پخش زنده
امروز: -
معاون حفاظت و اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور:سامانه پنجره واحد مدیریت زمین دو وجه دارند وجه اول آن همان صدور مجوزها هست و پاسخ استعلامها هست وجه دوم این موضوع پایش اراضی است.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما: رادیو اقتصاد در برنامه روزی نو با آقای میررجبی معاون حفاظت و اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفتگویی انجام داده است که به شرح ذیل می باشد.
سوال : باز هم موضوع زمین خواری است و بعد موضوع این پنجره واحد است ، بسیاری می پرسند که این پنجره واحد چه کار می کند ما شاهد تغییر کاربری هستیم و شاهد از بین رفتن باغات و مزارع و کشتزارها که ثروت ملی است در کنار آن کوهها و منابع طبیعی و در مجاورت رودخانه ها و بسیاری از موارد ، ساحل هم توسط افرادی تصرف شد که دولت در طول یک سال گذشته مسرانه رفت به سمت اصلاح این رویه و بازپس گیری و غیره ، آیا سامانه کار ویژه ای دارد که همه مردم باید بدانند ؟ کارکرد اساسی و مهم سامانه چیست و در عین حال مردم در این میان چه نقشی دارند؟
میررجبی : سامانه پنجره واحد از سال ۹۵ کلیدش زده شد در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و کارگروه ویژه زمین خواری، همکاران محترم وزارت اطلاعات دغدغههای بسیار زیادی در موضوع زمین خواری داشتند و قرار بر این بود که انشاالله اتفاقی بیفتد که یک سامانه و یک درگاه نسبت به صدور مجوز تغییر کاربری اراضی و همچنین پایش اراضیف اقدام بکند، یعنی بر اساس ضوابط اجرایی که همین آبانماه امسال ابلاغ شد توسط معاون محترم اول رئیس جمهور جناب دکتر مخبر، در ماده یک آن مقرر شد که تنها درگاهی که ارتباط متقاضیان را برای صدور مجوز با دستگاهها میتواند فراهم کند سامانه پنجره واحد مدیریت زمین است.
خود حضرتعالی هم اشاره کردید این سامانه پنجره واحد مدیریت زمین دو وجه دارند وجه اول آن همان صدور مجوزها هست و پاسخ استعلامها هست وجه دوم این موضوع پایش اراضی است.
در وجه اول که موضوع صدور مجوزها و پاسخ به استعلامات هست، یک موضوع بسیار مهم و جدی است. مستحضر هستید که سرمایه گذاران محترم وقتی مراجعه میکردند به دستگاهها، گله مندی و نارضایتی زیادی داشتند از موضوعات مختلف، موضوع اول آن بحث اطاله رسیدگی بر صدور مجوزها بود، بحث رانتهای اطلاعاتی بود که نزد برخی دستگاهها وجود داشت و در اختیار همه قرار نمیگرفت و یا همکاران محترمی که در برخی دستگاهها کار میکردند، اطلاعاتی را داشتند که ممکن بود در اختیار هر فردی که متقاضی سرمایه گذاری است اختیار آن متقاضی محترم قرار ندهند که متاسفانه با نارضایتی هم مواجه میشد.
سامانه پنجره واحد مدیریت زمین آمده است که این مشکل را حل کند همه دستگاههایی که به نوعی متولی زمین هستند و در پاسخ استعلامات و یا صدور مجوزها نقشی دارند را درگیر این موضوع میکند، یعنی باید همه دستگاهها نقشه حوزه عملیات خودش را بارگذاری بکنند، به عنوان مثال سازمان مناطق آبخیزداری کشور، نقشههای اراضی ملی کشور را در اختیار داریم، نقشههای پوشش گیاهی اراضی کشور را در اختیار داریم، باید در سامانه پنجره واحد مالکیت زمین بارگذرای کنیم، سازمان اراضی کشور کشاورزی بخشهای اراضی کشور را در اختیار دارد و باید بارگذاری کند؛ وزارت راه و شهرسازی نقشه اراضی و همچنین مناطق تحت مدیریت خودش را که اجرای مقررات موضوع ماده ۱۲ میکند را باید درسامانه پنجره واحد و همه دستگاههای دیگر.
سوال: این بایدها درست، ولی با وجود این همه امکانات و هزینههای کارکنانی که در بخشهای گوناگونی که شما نام بردید سرسام آور است و واقعا سر به فلک میکشد. این تاخیر به چه معناست و چه زمانی انجام میشود سال دارد تمام میشود؟
میررجبی: بر اساس ماده دو ضوابط اجرایی که عرض کردم آبانماه ابلاغ شد همه دستگاهها تا پایان سال ۱۴۰۱ این نقشهها را در سامانه پنجره واحد بارگذاری کنند، امروز من هم که خدمت شما هستم ما سازمان منابع طبیعی بعنوان راهبر اصلی سامانه، باید این موضوع را پیگیری کند و همچنین وزارت اطلاعات بعنوان ناظر این موضوع و ستاد مقابله با مفاسد اقتصادی بعنوان ناظر عالی سامانه پنجره واحد؛ همه این ضوابطی که خدمت شما عرض کردم تدوین شده تکلیف داده بر دستگاهها که این اقدام را انجام بدهند، حالا اگر چند ماه هم تاخیر بیفتد، ولی ما همه همت مان را میکنیم تا این موضوع حتما اتفاق بیفتد.
بعد از این که اینها بارگذاری شد، حتی سازمان مدیریت باید نقشه آمایش سرزمین را در سامانه پنجره واحد بارگذاری کند، شما امروز متقاضی سرمایه گذاری هستید، اطلاعی از نقشه اراضی که مستعد آن سرمایه گذاری در حوزه تخصصی شماست ندارید. بعنوان مثال من متقاضی یا شما متقاضی سرمایه گذرای در حوزه گردشگری هستید، سردرگم میشوید در دستگاهها و نمیدانید اصلا کجا باید سرمایه گذاری کنید.
سوال: یعنی شما میفرمایید که کشور دارای نقشه آمایش در تمام استان هاست و دستگاه متولی سازمان مدیریت برنامه ریزی است باید این را بارگذاری کند، کسی که میخواهد دامداری بزند و کسی که میخواهد یک پایگاه گردشگری بزند بومگردی بزند یا هر چیز دیگری، الان میگویید که کشور این را دارد.
میررجبی: بله من تخصصی در خصوص این که این نقشه آمایش ...، چون من نقشه آمایش سرزمین را در کل کشور مطالعه نکردم، آن مقطعی که خاطر شما و همه شنوندگان محترم هست در ابتدای دهه نود بود که استانداریها متولی بودند که این نقشه آمایش سرزمین را در هر استانی تهیه کنند، من آن زمان خودم مسئولیت در یکی از استانها داشتم و در یکی از دستگاهها بودیم که بعنوان منابع طبیعی که مشارکت اصلی در تهیه این برنامه داشتیم، این که این برنامه با واقعیتها تطبیق دارد یا ندارد؟ سازمان برنامه باید این را پاسخگو باشد و ما تاکید میکنیم به سازمان برنامه که حتما این را بارگذاری کند به عنوان بیس یا پس زمینه سامانه پنجره واحد.
سوال: ما تلفنهای زیادی داشتیم امروز در مورد این که جا و مکان این زمین خواریها را مردم به ما معرفی کردند. آیا شما در این حوزه از این ظرفیت سوت زنی میتوانید استفاده کنید ما این تلفنها را در اختیار شما قرار بدهیم؟
میررجبی: بله عرض کردم من وجه اول را داشتم عرض میکردم، وجه دوم را عرض کنم که سوال شنوندگان هست، وجه دوم موضوع پایش هست، مستحضر هستید دستگاهها عده عدهی محدودی دارند وضعیت اراضی ما به شکلی است که امکان پایش صد در صدی حداقل در یک بازه زمانی یک روز تا یک هفته شاید برای دستگاهها فراهم نشود، صعب العبور بودن خودش یک موضوع است، موضوع فصول موضوع دیگری است، مناسبتهایی که تعطیلات را فراهم میکند هر چند همه همکاران دستگاهها شواهد کار را میسنجند موضوع دیگری است. سامانه پنجره واحد مدیریت زمین الان به شکلی این اقدام را فراهم کرده حداقل در ۵ تا استانی که تا امروز راه اندازی شده به صورت هوشمند این تغییر کاربری را در حوزههای مختلف شناسایی میکند؛ یعنی به چه شکلی؟ میآید میگوید در استان تهران شهرستان فیروزکوه آمده یک تغییر کاربری شناسایی شده، الان مرتع تبدیل شده به کشاورزی از کشاورزی تبدیل شده به کاربری دیگری، این را شناسایی میکند تطبیق میدهد با مجوزهایی که قبلا صادر شده اگر این مجوز صادر شده باشد، بعنوان هشدار به آن دستگاه اعلام نمیکند، چون مجوز قبلا از یک مرجع قانونی صادر شده است؛ ولی اگر این مجوزها در آن قطعه زمین رویت نشود این را بعنوان یک هشدار و اخطار به آن دستگاه متولی اعلام میکند و آن دستگاه متولی وظیفه دارد این موضوع را پیگیری کند، مراجعه کند اگر تغییر کاربری است که قبلا تخلفی یا پروندهای برایش تعبیه نشده این را بیاید به مرجع قضایی اعلام کند، همه این فرآیندها در قالب سامانه پنجره واحد ثبت میشود و در نهایت امر هم همه تصاویر بارگزاری میشود و در اختیار هم متقاضی و هم آن دستگاه قرار میگیرد و آخرین نتیجه پیگیری میشود.
مجری: از این ظرفیت اطلاع رسانی مردم باید استفاده کرد و همین طور تعقیب هم کرد.