پخش زنده
امروز: -
معاون وزیر صمت گفت: صنعت خودرو دارای دو ویژگی در مقایسه با سایر صنایع دیگر دارد نخستین ویژگی ایجاد اشتغال بالا و دومین مورد ارزش افزوده آن است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ آقای منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تصمیم گیری با خودروساز است اگر بخواهد اشتغال را زیاد کند سعی میکند سهم داخلی سازی را به حداکثر برساند و اگر در پی ارزش افزوده باشد، تیراژ خودرو را بالاتر میبرد.
وی افزود: خودروسازان باید توان طراحی و توسعه و تولید محصول را داشته باشند نکته مهم این است که صرفا تولید نباید برای داخل باشد بخشی برای مصرف ملی و بخش دیگر برای بازارهای جهانی باشد.
منطقی اضافه کرد: در حال حاضر دو طیف خودرو ساز داریم یک طیف دو خودروساز بزرگ ما هستند که توانمندی طراحی و توسعه محصول را دارند، گروه دوم خودروسازیهایی هستند که قطعات را مونتاژ میکنند که ارزش افزوده خیلی بالایی ندارند بنابراین یکی از راهبردها خروج از مونتاژ کاری این است که خودروسازها را به سمت طراحی محصول سوق دهیم و در این راه خودروسازهای خصوصی قدم برداشته اند.
معاون وزیر صمت با اشاره به راهکار دیگری که برای خودروسازهای مونتاژ کار ارائه شده است، گفت: اگر خودروسازی نمیخواهد خودرو تولید کند راهکار این است به طور مثال خودروهای معمولی بالای ۵۰ درصد وارد کنند که در این میان علاو بر مونتاژ خودرو سهم داخلی سازی قطعات هم اجرا میشود و این امر به نفع اقتصاد کشور است.
وی افزود: اگر خودروسازان محصولی را طرحی کنند به دانش بنیان شدن این صنعت کمک کرده اند، زیرا اصولا دانش بنیان شدن این است که خودروساز توان توسعه فناوری و طراحی محصول و نهایتاً عرضه داخلی و خارجی را هم بدست میآورد.
منطقی در ادامه گفت: ایران استعداد این مهم را دارد که در مقام یک خودرو ساز قرار گیرد، طبق برآوردها توسط موسسهای در سال ۲۰۱۸، ایران در منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه از برترین خودروسازها است، زیرا که بازده صنعت خودرو ایران از همه بالاتر است.
وی با اشاره به طراحی جامع برای همسان سازی خودروسازی ایران با خودروسازهای نوین دنیا با توجه به گزارش تحول خودرو، افزود: در سه فاز اقداماتی را ترتیب دادیم؛ فازیک از اسفند سال ۱۴۰۰ تا انتهای اسفند سال ۱۴۰۱ که در واقع به احیای ظرفیت تولید پرداختیم، فاز دوم از شهریور ۱۴۰۱ شروع تا شهریور ۱۴۰۳ را در بر میگیرد تولید به سمتی میرود که عمده محصولات بر مبنای طراحیهای بومی باشد و فاز سوم این است که به جایی برسیم که محصولات ما قابلیت صادراتی شدن را داشته باشند.