پخش زنده
امروز: -
رسانههای بیگانه «زن زندگی آزادی» را به سمت مدرنیته و ایدئولوژی هدایت میکنند و اصرار دارند کلمه «شهید میهن» برای ایران برجسته شود و از سوی دیگر حجاب اجباری را برای رسانهها انتخاب کردند تا امر شرعی را نوعی اجبار مدنی تعریف کنند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفتگو، برنامه زنده «امواج شبهه» شبکه رادیویی گفتگو با حضور دکتر علیرضا داودی (کارشناس ارشد رسانه و علومشناختی) و دکتر بهار اخوان، (پژوهشگر حّوزه زنان و رسانه و نماینده موسسه صیانت از حقوق زنان) به موضوع «موضوع سازی، مغایرخوانی و تشدید گسل؛ گزارههای رسانههای بیگانه برای مساله حجاب» پرداخته شد.
در ابتدای برنامه حسین کاظم نیا، فعال رسانه در مروری بر خط اشغال رسانههای بیگانه گفت: طی روزها و هفتههای اخیر تمرکز بر ادعای نافرمانی در ایران به بهانه نادیده گرفتن ماه رمضان صورت گرفته که شبکههای مختلف خارجی در این زمینه تولید محتوا داشتند.
وی افزود: تمرکز بر پشتیبانی از هنجار شکنیها در ایران که با انواع محتواهای اولیه بر اساس ضریب اهمیت توسط رادیو فردا به صورت مستند پوشش دادند تا نظام اسلامی را در برابر مردم قرار دهند.
این فعال حوزه رسانه بیان کرد: تمرکز بر نابسامانیهای داخلی و ادعای اعتراضات منبعث از این موضوعات توسط رسانههایی مانند اینترنشنال و منوتو به منظور دامن زدن به نابسامانیها پخش شد.
دشمنی با جمهوری اسلامی و مردم تمامی ندارد
علیرضا داودی، کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی پیرامون موضوعسازی، مغایرخوانی و تشدید گسل، گزارههای رسانههای بیگانه برای مسئله حجاب گفت: میدانداری رسانههای بیگانه بر اساس ضریب نقطهای است، اما سه مدل را در ابتدای سال آزمایش کردند و اولین سالی بود که رسانههای با ضریب اهمیت کمتر ورود کردند.
وی با اشاره به اینکه مدل اول سطح سازی بود افزود: سالهای گذشته به دلیل اینکه ماه رمضان با ایام نوروز تداخل نداشت مسئله سطحسازی ترکیبی از موضوعات مدنی، سیاسی و ایدئولوژیک تلقی میشد، ولی امسال متفاوت بود و دو رسانه بیبیسی فارسی و اینترنشنال مسئولیت این سطحسازی را در بر عهده گرفتند.
کارشناس ارشد رسانه با بیان اینکه علیرغم معاهده صورت گرفته دشمنی با جمهوری اسلامی و مردم تمامی ندارد و رقیق نمیشود اظهار کرد: پس از تسطیح در پی مدل تغییر دما هستند و بحث سوییچ سریع و کوتاه مدت روی همدیگر است.
وی افزود: تا نیمه فروردین روزانه یک موضوع را در رسانههای بیگانه شاهد هستیم تا مخاطب عادت کند به هیچ وجه موضوعات تمامی ندارد و منتظر باشد که موضوع بعدی رخ بدهد که خودش عامل ایجاد موضوع خواهد شد.
کارشناس علوم شناختی ادامه داد: مسئله سوم رسیدن به آینده در حال تلقی میشود و رسانههای بیگانه قبل از ۱۴۰۲ روی موضوعاتی مانور دادند و منشور مهسا یا همبستگی را منتشر کردند و در سال جاری بحث گفتن از آینده جمهوری اسلامی را آغاز کردند و مدل جدید به عنوان پاشنه آشیل اپوزسیون است.
وی افزود: در حوزه رفتاری که رسانههای بیگانه اتخاذ کردند مسئله اول اصرار به بیان ایجاد یک شبکه رفتاری در ایران است تا پلی از مسئله مهسا امینی به نافرمانی ایدئولوژیکی مدنی صورت بگیرد.
حرکت در حالت مخاصمه آرام با «زن زندگی آزادی»
داودی تصریح کرد: «زن زندگی آزادی» را به سمت مدنیت و ایدئولوژی هدایت میکنند و عامل به هم خوردن مدنیت را جنس ایدئولوژی پذیرفته شده توسط زنان بیان کنند لذا قضیه شبه آمر به معروف در مشهد اهمیت پیدا میکند تا در حالت مخاصمه آرام حرکت داشته باشند.
وی افزود: رسانههای بیگانه مسئلهای را پنهان میکنند و باتوجه به اینکه نافرمانی با محوریت زن در حال ترکیببندی شدن است، تمام موارد مشابه خارج از ایران را حذف میکنند و به آنها نمیپردازند.
کارشناس ارشد رسانه خاطرنشان کرد: در فرانسهای که یکی از سه پایه حقوق بشری کردن مسئله ایران است در حالیکه نخست وزیر، وزرا و رهبران سیاسی فرانسه به یک زن به عنوان وزیر امور جوانان به دلیل انتشار تصویری ناهنجار در مجله فرانسوی حمله میکنند و اعلام میشود فرانسه به علت رفتار خارج از عرف و قانون، از ریل خارج شده است.
وی افزود: اتصال موضوعات، اختفای مسائل خارحی و بزک کردن موضوعات ترددی بین داخل و خارح که مقوم جریانات ضد انقلاب خواهد بود، در دستور کار رسانههای بیگانه است.
کارشناس علوم شناختی گفت: رسانههای بیگانه نگاهی ابزارگونه به زنان در حوزه کارکردها دارند و زن را محصور میکنند و ایجاد فروبستگی اجتماعی و سیاسی به واسطه زن علیه زن را دنبال میکنند در حالیکه به مسائل داخلی ایران به صورت ابزاری نگاه دارند.
وی با اشاره به اینکه تحریف رسانههای بیگانه در سال جدید به سالگردهای تقویمی و رویداد محور تغییر یافته افزود: رسانههای بیگانه ایجاد شبکه مفهومی از عبارات و کلمات خلق شده دارند و اصرار دارند کلمه «شهید میهن» و «حجاب اجباری» را برای ایران تبلیغ و رسانهای شود و تصاویر دوران کودکی و جوانی این افراد را پخش میکنند.
داودی اظهار کرد: شهید میهن کسی است که افرادی را کشته و امروز تصاویر نوجوانی او در حال پخش است و از سوی دیگر باید دانست هر چیزی که اجبار ایجاد میکند به لحاظ فرهنگ عمومی در ایران واکنشهایی را در پی دارد لذا حجاب اجباری را برای رسانهها انتخاب کردند تا امر شرعی را اجبار مدنی تعریف کنند.
وی با بیان اینکه از این پس رسانههای بیگانه روی ضریب عدم تمرکز مردم و مخاطب روی طبقات مفهومی و اتصال با اقدامات میدانی حساب باز کردند افزود: کار فرهنگی در حوزه حجاب مربوط به بخشی از جامعه است که متوجه نیستند بیحجابی نوعی قانونشکنی است، اما افرادی در جامعه مزدوران دشمن برای کنشسازی است که باید برخورد قضایی و امنیتی داشت چراکه این افراد کاملا عالم و آگاه هستند و در زمین دشمن بازی میکنند.
کارشناس ارشد رسانه بیان کرد: بخش فرهنگی در جامعه رها شده است، اما اگر قانون به عنوان دال مرکزی قرار بگیرد دشمن نیز تغییر ذائقه خواهد داشت.
استفاده رسانههای بیگانه از حجاب به عنوان گزارهای برای مخالفت با حاکمیت
دکتر بهار اخوان، پژوهشگر حوزه زنان و رسانه و نماینده موسسه صیانت از حقوق زنان پیرامون موضوعسازی، مغایرخوانی و تشدید گسل، گزارههای رسانههای بیگانه برای مسئله حجاب گفت: باید دید رسانههای بیگانه در چه دستور کاری فعال هستند چراکه رسانههای بیگانه تلاش دارند القا کنند چه موضوعاتی از چه زاویهای توسط مخاطب دیده شود.
وی افزود: موضوع زنان و حجاب را اخیرا در دستور کار قرار دادند و گزاره حجاب اجباری را تکرار میکنند و سعی دارند این موضوع را غیراخلاقی معرفی کنند تا ارزش اخلاقی و کرامت انسانی محسوب نشود و حکومتی که حجاب را به اجبار اعمال میکند خشونت طلب است.
پژوهشگر حوزه زنان و رسانه اظهار کرد: شگرد دیگر این رسانهها این است که ارزشهایی مانند عفاف با ارزشی دیگر در تضاد قلمداد کنند و اعلام کنند این ارزش عفاف با آزادی در تضاد است.
وی با اشاره به اینکه در جریان سازیهای اخیر مهمترین شعار سلب آزادی است افزود: در فضای مسموم این فضا نوعی منطق غالب شده تا مخاطب را به این نتیجه برساند که ماهیت حکومت خشونت طلب و نفی زندگی و آزادی را انجام میدهد و سعی کردند جریان سیاسی برای رهایی از آن در مردم ایجاد کنند.
نماینده موسسه صیانت از حقوق زنان با بیان اینکه در خصوص عملکرد رسانههای بیگانه شاهدیم خیابان همواره مرکز توجه برای جریان سازی بوده است ادامه داد: در چند ماه گذشته شاهد بودیم از طریق همین رسانهها و شبکهها فراخوان میدادند تا مردم را به حضور خیابانی دعوت کنند و بسیج نیرو صورت بگیرد که البته سیاستهای آنها دوام و موفقیت نداشت و نتوانستند مردم و قشر خاکستری را اقناع کنند.
وی افزود: در رسانهها اعلام شد که در قدم اول به صورت عملی زنان کشف حجاب داشته باشند تا این جریان زنده نگه داشته شود و جرأت اجتماعی مخرب را برای ترویج ناهنجاری را با حضور زنان در خط مقدم پیگیری میشود تا استانداردهای حاکم بر جامعه دچار چالش گردد.
اخوان تصریح کرد: دشمن در پی ایجاد مبارزهای در جامعه با هدف دوقطبی شدن و شکاف عمیق بین مردم است و این کشمکشهای اجتماعی توسط رسانههای بیگانه تقویت و سوژه یابی میشود.
وی با اشاره به اینکه در این جریان قهرمان سازی هم صورت میگیرد افزود: قهرمان فردی است که کشف حجاب کرده و در حال مبارزه برای آزادی اجتماعی است تا بعدا تبدیل به نماد شوند.
پژوهشگر حوزه زنان و رسانه حجاب را موضوع هنجاری و نقطه قوت برای سبک زندگی ایرانی اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: رسانههای بیگانه سعی دارند حجاب را از موضوعات فرهنگی دور کنند و آن را موضوعی سیاسی و بحران اجتماعی مطرح کنند.
وی با تشریح اینکه باید به موضوع حجاب از روشهای رسانهای و فرهنگی باید پرداخت افزود: نباید اجازه داد رسانههای بیگانه از حجاب به عنوان گزاره برای مخالفت با حاکمیت استفاده کنند و سعی کنیم این موضوع را از بحثهای جامعه شناسی و روان شناختی بررسی کنیم و الگوهای ذهنی افراد را از کودکی و مدرسه تغییر دهیم.
نماینده موسسه صیانت از حقوق زنان گفت: ادامه و ایجاد مقاومت اجتماعی و لجاجت اجتماعی صحیح نیست چراکه درگیریها تبدیل به سوژههای رسانههای بیگانه میشود و دوقطبی شدن جامعه میتواند مخرب باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد دیگر شناسایی گروههای هدف است افزود: برخورد قانونی با افرادی که اهداف سیاسی و مروجان بی حجابی صورت بگیرد و با کسانی که اعتقاد به حجاب ندارند و انگیزه ندارند باید با ابزار و روشهای دیگری مواجه شد و البته باید به سمت آسیب شناسی اجتماعی در حوزه حجاب رفت.
اخوان اظهار کرد: باید با موضوع حجاب برخورد فرهنگی و تربیتی داشت و میتواند مراکز فرهنگی و سازمانهای مردم نهاد در این راستا در جامعه فعال و تقویت شوند.
برنامه «امواج شبهه» گفتگویی تخصصی پیرامون ماهیت شناسی و رفتارشناسی رسانههای فارسی زبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیکهای رسانهای است، روزهای یکشنبه و سهشنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج افام ردیف ۱۰۳،۵ مگاهرتز پخش میشود.
علاقمندان میتوانند نظرات خود را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ و شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام رسانهای مجازی به اشتراک بگذارند. این برنامه به سردبیری دکترعلیرضا داودی، نویسندگی و تهیه کنندگی سیده فاطمه شعار، اجرا و کارشناسی مصطفی صادقی و اجرای بخش خط اشغال برنامه توسط حسین کاظم نیا به روی انتن میرود همچنین در این برنامه فائزه مقدم مسئول دعوت از مهمانان، وحید فکری خبرنگار برنامه امواج شبهه، فاطمه عبدالوند و احمد یوسفی به عنوان آیتم ساز فعالیت میکنند.