پخش زنده
امروز: -
متولی حجاب در قانونی که شورای عالی فرهنگی تصویب کرده وزارت کشور هست در واقع هماهنگ کننده بین دستگاهها و متولی اجرایی می باشد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ رادیو گفتگو در برنامه رویداد، با جناب آقای امیر حسین بانکی پور - عضو محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفتگویی کرد. مشروح آن را در ذیل بخوانید.
سوال: در مورد موضوع حجاب که در یک فضای آرام تبیین کنیم و بتوانیم آن را پیگری کنیم شما آقای دکتر در این حوزه و همکارانتان در کمیسیون قرهنگی مجلس چه کارهایی را پیش بینی کردید
بانکی پور: دو نکته را خدمتتان بگویم، در مورد متولی حجاب در قانونی که شورای عالی فرهنگی تصویب کرده وزارت کشور در واقع متولی اجرایی و هماهنگی بین دستگاهها، تعهد شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان جایگاهی که نظارت و تصمیمهای کلان گرفته میشود اینها در قانون پیش بینی شده الان وزارت کشور این مدت همین وظیفه را داشته و محور هماهنگ کننده دستگاهها بوده، ولی آن نهاد بالاسر که شورای عالی ماههای اول در شورا جلسات خوبی بود، اما در مورد این مردمی سازی حجاب باز یک نکته مقدمه خدمتتان عرض کنم این که هر جای دنیا برهنگی در فضای عمومی جامعه ایجاد شد متعاقبش خانواده پاشیده شد این را همه جای دنیا شما میتوانید مطالعه کنید چه کشورهایی که در سی سال گذشته برهنگی در آن ترویج پیدا کرد چه کشورهایی که در صد سال پیشین این اتفاق در آن افتاد در کشور ما حجاب مانع اصلی برهنگی است و اگر حجاب برود متعاقبش برهنگی ایجاد میشود و برهنگی یعنی فروپاشی خانواده لذا حتی کسانی که ممکن است خیلی مقید به مسائل شرعی نباشند، ولی از زاویه حفظ خانواده از حجاب باید حراست و حفاظت کنند و این باید به یک حرکت مردمی تبدیل شود، مردمی که میگوییم فقط منظورمان مردم متدین نیستند تمام مردم ایران به خانواده علاقه دارند و خانواده را قبول دارند و خانواده را میخواهند که حفظ شود من فکر نکنم کسی باشد که ضدخانواده باشد ممکن است کسانی نسبت به مسائل دینی ضعیف شده باشند، ولی نسبت به خانواده فکر نکنم کسی ضعیف شده باشد اگر کسی خانواده را دوست دارد باید مواظب باشد اگر حجاب رفت و برهنگی بیاید خانواده از هم پاشیده میشود و این چیزهایی که تجربه شده در جاهای مختلف که بارها دیده شده لذا این باید به یک حرکت عمومی تبدیل شود منتها در حرکت عمومی همان طوری که مقام معظم رهبری تاکید داشتند در سالهای پیش مردم باید صرفا تذکر لسانی بدهند غیر از تذکر لسانی به عهده مردم نیست به عهده حاکمیت است، پیگیریهای اجرایی و عملی است این تذکر لسانی الان دارید میبینید شروع میشود به یک درگیری لفظی اینجا باید چه کار کرد این جا باید قبل از تذکر لسانی فضاسازی مناسبی برای صحبت ایجاد شود یعنی این فردی که حجاب را گذاشته کنار در واقع میخواهد تقابل بکند با شما یک نگاه مخالفتی را برای شما ایجاد میکند و در تصورش شما دشمن هستید و شما او را دشمن میدانید لذا وقتی که در این فضا باشد به محض اینکه شما تذکر بدهید به یک شهروند شروع میکند با پرخاشگری برخورد کردن چه کار باید کرد باید صمیمیت اجتماعی، محبت و ولایت اجتماعی در گفتگو جا بیفتد که من دوست هستم لذا اول باید با یک برخورد جاذب و لحن ملایم با یک موضوع مشترکی با فرد وارد گفتگو شد که او احساس نکند ما او را بی دین میدانیم و یا او را دشمن خودمان میدانیم مثلا ماه مبارک رمضان است با بیان اینکه التماس دعا داریم، این ماه ما را دعا کنید که او هم این احساس را بکند که ما هم نگاه مان به او و نیاز به دعای او داریم ما او را شیطان نمیدانیم او را دشمن نمیدانیم و او را از خودمان میدانیم
سوال: پس اساسا باید عنوان تذکر را برداریم و وارد گفتگو شویم
بانکی پور: احسنت ما الان به شرطی تذکر لسانی مان جواب میدهد که قبلش یک گفتگوی صمیمانه با فرد داشتیم قرآن کریم وقتی میخواهد امر به معروف و نهی از منکر بیان کند عبارتش این است ما در قرآن دو نوع ولایت داریم یک ولایت طولی داریم یک ولایت عرضی ولایت طولی به معنای ولایت سرپرستی است وظیفهای که پیامبران و اهل بیت ما دارند یک ولایت عرضی هم مومنون با هم دارند ولایت عرضی یعنی هم بستگی دل بستگی یگانگی در قرآن میگوید، چون مومنون و مومنین، همبستگی اجتماعی دارند، و دل بستگی به هم دیگر دارند، چون یار هم هستند به هم امر به معروف و نهی از منکر میکنند خوب حالا وقتی که این ولایت را مخدوش کنند یعنی او احساس هم بستگی با من نکند احساس کند که من او را دشمن خودم میدانم اصلا نمیشود به او تذکر داد ما باید اول این عنایت جمعی را درگفتگوی اولیه ایجاد کنیم. چند تا از خانمهای حافظ قرآن آمده بودند پیش من، پرسیدم شما چه کار میکنید گفتند در متروها و پارکها حضور داریم گفتیم تاحالا کسی هم با شما ضد و خوردی کرده گفتند نه گفتم کسی به شما اهانتی کرده گفتند نه، ولی جاهای دیگر گزارش دادند که تا کسی تذکر میدهد به او اهانت میکنند گفتند ما تا حالا یک مورد هم به ما اهانت نکردند، گفتم مگر شما چه کار میکنید گفتند ما میزی آنجا گذاشتیم از طرف دعوت میکنیم که یک چالشی داریم علاقه داری در این چالش با ما باشی یک بحثی را میکنیم مثلا در مورد امام زمان (عج) مثلامی گوییم که آیا دلت هوای امام زمان را کرده یا نه آیا منتظر حضرت هستی یا نه چالشی شروع میکنیم وقتی که خوب طرف باهامون صمیمی میشود یک شال به او هدیه میدهیم بعد که هدیه را دادیم میگوییم اگر دوست داری سرت بکنی یک عکسی هم یادگاری هم داشته باشی خیلی هایشان میگویند بله دوست دارم ما هم کمکش میکنیم و یک عکس هم میگیریم و یک مورد هم تا حالا نداشتیم که اهانت کنند گفتم فرایند چه قدر طول میکشد گفتند ۲۰ دقیقه ما ظرف ۲۰ دقیقه از طرف دعوت گرفتیم چه در پارک باشد چه در ایستگاه مترو باشد میآیند و باهم خوش و بش میکنیم خیلی صمیمانه با هم صحبت میکنیم و بعد به او یک هدیه میدهیم دلیلی ندارد که او به ما پرخاشگری کند دلیلی ندارد بخواهد اهانت کند این میشود یک روش در قرآن خدا به حضرت موسی میگوید موسی و هارون بروید به سمت فرعون چرا، چون فرعون طغیان کرده است خوب حالا رفتیم سراغش باید چه کار کنیم قرآن میگوید با او با مهربانی صحبت کنید چرا باید با یک آدم طغیان گر با مهربانی صحبت کنیم شاید اثر بگیرد البته فرعون اثر نگرفت، ولی اگر حرف شما بخواهد اثر کند باید ملایم و بامهربانی باشد حالا سوال من این است آن جوانی که حجاب را برداشته آیا او طغیانش بیشتر از فرعون است این طور که نیست، پس اول باید اثبات مهربانی بکنم او بفهمد که من واقعا دوستش دارم و با پرخاشگری و سرزنش با او حرف نمیزنم از روی مهربانی با او صحبت می کنم.
پایان