پخش زنده
امروز: -
سامانه مدیریت اطلاعات بیمارستانی یا HIM که به تازگی نخسه هفتم آن در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رونمایی شده است، دستاوردهای قابل توجهی داشت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، بهره بردن از این سامانه هوشمند که در راستای راهبرد دانشگاه بهره ور اتفاق افتاده است و هدف آن افزایش ارائه خدمت با حداکثر سرعت، با حداقل هزینه و بیشترین کیفیت ممکن در مراکز بهداشتی و درمانی است، دستاوردهای ارزشمندی برای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به همراه آورده است.
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ۴ سال پیش با به کار گیری سامانه مدیریت اطلاعات بیمارستانی یا HIM در راستای هر چه بهره ورتر کردن ارائه خدمات در بیمارستانهای تابعه خود در تهران گام برداشته است.
دکتر خدادوست معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با بکارگیری این سامانه میتوان اطلاعات را در بسترهای مختلف در مراکز بهداشتی درمانی، به شکلی یکپارچه در اختیار مدیر مجموعه قرار داد تا بتواند با این اطلاعات، امکان مدیریت بهتر هزینه ها، تجهیزات، منابع انسانی، فضای فیزیکی را فراهم آورد و در نتیجه خدمت رسانی با کیفیت به مراجعان به مراکز بهداشتی درمانی را تضمین کند.
دکتر خدادوست با اشاره به اینکه اطلاعات در مراکز تحت پوشش دانشگاه در یک تا پنج دقیقه بروزرسانی میشود، گفت: کسی که در سامانه هدایت نشسته باشد در صورت نیاز کسی در تهران بزرگ به تخت آی سی یو، میتواند در کمتر از ۵ دقیقه متوجه شود در کدام بیمارستان تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تخت آی سی یو خالی هست تا در اختیار فرد متقاضی قرار دهد.
دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در پایان هفته بهرهوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از نسخه هفتم سامانه HIM رونمایی کرد، با اشاره به دستاوردهای استفاده از رویکرد دانشگاه بهره ور در این دانشگاه و بیمارستانهای تابعه آن، گفت: ارائه خدمات سرپایی به شهروندان تهرانی از سوی دانشگاه در ۱۰ ماه نخست سال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵۴ درصد رشد داشته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در نسخه هفتم سامانه HIM سعی شده است شاخصهای کمی بیشتری برای سنجش رضایتمندی شهروندان از خدمات بهداشت و درمان دانشگاه تعریف شود گفت: کمیتهای با نام کمیته افکارسنجی در دانشگاه تشکیل شده است تا بلافاصله پس از ارائه خدمات در مراکز بهداشتی و دارویی یا پس از ترخیص در مراکز درمانی، نظرسنجی انجام شود و اطلاعات این نظرسنجیها ظرف ۷۲ ساعت در اختیار مدیران مربوطه قرار داده شود و در پایان هر ماه با ترسیم گرافهای مربوطه، آمار تحلیلی رضایتمندی از خدمات در اختیار مدیر واحد مربوطه قرار بگیرد.
دکتر زالی افزود: آمار رضایت مندی از خدمات دانشگاه در سال ۹۹ حدود ۶۰ درصد بوده که این آمار هم اکنون به ۷۴ درصد رسیده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه استفاده از این راهبرد جدید باعث افزایش درآمدهای بیمارستانی نیز شده است، گفت: درآمد دانشگاه در ۱۰ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۵۵ و ۷ دهم درصد ۷ رشد داشته است.
* امکان بکارگیری سامانه در دانشگاههای دیگر
دکتر زالی در پاسخ به این سؤال که چگونه میتوان این راهبرد و استفاده از سامانه HIM را به مراکز بهداشتی درمانی دانشگاههای دیگر نیز تسری داد گفت: این سامانه باید به سامانهای ملی تبدیل شود. برای رسیدن به این هدف با کمک معاونان ذیربط وزارت بهداشت ما آمادگی کامل داریم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تیمهای کارشناسی برخی دانشگاهها برای بکارگیری این سامانه به این دانشگاه پیوسته اند ادامه داد: یک سری الزامات فنی سخت افزاری وجود دارد که باید انجام شود.
به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یک میان افزار در دانشگاه طراحی شده است که تا پایان سال به ثمر خواهد نشست و این قابلیت وجود دارد که این میان افزار با یک مجموعه دستورالعمل در اختیار دانشگاههای دیگر قرار بگیرد تا بتوانند این سامانه را به صورت یکپارچه در دانشگاه خود بکار بگیرند.