پخش زنده
امروز: -
وزیر آموزش و پرورش گفت: انجمنهای اولیاء و مربیان سرمایههای بسیار بزرگ کشور هستند که باید این سرمایه را شناخت و در این دوره از مدیریت آموزش و پرورش باید همواره حضور داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی نمایندگان انجمنهای اولیاء و مربیان و مدیران مدارس برتر سراسر کشور که چهارشنبه سوم اسفند ۱۴۰۱ در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن اعیاد شعبانیه گفت: هر کاری را اگر منطقی پیش نبریم، به کاری نمایشی تبدیل می شود که سودی ندارد.
نوری در ادامه گفت: نگاه و توجه به انجمن اولیاء و مربیان جای تامل دارد. دومین موضوع آیندهنگری کارکرد خانواده با توجه به ابزارهای جدید است که باید روی آن تامل کرد. شاهد بودیم که در این زمینه و در دوران کرونا اولیا بسیار خوش درخشیدند تا جایی که همه از آنها قدردانی کردند.
وزیر آموزش و پرورش درباره نقش خانواده در ارکان تربیت در تحول بنیادین گفت: باید به تربیت حکیمانه بسیار توجه شود. همچنین درباره حکمرانی خانواده کارهای زیادی باید انجام داد تا به یک نتیجه مطلوب برسیم.
نوری افزود: رویکرد ما نسبت به انجمن اولیاء و مربیان در طول تاریخ مختلف بوده است. در مدارس مکتبی، رویکرد بسیار خوبی داشتیم، والد، مسئول تربیت بود و براساس آموزههای دینی، فرزند تربیت میشد. پس از آن حق و تکلیفی که اسلام برای والدین معین کرده بود، متاسفانه کنار گذاشته شد. پس از آن نیز در دوره ستمشاهی اول اجازه دخالت در امور مدارس را به انجمن اولیاء و مربیان نمیدادند.
این عضو کابینه دولت ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب در دورههای مختلف مانند هشت سال دفاع مقدس مدارس ما به یکی از پایگاههای خوب انقلاب تبدیل شده بودند، برای مثال مدارس محل اعزام به جبهه و مکانی برای جمعآوری کمکهای مردمی شد. در این دوره نیز متاسفانه کارکرد انجمن اولیا و مربیان، کارکرد موثری نبود و دلیل آن کم کاری آموزش و پرورش در توانمندسازی اولیا بود.
وی با بیان اینکه در سالهای گذشته بهجای اینکه انجمنهای اولیاء و مربیان تقویت شوند، بیشتر حوزه آموزش و پرورش تقویت شده است، عنوان کرد: متاسفانه کسی نگفت که باید پلی بین مدرسه و خانواده ساخته شود، حتی اگر پلی هم وجود داشت، ضروریات آن فراهم نبود. زمانی ریاست انجمن اولیاء و مربیان در جایگاه قائم مقام وزیر بود، اما این بخش را تا سطح ادارهکل کاهش دادند. متاسفانه متوجه نشدند که انجمنها سرمایههای بسیار بزرگی هستند. ما باید این سرمایه را بشناسیم و در این دوره باید همواره حضور داشته باشند و سعی ما این است که پل تکریم و تحبیب ساخته شود.
وی با بیان اینکه زمینه همیاری معلم برای اعضای انجمنها فراهم است، تصریح کرد: این افراد حتی میتوانند معلم باشند و کمبود معلم را جبران کنند. باید در زیست بوم جدید از اولیا به عنوان مکمل آموزشی استفاده کنیم، همانند دوران کرونا که بسیار خوش درخشیدند. قبل از اینکه دیگران نسخهای برای ما بنویسند ما باید نسخهای داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در نظامهای دیگر حکمرانی را پاسخگویی و قانونمداری میدانند، تصریح کرد: در حکمرانی ما، یکی از ارکان اصلی مردمیسازی است که امام خمینی (ره) آن را به خوبی نشان دادند و مصداق بارز آن به رای گذاشتن و پرسیدن نظر مردم توسط صندوق رای بود. امام راحل اعتقاد داشتند، اگر مردم حضور داشته باشند، همه چیز درست خواهد شد.
وی با تاکید بر خانوادهمحوری گفت: باید درست و دقیق به خانواده محوری عمل کرد تا شاهد حضور اولیاء در مدارس باشیم و مسئولان مدارس مکانی را برای اولیاء اختصاص دهند، پس از آن نتایج مثبت را قطعا خواهیم دید.
نوری افزود: نهادی مردمی مانند انجمن اولیاء و مربیان نیاز به یک ساختار سازمانی درست دارد که باید متناسب با این این نهاد، ایجاد شود تا در رابطه با کارکردها و عملکردها، تسهیلگر باشد. باید روی فرهنگ سازمانی بسیار کار کنیم تا همگی در این ساختار از اولیا بهرهمند شوند.
وزیر آموزش و پرورش با یادآورشدن این موضوع که برای آموزش خانواده باید از خود خانواده استفاده کرد، اظهار کرد: با استفاده از ابزارهای نوین و ایجاد شبکه برای برقراری ارتباط میان خانوادهها میتوان روند آموزش را بهبود بخشید. همچنین اولیاء باید مطالبهگر باشند، برای مثال در زمینه شناسنامه رشد دانشآموزان که رئیس محترم جمهور به آن تاکید دارند باید مطالبهگری شود تا مسئله هدایت تحصیلی از پیش از دبستان آغاز شود.
وی در پایان تاکید کرد: درست است که بسیار با فضای مجازی سر و کار داریم، اما نباید فضای حقیقی را از یاد برد و آن را حذف کرد، باید مدارس را آماده کنیم تا به صورت کامل و واقعی به کانون تربیت محله تبدیل شوند.