پخش زنده
امروز: -
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه ارائه یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو قطعی نیست گفت : دولت مجاز است و در صورتی که زیرساختهای این کار فراهم و منابع مالی آن تأمین باشد و صرفه جویی اتفاق افتاد، این اقدام را انجام دهد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برنامه روزی نو رادیو اقتصاد درباره ارائه یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو گفتگو کرد .
سوال: خبر خیلی خوبی است ۴۵ درصد از خانوادههای ایرانی فاقد خودرو هستند و کمیسیون انرژی در لایحه بودجه علیرغم اینکه توسط مجلس این عنوان نشده بود مثل اینکه این سازو کار را میخواهد بگنجاند اگر اخبار جدیدتری از آنچه که در خبرگزاریها آمده دارید بفرمائید؟ به چه شکلی این سهمیه میخواهد اعطاء شود؟
بیگی نژاد: دو تا مسئله وجود دارد مسئله اول این است که کمیسیون تلفیق و کمیسیون انرژی مجلس نظرش این بود دولت در لایحه بودجهای که آورده به مسئله بهینه سازی و صرفه جویی توجه جدی نکرده و بایستی برای این قضیه حتماً اقدامی صورت بگیرد این یک قسمت است و قسمت دیگر هم این است که آیا میشود قیمت بنزین دست زد و یا گازوئیل را دست زد جمع بندی دولتی و مجلس این بود که قیمت نباید دست بخورد وقتی قیمت نباید دست بخورد پس حتماً نظارت باید افزایش پیدا کند دیگر شبکه توزیع کشور باید نظارت بیشتری بر آن وارد بشود لذا تکلیف شد که حتماً کارت سوخت شخصی میبایستی سال آینده استفاده شود یعنی ۹۰ تا ۹۵ درصد از مردم میبایستی دیگر از کارت سوخت خودشان استفاده کنند تا اینکه از جایگاه کمتر استفاده شود بین ۵ تا ۱۰ درصد هم بماند برای حالت اضطرار که اگر فردی به هر علتی نتوانست از کارت خودش استفاده کند از جایگاه استفاده کند گمان این است که اگر این اتفاق بیفتد نسبت به ۱۴۰۱ مصرف یک مقداری بیاید پائینتر اگر این اتفاق افتاد و مصرف یک مقدار اومد پائینتر حالا در گام بعدی این است که به دولت اجازه میدهیم تکلیف نیست اجازه میدهیم که اگر بار مالی اش را توانست تامین کند و همچنین این بحث صرفه جویی که پیش بینی میکنیم در مصرف سوخت اتفاق افتاد به خانوارهایی که ماشین ندارند به اونها هم سهمیه بنزین بدهد که اگر طرف سهمیه بنزینش را هر فردی دریافت کرد یا خود دولت از آن بخرد و یا به افرادی که دلش میخواهد خود اون فرد بتواند بفروشد لذا اینکه بیان شد سال آینده به خانوارها بنزین اختصاص پیدا میکند اونهایی که فاقد خودرو هستند به این شکلی که گفتند درست نیست یعنی تکلیفی نیست ممکن است بشود ممکن هم است نشود یعنی اگر بار مالی اش تامین شد و صرفه جویی اتفاق افتاد و دولت توانست زیر ساخت را فراهم کند این اتفاق میافتد اگر نتوانست.
سئوال: پس خیلی، اما و اگر دارد.
بیگی پور: بله به همین خاطر گفتیم دولت مجاز است اگر صرفه جویی انجام شد زیر ساخت فراهم بود این کار را انجام بدهد اگر نبود که نه.
سوال: خوب حالا ما باید بگوییم که امیدواریم که این اتفاق خوب بیفتد و شاهد تخصیص بنزین به افراد فاقد خودرو باشیم گرچه باید حمل و نقل عمومی آقای دکتر افزایش پیدا کند این راهکار نیست واقعاً نباید ما برویم به سمت اینکه بخواهیم بنزین توزیع کنیم باید به سمت اینکه حمل و نقل عمومی را توزیع کنیم مجلس برای این قضیه هم فکری کرده؟
بیگی پور: بله چند تا مطلب هم داریم هم برای توسعه حمل و نقل عمومی و هم نوسازی ناوگان این هم مصوباتی داشتیم در این قسمت منتهی یک مقداری جدیتر بایستی گرفته شود یعنی الان از سال گذشته شهریور بود تقریباً جمع بندی ما این شد که الان توانستیم دلار را توانستیم کنترل کنیم ارز را توانستیم و دیگر برای بقیه مسائل برویم وقت بگذاریم و مشغول بشویم مسئله اغتشاشات و افزایش قیمت دلار یکدفعه باز یک آشفتگی را به وجود آورد تمرکز مدیریت کشور یک مقداری ضعیف شد لذا الان باز رسیدیم به حالتی که شاید از طراحیهای این چنینی هم بشود یادتون میاد رهبری تذکر دادند که از اصل غفلت نکنید اینها شما را را از اصل ماجرا دور نکند امیدواریم که این اتفاق بیفتد و دولت هم بحث بهینه سازی و صرفه جویی و هم بحث حمل و نقل عمومی را جدیتر ورود بکند، چون ما اعتقاد داریم از سال گذشته هم نظرمان این بود که حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان خیلی هایش با بخش خصوصی قابل حل است حالا صندوقهایی میتوانند تشکیل بدهند و تسهیلاتی بهشون داده بشود تا این اتفاقات بیفتد.
پایان