سامانهای برای افزایش بهره وری خدمات سلامت
راهبرد دانشگاه بهرهور، راهبردی است که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بهره گیری از سامانه مدیریت اطلاعات بیمارستانی یا HIM در پی اجرای آن است؛ راهبردی با هدف افزایش ارائه خدمت با حداکثر سرعت، با حداقل هزینه و بیشترین کیفیت ممکن در مراکز بهداشتی و درمانی.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ۴ سال پیش با به کار گیری سامانه مدیریت اطلاعات بیمارستانی یا HIM در راستای هر چه بهره ورتر کردن ارائه خدمات در بیمارستانهای تابعه خود در تهران گام برداشته است.
دکتر زندی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت هدف از این راهبرد، افزایش ارائه خدمت با حداکثر سرعت، با حداقل هزینه و بیشترین کیفیت ممکن در مراکز بهداشتی و درمانی است.
دکتر خدادوست معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با بکارگیری این سامانه میتوان اطلاعات را در بسترهای مختلف در مراکز بهداشتی درمانی، به شکلی یکپارچه در اختیار مدیر مجموعه قرار داد تا بتواند با این اطلاعات، امکان مدیریت بهتر هزینه ها، تجهیزات، منابع انسانی، فضای فیزیکی را فراهم آورد و در نتیجه خدمت رسانی با کیفیت به مراجعان به مراکز بهداشتی درمانی را تضمین کند.
دکتر خدادوست با اشاره به اینکه اطلاعات در تمام مراکز تحت پوشش دانشگاه ظرف یک تا پنج دقیقه بروزرسانی میشود، گفت: کسی که در سامانه هدایت نشسته باشد در صورت نیاز کسی در تهران بزرگ به تخت آی سی یو، میتواند در کمتر از ۵ دقیقه متوجه شود در کدام بیمارستان تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تخت آی سی یو خالی هست تا در اختیار فرد متقاضی قرار دهد.
دکتر زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در پایان هفته بهرهوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از نسخه هفتم سامانه HIM رونمایی کرد، با اشاره به دستاوردهای استفاده از رویکرد دانشگاه بهره ور در این دانشگاه و بیمارستانهای تابعه آن، افزود: ارائه خدمات سرپایی به شهروندان تهرانی از سوی دانشگاه در ۱۰ ماه نخست سال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۵۴ درصد رشد داشته است.
دکتر زالی گفت: در حوزه تجهیزات دارویی و اقلام مصرفی، بیش از ۱۰۰ هزار کد در دانشگاه ثبت شده است به طوری که امروز میتوانیم در لحظه تمام انبارهای دارویی و تجهیزات مصرفی تحت پوشش دانشگاه را بررسی کنیم و در صورت لزوم برای رفع کمبودهای دارویی از تهاتر بین مراکز درمانی بهداشتی استفاده کنیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در نسخه هفتم سامانه HIM سعی شده شاخصهای کمی بیشتری برای سنجش رضایتمندی شهروندان از خدمات بهداشت و درمان دانشگاه تعریف شود بیان کرد: کمیتهای با نام کمیته افکارسنجی در دانشگاه تشکیل شده است تا بلافاصله پس از ارائه خدمات در مراکز بهداشتی و دارویی یا پس از ترخیص در مراکز درمانی، نظرسنجی انجام شود و اطلاعات این نظزسنجیها ظرف ۷۲ ساعت در اختیار مدیران مربوطه قرار داده شود و در پایان هر ماه با ترسیم گرافهای مربوطه، آمار تحلیلی رضایتمندی از خدمات در اختیار مدیر واحد مربوطه قرار بگیرد.
دکتر زالی با اشاره به اینکه آمار رضایتمندی از خدمات دانشگاه در سال ۹۹ حدود ۶۰ درصد بوده است، گفت: این آمار در حال حاضر به ۷۴ درصد رشد پیدا کرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه استفاده از این راهبرد جدید باعث افزایش درآمدهای بیمارستانی نیز شده است گفت درآمد دانشگاه در ۱۰ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، ۵۵ و هفت دهم درصد رشد داشته است.
امکان بکارگیری سامانه در دانشگاههای دیگر
دکتر زالی در پاسخ به این سوال که چگونه میتوان این راهبرد و استفاده از سامانه HIM را به مراکز بهداشتی درمانی دانشگاههای دیگر نیز تسری داد افزود: این سامانه باید به سامانهای ملی تبدیل شود. برای رسیدن به این هدف با کمک معاونین ذیربط وزارت بهداشت ما آمادگی کامل داریم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تیمهای کارشناسی برخی دانشگاهها برای بکارگیری این سامانه به این دانشگاه پیوسته اند گفت: یک سری الزامات فنی سخت افزاری وجود دارد که باید انجام شود.
در همین رابطه، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه یک میان افزار در دانشگاه طراحی شده که تا پایان سال به ثمر خواهد نشست تاکید کرد: این قابلیت هست که این میان افزار را با یک مجموعه دستورالعمل در اختیار دانشگاههای دیگر قرار دهیم تا بتوانند این سامانه را به صورت یکپارچه در دانشگاه خود بکار بگیرند.