پخش زنده
امروز: -
عملکرد صنعت لوازم خانگی در سال ۱۴۰۱ و چشم انداز سال جدید با توجه به شعار سال "مهار تورم، رشد تولید" امروز (۱۸ فروردین) با حضور مدیر کل دفتر لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه میز اقتصاد بررسی شد.
به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ صنعت لوازم خانگی از صنایعی است که در سال ۱۴۰۱ با رشد تولید قابل توجهی مواجه بود به طوری که میتوان گفت تولید کنندگان ایرانی توانستند سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار خودشان بگیرند در تولید انواع یخچال، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، کولر آبی و حتی تلویزیون وضعیت تولید رو به رشد بود و حتی در لوازم خانگی کوچک هم وضعیت تولید قابل توجه هست البته این در شرایطی محقق شد که واردات نشانهای خارجی ممنوع است، اما قاچاق به میزان قابل توجه وجود دارد و گفته میشود که حدود ۴۰ درصد بازار را جنس غیر ایرانی پرکرده یعنی در بازار به راحتی میتوان نشانهای خارجی را هم پیدا کرد دراین برنامه سعی میکنیم به مرور روند صنایع خانگی در سال ۱۴۰۱ و چشم انداز سال جدید بپردازیم.
مجری (امیر اصلانخانی): در برنامه میز اقتصاد امروز(۱۸ فروردین) در خصوص عملکرد صنعت لوازم خانگی در سال ۱۴۰۱ مسائل موجود و راهکارهای تحقق رشد تولید در سال جدید با توجه به شعار سال "مهار تورم، رشد تولید" را با حضور آقایان محسن شکراللهی مدیر کل دفتر لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، عباس هاشمی رئیس اتحادیه صنایع لوازم خانگی، اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی و خانم فائزه شعبانی اصل خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما گفتگو می کنیم.
سوال: وضعیت تولید در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل چطور بود؟
محسن شکراللهی مدیر کل دفتر لوازم خانگی وزارت صمت: به لطف خدا سال ۱۴۰۱ علیرغم مشکلات، سالی پرکار از جهت افزایش تولید بود و در اقلام مختلف لوازم خانگی شاهد رشد خوبی هستیم.
وی ادامه داد: رشد تولید ۳۰ درصدی در تلویزیون، رشد تولید ۸۰ درصدی در کولر گازی، ماشین ظرفشویی رشد تولید حدود ۴۰ درصد و در سایر محصولات توانستیم آمار تولید و کیفیت را به منظور تامین نیاز بازار داخلی به عنوان اولویت مهم برای صنعتگران محقق کنیم.
سوال: در خصوص یخچال و ماشین لباسشویی وضعیت تولید مناسبی بوده، اما در خصوص کولرگازی، تلویزیون و ماشین ظرفشویی هم اکنون نیاز بازار توسط تولید کنندگان داخلی رفع میشود؟
مدیر کل دفتر لوازم خانگی وزارت صمت: ما تقریبا داریم به این مهم نزدیک میشویم، در خصوص تلویزیون تقریبا به تامین نیاز بازار نزدیک هستیم، برآورد نیاز بازار حدود ۲ میلیون دستگاه است که ما در سال ۱۴۰۱ حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه تولید کردیم همچنین در خصوص کولرگازی همچنان فاصله داریم با توجه به نیاز ۸۰۰ هزار دستگاهی بازار ما حدود ۲۵۰ هزار دستگاه تولید سال گذشته ما بود و آمار حدود ۸۰ درصد رشد تولید را نشان میدهد.
وی اضافه کرد: کالاهای قاچاق پذیر ما مثل کولرگازی، تلویزیون و ماشین ظرفشویی مورد هدف دفتر صنایع لوازم خانگی بوده که ما بتوانیم با افزایش تولید به نوعی به مقابله با کالای قاچاق بپردازیم.
سوال: چند واحد صنعتی در بخش تولید لوازم خانگی داریم؟
محسن شکراللهی: حدود ۶۰۰ واحد فعال تولید کننده لوازم خانگی در کشور داریم.
سوال: خانم شعبانی با توجه به گزارش هایی که در زمینه صنعت لوازم خانگی تهیه کردید، وضعیت بازار چگونه است؟
خانم فائزه شعبانی خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما: در بررسی های میدانی که از بازار لوازم خانگی داشتیم مشخص بود که اغلب نشان های تجاری در بازار، ایرانی است. البته نشان هایی که در کنارشان نشان های خارجی هم وجود دارد و قاجاق محسوب می شوند و تضمین کیفیتی هم برای آنها وجود ندارد.
سوال: یعنی مشخص نیست این نشان خارجی اصل هست یا نه؟
خبرنگار: هیچ ضمانتی که خارجی اصل هست یا نه وجود ندارد.
سوال: به سراغ واحدهای تولیدی که رفتید، وضعیت تولید چگونه بود و تولیدکنندگان چه صحبتهایی داشتند؟
خانم شعبانی اصل: در بازدید از چند خط تولید و صحبت با تولید کنندگان دو مورد از سوی صنعتگران مطرح شد، یکی کمبود نقدینگی، سرمایه در گردشی که دارند پاسخگوی نیازشان نیست و بدلیل عدم ارئه تسهیلات از سوی بانک ها نمی توانند خط تولیدشان را به خوبی راه بیاندازند.
سوال: آقای شکراللهی وضعیت سرمایه در گردش چگونه است؟ بانکها تسهیلات نمی دهند؟
مدیر کل دفتر لوازم خانگی وزارت صمت: با توجه به اینکه صنعت لوازم خانگی صنعتی رو به رشد است و این صنعت با راه اندازی خطوط جدید تولید وروند توسعه را طی میکند, به عنوان نمونه سال گذشته ۲۷ خط جدید تولیدجدید شامل ۱۰ خط تولید یخچال، ۶ خط تولید مایکروفر و لوازم خانگی کوچک, ۴ خط در ماشین لباسشویی, ۳ خط در ماشین ظرفشویی و یک خط در تولید تلویزیون راه اندازی کردیم.
وی ادامه داد: تمامی این اقدامات نیازمند سرمایه گذاری جدید و انتقال منابع مالی برای حمایت از تولید است, در این راستا با تلاش دفتر لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همکاری با دوستان بانک مرکزی، نامهی درخواستی از طرف وزارت صمت و شخص آقای سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تامین مالی صنعت لوازم خانگی برای کمک به این صنعت رو به رشد ارسال شد. حدود ۸ همت (۸ میلیارد تومان) از طرف وزارت صمت درخواست شد و طی جلسات خوبی با بانک مرکزی با حضور بانکهای عامل داشتیم پیش بینی میکنم که ان شاء الله در سال جدید با توسعه این همکاریها و با قولی که از سمت بانک مرکزی گرفتیم, تامین مالی به موقع به دست تولید کنندگان محقق شود تا این فضای پرشتابی که در سال ۱۴۰۱ داشتیم در سال جدید دنبال کنیم.
مجری: خانم شعبانی تولیدکنندگان چه موارد و چالشهای دیگری را مطرح کردند؟
خانم شعبانی اصل، خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما: کمبود مواد اولیه از دیگر موارد مطرح شده از سوی تولید کنندگان بود، مواد اولیه تولیدکنندگان سهمیه بندی شده, تولید کننده با مصرف مواداولیه سهمیهای برای ادامه فعالیت خود مجبور است مواد اولیه را با قیمت آزاد از بازار خریداری کند و در نتیجه قیمت محصول نهایی کالا را افزایش دهد
مجری: از طرفی هم قیمت گذاری دستوری است و تولیدکننده متضرر میشود؟
شکراللهی: چالش جدی ما در تامین مواد اولیه هم اکنون در زمینه مواد فولادی یعنی ورق سرد است. براساس برآوردها، حدود ۴۰ هزار تن نیاز صنعت لوازم خانگی است که حدود ۱۵ هزار تن تامین میشود و این فاصله را باید به نحوی پوشش دهیم، با تلاش دفتر لوازم خانگی و معاونت صنایع عمومی وزارت صمت در صدد آنیم که خط نورد جدیدی از طرف صنعت لوازم خانگی با همکاری شرکتهای فولادی ایجاد کنیم تا بتوانیم در چند سال آینده این خلاء را پوشش دهیم.
سوال: تولیدکنندهای که مواد اولیه را از بازار آزاد تهیه میکند به هرحال قیمتش بالاتر میرود, از این طرف قیمت گذاری دستوری برای این تولیدکننده چطور جبران میشود؟
مدیر کل دفتر لوازم خانگی وزارت صمت: مطمئنا زمانی که ما از سوی بورس کالا نتوانیم نیاز خود را برطرف کنیم, تولیدکنندگان به بازار آزاد مراجعه میکنند و مواد اولیه را با قیمت بیشتری تهیه میکنند و این در بلند مدت به ضرر تولید لوازم خانگی است و ما باید به سمتی برویم که در کنار خطوط جدید تولید (خط نورد برای ورق سرد) از طریق همکاریهای جدیدی وزارتخانه با همکاری سازمان توسعه تجارت, بتوانیم از تامین کنندگان خارجی با قیمت مناسبی وارد کنیم تا به موقع به دست تولیدکنندگان داخلی برسد.
سوال: رئیس انجمن لوازم خانگی در ارتباط تلفنی همراه ما هستند. آقای عباس هاشمی موضوع تامین مواد اولیه از مواردی هست که خیلی از تولیدکنندگان به آن اشاره میکنند, بفرمایید وضعیت تولید در سال ۱۴۰۱ چطور بود؟
رئیس انجمن لوازم خانگی: عدم اطمینان از استمرار تامین مواد اولیه یکی از چالشهای بزرگ صنعت لوازم خانگی در سال ۱۴۰۱ بود. آقای شکراللهی به درستی به موضوع فولاد اشاره کردند، ما در مواد اولیه پتروشیمی، فولاد و قیمتهای مس و آلومینیوم که در بورس براساس قیمتهای جهانی, فلزات رنگین LME, فولاد متال بولتن با نرخ ارز روز و حاشیه رقابت که گاهی به ۱۰ تا ۱۵ درصد هم میرسد عرضه میشود در نتیجه صنعت لوازم خانگی هیچ گونه سوبسید یا مزیتی را دریافت نمیکند، از طرفی این افزایش انفجاری قیمت ارز در یکماهه اخیر اثر مستقیمی در قیمت مواد اولیه صنعت لوازم خانگی عرضه شده در بورس گذاشت و از طرف دیگر عدم عرضه کافی در بورس منجر به تامین مواد اولیه مورد نیاز از بازار آزاد میشود، با این شرایط اعمال سیاستهای سرکوب قیمتی و قیمت گذاری دستوری علی رغم افزایش بی رویه نهادههای تولید با هیچ منطقی سازگاری ندارد در حالی که در یکدهه اخیر شعار سال بر محور تولید متمرکز بوده است، زیرا تنها تولید ملی میتواند کمک شایانی به اقتصاد کشور کند.
سوال: آقای هاشمی این کف عرضه در بورس رعایت نمیشود؟
رئیس انجمن لوازم خانگی: بله، بعضی مواقع حالا نگوییم مهندسی عرضه اصطلاحا یک عبارتی را به کار میبرند و میگویند عرضه مواد اولیه در بورس مهندسی میشود,، ولی واقعیت این است که اگر این اسم را هم نگوییم همان میزان تولید را که آقای مهندس شکراللهی به درستی اشاره کردند نیاز ورق سرد لوازم خانگی حدود ۴۰ هزار تن برآورده شده است در حالی که عرضه ۱۵ هزار تن است، در مواد پتروشیمی هم فارغ از کیفیت, میزان عرضه بزرگترین مشکل است که علی الخصوص در بحث پتروشیمی, تولید کنندگان لوازم خانگی کوچک که میخواستند قراردادهای صادراتی ببندند حتی برای ۲ میلیون قطعه بدلیل نبود استمرار تامین مواد اولیه واقعا این جرات را نداشتند.
سوال: در سال ۱۴۰۱ در یک مقطعی موضوع پلی استایرن با چالش مواجه شد و بسته بندی با مشکلاتی مواجه شد، یک پتروشیمی تولید میکرد که به هر دلیلی متوقف شد و بازار دچار چالش عجیبی شد، تولید مواد اولیه فولاد و ورق سرد و مواد پتروشمی نیازمند برنامه ریزی جامعی است، آیا این برنامه ریزیها وجود دراد یا خیر؟
هاشمی: قطعا مسئولین ارشد اقتصادی متوجه این قضایا هستند و وزات صمت هم تلاش خود را می کند اما وزارت صمت بخشی از کار است و این موضوع مستلزم یک کار جمعی و سیاستگذاری اصولی است, در حال حاضر حداقل با توجه به افزایش قیمت ها و شرایط فعلی برای رسیدن به مرحله ثبات حداقل این همکاری با تولید کننده وجود داشته باشد نه اینکه تولیدکنندگان را با عبارات و القابی همچون (نقره داغ شان می کنیم و یا اینها سرخود افزایش قیمت داده اند) در روزنامه ها و جراید خطاب قرار دهند در حالی که همه این موارد با جداول خدمت دوستان تقدیم شده و وزارتخانه هم این افزایش قیمتها را تایید می کند و قابل انکار نیست.اما وزارت صنعت, معدن و تجارت هم از طرفی حامی تولید است و از طرفی بخش تجارت این وزارتخانه بازار را رصد می کند ولی در واقع به نظر من تمام پارامترهای ما باید علمی باشد و باید ببینیم شرایط چگونه است و زیرساختها بدرستی اجرا شود تا حمایت از تولید را با توجه به شعار سال ادامه دهیم.
وی ادامه داد: در این مسیر همچنین محدودیت تامین منابع مالی با توجه به محدودیت منابع بانکها, روشهای مختلف تامین مالی را آقای هاشمی اشاره فرمودند همچون اوراق گام و منابع تامین مالی یا حتی در رابطه با بحث خرید از بورس به صورت نقدی است در گذشته به صورت اعتباری فروش می کرد, فولاد مبارکه یا پتروشیمی یا شرکت صنایع مس ایران میتوانند اینها را به صورت اعتباری با تولیدکنندگان بخش خصوصی با توجه به محدودیت های ریالی که منابع بانکی دارند یا هنوز سایر منابع تامین مالی به صورت کامل راه اندازی نشده اند یا حداقل کافی نیست میتوانند اعتباری خرید کنند.
سوال: آقای شکراللهی در مورد خرید اعتباری از بورس رایزنی هایی داشتید یا خیر؟
شکراللهی: بله، اخیرا بنده مکاتبهای با مجموعه فولاد مبارکه داشتم و درخواست مشخص من هم همین بود که طبق روال گذشته در لوازم خانگی برگشت چرخه مالی لوازم خانگی حدود ۴ یا ۵ ماه است لذا درخواست ما این بود که با توجه به اینکه صنعت لوازم خانگی صنعتی است که سرمایه گذاری جدی در کشور انجام داده و کارهای خوبی در این صنعت در حال انجام است ما بتوانیم به صورت اعتباری از بورس کالا مواد اولیه خود مخصوصا ورقهای فولادی را تهیه کنند و در صنایع پلیمری و شیمیایی جلسات خوبی را با شرکت بازرگانی پتروشیمی داشتیم این هماهنگی انجام شد که بتوانیم قراردادهای بلندمدت با شرکتهای پتروشیمی داشته باشیم تا هم شرکتهای پتروشیمی بتوانند برنامه شون را در اختیار صنایع لوازم خانگی قراردهند و هم دوستان لوازم خانگی بتوانند درخواست خود را به پتروشیمیها ارائه دهند. مواد پلیمری هم در اختیار دوستان قرار میگیرد.
وی ادامه داد: صنعت لوازم خانگی ۳ میدان مشترک دارد تا یک محصول را در اختیار مصرف کننده قرار دهد، یک میدان مشترک با صنایع فولادی و معدنی, یک میدان مشترک با صنایع شیمیایی و پلیمری و یک میدان مشترک با صنایع برق و الکترونیک دارد و نتیجه همکاری خوب این سه حوزه عرضه محصول خوب، باکیفیت و به موقع به مصرف کنندگان است.
سوال: آقای شکراللهی در خصوص عمق داخل هم بفرمایید در حال حاضر وضعیت تولید و عمق ساخت داخل ما در محصولات مختلف چگونه و چند درصد است و چه مقدار وارد میشود؟
شکراللهی: به طور میانگین حدود ۶۵ الی ۷۰ درصد قطعات مواد اولیه و قطعات لوازم خانگی داخلی ساخته میشود، ولی در برخی اقلام و محصولات این حتی بالاتر از ۹۰ درصد است مثل یخچال و لباسشویی ما الان عمق ساخت خوبی را داریم و برنامه هم داریم که این را ۱۰۰ درصد کنیم ما هم اکنون شرکت کمپرسورسازی در شیراز داریم که حدود ۲۰۰ هزار دستگاه امسال تولید داشته که نیاز ما ۲ و نیم میلیون دستگاه است که فاصله معناداری داریم برای همین برنامهای گذاشتیم که با همکاری یخچال سازها و کمپرسورسازها ساخت کمپرسور را در سال ۱۴۰۲ توسعه دهیم و جلسات و هماهنگیهای اولیه برای این امر انجام شده است که هم انتقال دانش را انجام دهیم، زیرا محصول کمپرسور محصولی حساس با فناوری بالا در سیستم تبریدی لوازم خانگی است. به دنبال این هستیم که با همکاری نیاز داخل را تامین کنیم و در سالهای آتی حتی برای صادرات اقدام کنیم و قطعات دیگری همچون بردهای الکتریکی، موتورهای الکتریکی که در برنامه دفتر صنایع لوازم خانگی وزارت صمت است که بتوانیم موتورهای مورد نیاز صنعت لوازم خانگی را بسازیم.
سوال: آقای پازوکی وضعیت بازار در سال ۱۴۰۱ چگونه بود؟
آقای اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی: در ابتدای سال ۱۴۰۱ وضعیت خوبی داشتیم، ولی متاسفانه هر چه به پایان سال نزدیک شدیم تغییر قیمت در مواد اولیه و تغییر نرخ ارز باعث شد تولیدکننده نتواند آن توقعی که ما توزیع کنندگان و مصرف کنندگان را برآوررده کنند. در ۴ سال گذشته در نرخ گذاری لوازم خانگی با چالشهای بزرگی مواجه بودیم نخستین چالش و حرف تولید کننده این است که دولت به من حداقل ۶ ماه تا یکسال قیمت مواد اولیهای که میگوییم پتانسیل تولید ۶۵ تا ۷۰ درصدی را در داخل کشور داریم به قیمت ثابت به من بدهد. ارزبری که بین ۳۰ تا ۳۵ درصد برای کالای لوازم خانگی میشه به قیمت ثابت به دست من داده شود. وقتی قیمت ثابت شود قیمت در داخل هم ثابت میشود و صادرات این محصول هم افزایش مییابد.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی: تولید کننده وقتی تولید میکند برای صادرات کشوری که قرارداد میبنده به تغییر قیمت ارز و مواد اولیه در کشور ما کاری ندارد به تحریمی که هستیم کاری نداره، اون یک قرار دادی بین المللی برای خرید کالا میبندد و تولید کننده این دغدغه را دارد که آقا اگر من آمدم قرارداد بستم برای صادرات یخچال و ماشین لباسشویی و دیگر محصولات، چه اتفاقی رخ میدهد اگر نتوانم این قرار داد را اجرا کنم و خوب باید ضرر و زیان بدهم از طرفی در داخل کشور همین اتفاق رخ میدهد، کاسبی که سرمایه ش را برای این کار گذاشته، ما همه سرمایه مون اجناسی است که در داخل مغازه داریم، ما زمانی انبار داشتیم و هر کاسبی به اندازه خودش انبار میکرد یکی ۵ قلم کالا، یکی ۱۰ قلم و یکی ۱۰۰ قلم,، اما امروز انبارمان همان مغازه مان است, امروز سرمایه هامون از بین رفته، از طرفی قدرت خرید مردم بالا نیامده ما طی سال گذشته افزایش قیمت داشتیم متاسفانه آیا طی سال افزایش پرداخت حقوق به کارمند داشتیم؟
وی ادامه داد: پایان سال که تولید باید طوری بشه که سروسامان پیدا کند متاسفانه با این روبرو شدیم که تغییر نرخ ارز و نرخ مواد اولیه که در داخل کشور تولید میشود، به بورس میرود و با قیمت دلار قیمت گذاری میشود، ما صحبت کردیم آقای رئیس جمهور گفتند، مقام معظم رهبری راجع به امنیت اقتصادی فرمودند، امروز وقتی سرمایه گذاری امنیت اقتصادی میشود ما دلار را میخواهیم حذف کنیم از طرفی فولاد خودمان را به قیمت دلار در بورس به تولید کننده عرضه میکنیم. وزارت صمت و ارگانهای مختلف سامانه جامع تجارت را طراحی کردند، این سامانه مشخص میکرد که یک تولید کننده در طول سال به چه میزان مواد اولیه نیاز دارد، آیا در این سامانه ما نمیتوانستیم مواد اولیه را به قیمت به دست تولید کننده برسانیم تا قیمت نهایی محصولش پایین بیاید. امروز متاسفانه ما میبینیم با تغییر نرخ ارز و تغییر نرخ مواد اولیه که همه میگویند حالا که ارز اومد پایین چرا قیمت کالا پایین نیامد، زیرا قیمت مواد اولیه تغییری نکرد.
سوال: آقای پازوکی وضعیت فروش شما در پایان سال چگونه بود؟
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی: ما الان باید کالا داشته باشیم بفروشیم به دو صورت ضرر میدهیم اولا به خاطر قیمت بالا متاسفانه مصرف کننده به دنبال خرید اقساطی است و اصناف خرده فروش مثل ما هم توان مالی چندانی برای قسطی فروشی نداریم در نتیجه رو میآورند به جاهایی که تبلیغاتش را میبینیم که (قسطی بخری بردی) و (ریش و قیچی دست شماست) حالا کسی هم میخواد کالا بخره متاسفانه بعضی کالاها را ما کمبود داریم در این ۴ سال هم گفتیم
سوال: الان کدام کالاها را کم دارید؟
پازوکی: در حال حاضر کولرگازی تولید داخل نداریم نزدیک یکسال است که سرمایه گذاری شده، ماکروفر در داخل کشور تولید نداریم ۷ ماه است سرمایه گذاری شده و تازه یک شرکت در حال تولید است و شرکت دوم و سوم در راه است. یخچال ساید بای ساید در همه مدل تولید نداریم و کمبود داریم، دو شرکت اضافه شده در سال ۱۴۰۱، ولی باز کمبود داریم.
مجری: از محصولات نام بردید، ولی نگفتید فروش شما کاهش پیدا کرد؟
پازوکی: بله قربان فروش ما کاهش پیدا کرد برای اینکه برخی شرکتها کالای خود را ندادند، برخی شرکتها تغییر قیمت دادند، متاسفانه بدون مجوز از سازمان حمایت از مصرف کننده و سازمان صنعت, معدن و تجارت و الان در حال فروش کالایشان هستند و وقتی مشتری کالا را خریداری میکند و میبینه قیمتها مختلف و متفاوت است و با مراجعه به سامانه ۱۲۴ میبینه این سامانه به روز رسانی نشده، چون قیمت من تایید نشده از این لحاظ هم کسبه در پایان سال دچار چالش شدند.
سوال: آقای شکراللهی افزایش قیمتی پایان سال ۱۴۰۱ در چند مقطع بود؟
شکراللهی: ما عملا یک مقطع در آخر خرداد و اوایل تیر حدود ۱۰ درصد برای کالاهای حجیم و ۱۵ درصد برای کالاهای صوتی و تصویری و به عبارتی تلویزیون افزایش قیمت داشتیم.
سوال: در میانه راه هم گفته شد که افزایش قیمت داشتند؟
مدیر کل دفتر لوازم خانگی وزارت صمت: ما در سازمان حمایت ۲ نوع نظارت داریم یکی نظارت پیشینی و دیگری نظارت پسینی، نظارت پیشینی ما شامل ۴ قلم محصول لوازم خانگی یخچال، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و تلویزیون میشود. اینها اقلامی است که در ستاد تنظیم بازار قیمت گذاری و یا تعیین قیمت میشود، ولی سایر اقلام لوازم خانگی طبق ضوابط عمومی که در قیمت گذاری محصولات لوازم خانگی و الکتریکی وجود دارد قیمت گذاری میشود و نظارت پسینی برای آنها جاری میشود. ما در پایان سال ۱۴۰۱ طبق همین اظهارات دوستان افزایش قیمت مواد اولیه داشتیم، ولی دوستان لوازم خانگی که کالای حجیم نولید میکردند به عبارتی نتوانستند خودشان را با افزایش قیمت مواد اولیه هماهنگ کنند.
وی ادامه داد:یک نکته در خصوص صحبتهای آقای پازوکی عرض کنم که ما حدود ۴ واحد تولید کولرگازی با ۲۵۰ هزار دستگاه هم تولید داریم که نیاز کشور ۸۰۰ هزاردستگاه است اینکه ما تولید کننده کولر گازی نداریم اصلا این حرف درستی نیست و ماکروفر، قهوه ساز و اسپرسوساز را شروع به تولید کرده ایم.
محسن شکراللهی افزود: اما قیمت موضوعی مهم برای صنعت که رو به رشد است مهم است و باید سود آور باشد برای فعالین تا بتوانند این حرکت را ادامه دهند.
سوال: آقای شکراللهی این ثابت بودن قیمت مواد اولیه هم نکته مهمی است به هر حال تولید کننده باید بداند که در ۶ ماه آینده مواد اولیه را با این قیمت دریافت کند وگرنه شما باید قیمت گذاری دستوری را هم از بین ببرید؟
شکراللهی: درخواست مشخص دفتر لوازم خانگی وزارت صمت از جهت وظیفهای که من دارم برای صیانت و حفاظت از تولید صنعت لوازم خانگی این هست که مواد اولیه را به هنگام و با قیمت مناسب دریافت کند و درخواست مشخصمان قراردادهای بلند مدت برای این صنعت است، زیرا مشخص است که چقدر برنامه تولید داریم و این برنامه در ابتدای سال و به عبارتی در روزهای پایانی سال برنامه مشخص شود که طبق ظرفیت و توانی که داریم در این صنعت و واحدهای تولیدی چقدر تولید خواهیم داشت و این موضوع ما را به این موضوع میرساند که چقدر مواد اولیه، ورق، پلی استایرن و ABS و دیگر مواد لازم است، لذا فعالان صنعت لوازم خانگی در کشور این انتظار را دارند که مواد اولیه را قراردادهای بلند مدت با واحدهای بالادستی داشته باشند که بتوانند برای آن برنامه ریزی کنند و تولید را ادامه دهند.
سوال: آقای شکراللهی این امر شدنی است؟
شکراللهی: به نظر من نیازمند یک نگاه فرابخشی است یعنی همان نکتهای که آقای هاشمی (رئیس انجمن لوازم خانگی) گفتند این جدیت و برنامه از طرف معاونت صنایع عمومی وجود دارد که ما این مسیر را طی کنیم تا قراردادهای بلند مدت را بتوانیم داشته باشیم.
سوال: وضعیت صادرات در سال ۱۴۰۱ چطور بود؟ صادرات داشتیم؟
شکراللهی: بله، ما حدود ۲۴ درصد رشد صادرات داشتیم و بیشترین محصولات صادراتی لوازم سرمایشی و گرمایشی شامل کولرآبی، پکیج، آبگرمکن و بخاری با رشد ۳۰ درصدی بوده است همچنین در صادرات یخچال و یخچال فریزر با ۳۰ میلیون دلار حدود ۸۲ درصد رشد داریم
سوال: هدفگذاری صادرات در سال جدید را بفرمایید؟
شکراللهی: حداقل در ۳ مورد تولید مشترک را در بازارهای صادراتی با کشورهای همسایه شمالی و هم گشورهای همسایه جنوبی و هم عراق آغاز میکنیم علاوه بر صادرات محصول نهایی و قطعات لوازم خانگی ان شاء الله درسال جدید تولید مشترک و سرمایه گذاری را در این کشورها و کشورهای ارمنستان, روسیه و عمان و همکاری جدیدی را با قطر آغاز کنیم و پیش بینی من این است که با توجه به فضای خوب در کشور برای تعریف اقتصاد درون زا در کشورها و منطقه همچنان که امنیت این منطقه باید درون زا باشد, اقتصاد و صنعت منطقه هم باید درون زا باشد که ان شاء الله کمک میکنیم با همکاری واحدهای تولیدی داخلی و کشورهای همسایه این امر را محقق کنیم.