پخش زنده
امروز: -
سلیمی با اشاره به جای خالی یک تشکل قرآنی واحد، گفت: به خوبی واضح است که در جامعه ما جای یک تشکل قرآنی منسجم که بیانگر اراده حقوقی جامعه قرآنی و قربة الیالله باشد، خالی است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و معاون بهرهوری موقوفات و مستغلات آستان حضرت عبدالعظیم (ع)، ۱۵ فروردینماه با حضور در مراسم دیدار نوروزی جامعه قرآنی سال ۱۴۰۲ ایکنا ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام ماه رمضان، ماه بهار و نزول قرآن کریم و نیز فرارسیدن بهار طبیعت، اظهار کرد: بهار طبیعت، مصداقی اکمل از اقتدار حضرت باریتعالی است.
وی همچنین با تبریک بیستمین سال تأسیس خبرگزاری بینالمللی قرآن بیان کرد: امیدوارم خداوند متعال به همه این توفیق را مرحمت کند تا خدمتگزاران با اخلاصی در محضر قرآن کریم باشیم.
سلیمی در ادامه از ریاست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور م مدیرعامل ایکنا تشکر کرد که همه ساله سنت زیبای دیدار نوروزی با خادمان قرآن کریم را صیانت میکنند و ادامه داد: حدود ۲۱۴ سال قبل در یکی از شهرهای بندری انگلستان به نام لیورپول کودکی به دنیا آمد که نام او را ویلیام نهادند. وی کودک با استعدادی بود و مدارج تحصیلی را طی کرد و در عنفوان جوانی به عنوان نماینده مردم انگلستان به مجلس عوام وارد شد. او یک دوره وزیر خزانهداری و چهار دوره نیز عنوان نخست وزیری انگلستان را که در آن زمان بریتانیای کبیر نامیده میشد، بر عهده داشت. یک سیاستمدار کهنهکار و بسیار خوشفکر البته فکری که در جبهه شیطان و ابلیس قرار داشت.
این پیشکسوت قرآنی تصریح کرد: این شخص کسی جز ویلیام گلادستون، نخست وزیر مشهور انگلستان نبود. وی در همان سالهای صدارت خود بیانی دارد که علمای بزرگوار ما آن را در منبرهای قبل از انقلاب برای ما تعریف میکردند. بعدها نیز که تفسیر وزین نمونه منتشر شد، در صفحات پایانی جلد چهارم آن به این نکته به عنوان یک سند اشاره شد. گلادستون دشمنی وحشتناکی با دین، قرآن و پیامبر (ص) داشت.
۳ مانع برای امپراطوری انگلستان
وی بیان کرد: ثبت شده است که در یکی از روزها در نطق خود در مجلس عوام انگلستان عبارتی را بیان کرده که به صراحت در حالی که یک قرآن در دست داشت، به نمایندگان مجلس اعلام کرد تا زمانی که سه عنصر در میان امت اسلام حکومت میکند، امپراتوری انگلستان نمیتواند به اهداف خود در میان امت اسلام و خاورمیانه برسد. اول قرآن، دوم کعبه و سوم محمد (ص).
سلیمی اظهار کرد: گلادستون اینگونه برای نمایندگان مجلس عوام ادامه داد که مادامی که این قرآن تلاوت و تفسیر شده و مورد توجه امت اسلام باشد، نمیتوانیم بر این امت سلطه پیدا کنیم. مادامی که به واسطه وجود کعبه، کنگره بینالمللی حج برگزار میشود و مسلمانان سالی یک بار در این جمعیت باعظمت مجتمع میشوند، نمیتوانیم بر آنها حکومت کنیم. همچنین، مادامی که نام این شخص به عنوان پیامبر اینها هر روز بارها در گلدستهها و مأذنهها با صدای بلند ندا داده میشود، نمیتوانیم به اهداف خود برسیم.
این پیشکسوت قرآنی تصریح کرد: گلادستون در حضور نمایندگان مجلس عوام به چارهجویی برای مقابله با این سه عنصر اساسی دنیای اسلام پرداخته و بیان کرد که در این زمینه اول باید قرآن را به آتش کشید. سپس، باید کعبه را منهدم و ویران کرد و در پایان نیز نام این پیامبر را از بین امت اسلام محو کرد. طومار زندگی پلید گلادستون در سال ۱۸۹۸ در هم میپیچد. گلادستون مرد و رفت تا پاسخگوی دشمنی کور خود با اسلام و مسلمانان باشد، اما نظریات او آویزه گوش همه سیاستمداران اروپایی و آمریکایی تا به امروز شد.
وی افزود: دشمنان از این سخنان گلادستون بهره برده و در حال انجام فعالیتهای ضد اسلامی هستند. قرآن را به ظاهر به آتش میکشند، اما چیزی که از آتش زدن قرآن مخربتر و ویرانگرتر است، مهجوریت و غربت قرآن کریم است که در بین امت اسلام تا حدود قابل توجه و تأسفباری تحقق پیدا کرده است. زمانی میتوانیم بگوییم قرآن در مهجوریت نیست که تجلی ارزشهای قرآنی در همه اقدامات سیاسی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی متجلی باشد.
مهجوریت در قرائت و تلاوت قرآن
سلیمی گفت: آمار نابسامانیها و ناهنجاریها در کشورهای اسلامی حتی ایران نشان میدهد آن گونه که باید و شاید نتوانستیم از ظرفیت قرآن کریم بهرهمند شویم و باید برای این مهجوریت فکری کرد. یکی از این مهجوریتها، مهجوریت در قرائت و تلاوت است. بسیاری از افراد در کشور ما در همین شرایط هستند که نمیتوانند یک روخوانی ساده بدون غلط قرآن را پشت سر گذارند. همچنین، این مهجوریت در آموزش، ترجمه و تفسیر، تدبر و مهمتر از همه در عمل و حفظ حرمت و قداست قرآن وجود دارد.
این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: ضرورتی ندارد در کشوری که بیش از ۲۳۰ هزار شهید در راه دفاع از قرآن و ولایت تقدیم کرده، به بهانه فرارسیدن بهار، جایگاه قرآن در داخل یک کنسرت با به کارگیری آلات و ادوات و موسیقی مورد خدشه واقع شود؛ البته این را میدانیم که اگر این سخنان را بیان کنیم، بلافاصله از سوی جماعتی به عدم درک هنر، افراطی بودن، بی توجه بودن به مقتضیات روز و ... متهم میشویم. اولین موردی که مورد حمله گلادستون بود و این سیاست هنوز نیز ادامه دارد، حمله به قرآن کریم بود.
وی افزود: دومین مورد از اهداف شوم گلادستون، در ارتباط با بحث حج بود. زمانی که حج به سفر زیارتی و سیاحتی تبدیل شود، از فلسفه و اسرار حج تهی خواهد شد و باز هم بخشی از هدف این عامل سرسپرده سیاست انگلستان پیاده شده است.
وی با اشاره به سومین بخش نظر گلادستون، گفت: جالب است براساس آخرین آمار اداره آمار لندن، محبوبترین نام در انگلستان نام پیامبر ما است و خود آنها متوجه برکات و عنایات اسلام و قرآن و این مکتب شدهاند.
سلیمی بیان کرد: در تحلیلهایی که برخی از باشگاههای فوتبالی انگلستان در همین اسفندماه گذشته منتشر کردند، فقط به خاطر یک فوتبالیست مسلمان مصری یعنی محمد صلاح، ۱۹ درصد آمار جرایم و جنایات در آنجا کاهش پیدا کرده است. آنها اعتقاد دارند که لازم نیست نام محمد (ص) از روزگار محو شود؛ چراکه اگر سنت، سیره و سلوک نبوی در بین ما رنگ ببازد، باز هم بخشی از هدف این اراذل تحقق پیدا کرده است.
این پیشکسوت قرآنی با طرح این سؤال که تکلیف جامعه قرآنی در این رابطه چیست و آیا باید به وضع موجود قانع باشیم، به تکبیتی از یکی از قصیدههای عباس براتیپور در رابطه با قرآن کریم اشاره و بیان کرد: این تک بیت مدت سه دهه است که بنده را به خود مشغول کرده است: «من هم از قرآن خجالت میکشم/ کولهباری از ندامت میکشم».
وی گفت: واقع مطلب این است که علیرغم همه تلاشهای عالی و ارزشمندی که در خدمت به قرآن و نشر و ترویج فرهنگ این کتاب حیاتبخش صورت گرفته، کارنامهای که درخور نظام مقدس شهیدان باشد، وجود ندارد و در این رابطه همه سازمانها و نهادها و متولیان امور قرآنی باید بیشتر از این تلاش کنند و قرآن را در اولویت اول خود قرار دهند.
مشخص شدن هزینهکرد بودجه قرآنی کشور
سلیمی ادامه داد: یکی از کارهایی که باید انجام شود، این است که همه کسانی که از بیتالمال مسلمانان در کشور برای فعالیتهای قرآنی بودجه میگیرند، رسماً اعلام کنند که این بودجه در چه مسیرهایی و چگونه هزینه شده است. این نظارت باعث میشود کارها دقیقتر انجام شده، زمینه برخی از سخنانی که شائبه تهمت و غیبت دارد، از بین برود و این شفافسازی که از مطالبات جامعه قرآنی است، به خوبی انجام شود.
این پیشکسوت قرآنی افزود: امروز جامعه قرآنی باید در سایهسار دو عنوان مهم اخلاص و اتحاد بیشتر از این فعال باشد. چرا باید ظرفیت بسیار فوق تصور ما در رابطه با جامعه قرآنی در همه مسائل اجتماعی از قانونگذاری تا سیاست داخلی و خارجی و ... خود را نشان ندهد که مقداری از آن به خاطر بیهمتی برخی از ماست. امروز جامعه قرآنی هنوز یک دست و یک صدا به صورت منسجم و متحد، تشکل خاصی ندارد تا بتواند مواضع و منویات خود را نه به عنوان کار سیاسی و جناحی و حزبی، بلکه به عنوان لشکر قرآنی و سربازان قرآنی و بدون سهمخواهی به مسئولان و مدیران ارشد نظام اعلام و مطالبه کند.
وی با اشاره به خالی بودن جای یک تشکل قرآنی واحد و منسجم که بیانگر اراده حقوقی جامعه قرآنی قربة الیالله باشد، ابراز کرد: برای این مسئله جامعه قرآنی باید چارهای بیندیشد. البته مجموعه خبرگزاری ایکنا نیز میتواند با دعوت از قرآنیان و برگزاری یک هماندیشی زمینه آغاز این فعالیت را فراهم کند. افرادی امروز در این مراسم حضور دارند که در رابطه با قرآن تجربه دارند و ما باید از این تجارب استفاده کنیم.
به جوانان عاشق قرآن میدان دهیم
وی در پایان با یادی از درگذشتگان عرصه قرآن، گفت: هر سال که میگذرد باید در این رابطه چهرههای جدید را مشاهده کنیم. آیا واقعاً از ظرفیت افرادی مانند مرحوم استاد شهیدیپور و مرحوم لسانی فشارکی استفاده کردهایم؟ باید در این رابطه همت کنیم و در رابطه با بهکارگیری استعدادهای قرآنی کشور و میدان دادن به جوانانی که عاشقانه در خدمت قرآن هستند، فکر کنیم.