گرفتار آن هستیم به سیاست برجامی است که در دولت گذشته پی گرفته شد، نشان می دهد همراهی مردم و حکومت با دولت برای برجام چنین دوگانه ای وجود ندارد و موضوعی که وجود دارد این است که رسانه ها هستند که به این موضوع دامن می زنند.
وی افزود: باید به چرایی این سوال بپردازیم که چرا این رسانه ها به حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن نپرداختند دلیلش هم این است که یکی از اصلی ترین پایگاه نظام به این بر می گردد که یک پایگاه مردمی دارد و غربی ها متوجه این شدند اگر بتوانند مردم را نسبت به نظام دلسرد کنند به موفقیت هایی می رسند بنابراین بحث افکار عمومی برای رسانه های معاند اولویت این و تلاش می کنند تا دوگانه ای بین دولت و مردم ایجاد کنند.
معصومی عنوان کرد: بحث سواد رسانه ای نیاز به کار کردن دارد و باید در جامعه نهادینه شود، در روند کلی غربی ها به دنبال این هستند در شرایط جدید که می خواهد بر دنیا حاکم شود و نظم نوین جهانی به جای نظام تک قطبی جایگزین شود به دنبال این هستند کشور ها یا حکومت هایی که مخالف سیاست های استکباری غرب هستند را ضعیف کنند تا بتوانند نظم نوین جهانی را به تاخیر بیاندازند.