پخش زنده
امروز: -
شصت و سومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیتهای تبلیغی و ترویجی قرآن امروز برگزار و طی آن درباره برنامههای قرآنی سال آینده و همچنین وضعیت انجمن خادمان قرآن بحث و تبادل نظر شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این نشست، صبح امروز ۲۴ دی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به منظور بررسی پنج دستور برگزار شد.
در ابتدای این نشست معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم به میزبانی استان خوزستان اشاره کرد و گفت: امسال مسابقات با تحولات و اتفاقات خوبی همراه بوده و مقرر شده است سازمان اوقاف و ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن به تبیین این تحولات بپردازند. مسابقات همیشه در یک دامنه رشدی قرار داشته است. یکی دیگر از اتفاقات مهم هفته گذشته تغییر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور بود، که یکی از چهرههای شناخته شده حوزه و دانشگاه به این موسئولیت منصوب شدند، امیدواریم این تغییر، منشأ گشایش در حوزه کار کمیسیونهای شورای توسعه فرهنگ قرآنی شود.
*دستور اول بحث و تبادل نظر درباره گزارش برنامههای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱
علیرضا معاف به بیان دستورهای این جلسه پرداخت و افزود: از جمله دستورهای این نشست گزارش برنامههای مصوب ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ است که در نشست قبل به کلیات آن اشاره و مقرر شد دستگاهها نظرات خود را در مورد آن ارسال کنند. تلقی ما در نشست گذشته بر تصویب این برنامهها بود، اما برخی دوستان اعلام کردند لازم است در نشست دیگری تصویب آن انجام شود و لذا در این جلسه به آن پرداخته خواهد شد.
دبیر کمیسیون توسعه فعالیتهای تبلیغی و ترویجی قرآن کریم تصریح کرد: برای برنامههای ۱۴۰۰ با وجود اینکه بودجهای داده نشده است، اما برخی از برنامهها اجرا شده و گزارش آن موجود است. یکی از خصوصیاتی که برنامههای مصوب ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ دارد این است که شامل همه دستگاههاست و ما نقش دبیرخانهای ایفا کردهایم. دومین کار این بود که از این بودجه هیچ مبلغی به وزارت فرهنگ اختصاص داده نشد.
در ادامه این نشست دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز گفت: ملاحظهای که دوستان در مورد برنامههای ۱۴۰۰ داشتند این بود که با وجود رفت و برگشتهای زیاد، اما مصوبه کمیسیون را نداشت. امیدوارم امروز دوستان نظرات خود را ارائه بدهند و از آن عبور کنند. وضعیت بودجه ۱۴۰۱ نیز به همین صورت است.
حجتالاسلام والمسلمین حمید محمدی، افزود: دوستان با اغماض و تسهیل به این موضوع نگاه کنند، چرا که برنامهها چکشکاری شده است و صحبتهایی که مطرح میشود در راستای تصویب آن باشد.
براساس این گزارش، پس از طرح این مباحث برنامههای ۱۴۰۰ که قبلاً بررسی شده بود به تصویب نهایی رسید و مقرر شد در مورد برنامههای ۱۴۰۱ بحث و تبادل نظر شود.
ابتدا رئیس کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی توضیحاتی درباره دلایل محقق نشدن بودجه قرآنی سال ۱۴۰۰ ارائه کرد و گفت: شش میلیارد تومان از بودجه سال ۱۴۰۰ دوم اسفند ۱۴۰۰ و هشت میلیارد تومان آن در آخرین روزهای سال پرداخت شد. با توجه به روزهای پایانی سال عملاً امکان اینکه اقدام دیگری انجام دهند، نداشتند.
محمدعلی خواجهپیری افزود: براساس مصوبه شورای توسعه، کمیسیونها باید تا دهم خرداد ۱۴۰۰ برنامههای خود را اعلام میکردند، اما هیچ کمیسیونی برنامه خود را تا قبل از اسفند ارائه نداد. نخستین کمیسیون ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ برنامه خود را ارائه داد که کمیسیون تبلیغ و ترویج تشکیل شد، لذا تا آن زمان برنامهای نبود که بودجه اختصاص یابد. با توجه به اینکه روزهای پایانی سال بود کارها به بعد از سال کشیده شد.
عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: در ادامه ذیحساب که ارتباطی هم با شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد، اعلام کرد که اگر تا ۳۰ اسفند بودجه جذب نشد، برگشت خواهد خورد و قانون هم همین را میگفت. ما راهی برای جذب نداشتیم، چون به دستگاههای دولتی پرداخت نمیکردند و امکان پرداخت یکباره نیز نبود و میگفتند حتماً باید طی دو مرحله پرداخت شود. اگر اجازه پرداخت یک مرحلهای را میدادند ۶۰ درصد بودجه به خزانه برگشت میخورد.
وی گفت: در ادامه دبیر وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد، اگر این پول گرفته شود با ضوابط و آئیننامه دبیرخانه عمل میکنم که اصلاً امکان هزینه نبود. ناچاراً صندوق حمایت از پژوهشگران پذیرفت پول به آنجا منتقل شود؛ لذا فعلاً پول نجات پیدا کرده است. ابتدا بر اساس تفاهمنامهای که با صندوق داشتیم قرار بود این صندوق معین باشد، اما بعد از تغییر رئیس تفاهمنامه را قبول نکرد و گفت این پول متعلق به صندوق است و باید در کارگروه در مورد آن تصمیمگیری شود.
خواجهپیری ادامه داد: پس از نشستهای بسیار و اعلام رضایت ضمنی کارگروه، مجدد رئیس صندوق اعلام کرد که رأی کارگروه را قبول ندارد و لذا این پول یا باید به خزانه بازگشت بخورد یا با آن کار پژوهشی انجام شود. ناچار اعلام کردیم پول برگشت بخورد و حالا که امسال پول به دبیرخانه رفته است، همان پول هم روی این قرار بگیرد.
وی در مورد برنامههای ۱۴۰۰ بیان کرد: برخی از برنامهها دچار اشکالاتی بود که بعد از اصلاح به دست من نرسیده است. حدود ۲۰ روز قبل با مسئول دبیرخانه کمیسیون تبلیغ و ترویج صحبت کردیم و ایراداتی به برخی طرحهای تفصیلی وارد بود که مقرر شد اصلاح شود، اما اصلاح شده این موضوع، به دست من نرسیده است. اگر این اشکال برطرف شود برای تخصیص بودجه اقدام خواهیم کرد.
در ادامه علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد خود در این موضوع را مطرح کرد و گفت: ماده واحده شورای عالی انقلاب فرهنگی بودجه را به دبیرخانه آورده است. اگر اینگونه عمل کنیم وارد یک بروکراسی کاهنده خواهیم شد. در حال حاضر در فرایندی آزاردهنده، دولت پاسخگوی جایی میشود که سطح کارشناسی او بسیار از دولت پایینتر است و این مشکل ایجاد کرده است؛ لذا پیشنهاد مشخص ما این است که بودجه در اختیار خود کمیسیونها قرار گیرد و شورای توسعه هم نظارت کند.
در این بخش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: لازم است برای این موضوع یک ظرف زمانی تعیین شود و اگر این مباحث بودجهای که از سوی معاون قرآن و عترت مطرح شد مورد تأیید آقایان خواجهپیری و محمدی است، با دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی تفاهم کنیم تا انجام شود؛ لذا نامهای مکتوب و این موارد در آن لحاظ شود تا مسئله برطرف شود.
در پایان بررسی دستور اول، ولی یاراحمدی، از اعضای حقیقی کمیسیون توسعه فعالیتهای تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، اظهار کرد: طی سالهای گذشته سند راهبردی توسعه فعالیتهای تبلیغی و ترویجی قرآنی را به عنوان سندی که باید نقشه راه کمیسیون باشد مصوب کردهایم. همچنین طرح برنامه اجراییسازی این سند مصوب شد، سوال این است که برنامههای ۱۴۰۰ چه میزان بر اساس این سند است؟
وی افزود: وقتی ما ساز و کار جذب، هزینه و اجرای پنج میلیارد پول را نداریم چگونه میتوانیم از دولت و مجلس مطالبه ۱۰۰ میلیارد بودجه داشته باشیم و آن بودجه به چه سرنوشتی دچار خواهد شد. سابق بر این وقتی بودجه نیم درصد بود سرنوشت معلوم و مشخص و اثرگذاری نداشت و گزارش مشخصی هم منتشر نشد که بگوید ما قرآنیها این مقدار پول را گرفتیم و این گامها را برداشتیم.
یاراحمدی با تأکید بر اینکه باید برنامههای ۱۴۰۱ را با توجه به این سند تنظیم کنیم، گفت: اگر برای این سند اعتبار قائل هستیم نباید هیچ برنامهای را خارج از چارچوب تعیین کنیم. اگر هم برای این سند اعتبار قائل نیستیم سند و برنامهها را بازنگری کنیم و بعد از آن طرح و برنامه دستگاهها و موسسات را بپذیریم. اگر غیر از این عمل کنیم گویی به مصوبات خودمان پایبند نبودهایم.
این عضو حقیقی کمیسیون توسعه فعالیتهای تبلیغی و ترویجی قرآن کریم با تأکید بر اینکه نوعی پراکندگی در موضوع، هدف و نگاه برنامهها وجود دارد، گفت: مشخص نیست چه میزان از این برنامهها حمایتی است، چه میزان از آن وضعیت قرآنی کشور را سازماندهی میکند، چقدر به دنبال ایجاد ظرفیتها هست، چقدر از نوآوری و تحول حمایت میکند، اجرای برنامههای اساسی و بنیادین چند درصد از این برنامهها را تشکیل میدهد، مردمیسازی فعالیتهای قرآنی چه جایگاهی دارد و ... درخواست من این است که اینها تفکیک شود. این پراکندگی نشان میدهد دبیرخانه بر اساس سند به دستگاهها ارائه طریق نکرده است.
یاراحمدی با اشاره به راهاندازی بنیاد بینالمللی کوثر اضافه کرد: بند سیزدهم در حمایت از فعالیتهای شبکهسازی بانوان قرآنی و بنیاد قرآنی کوثر است. پیش از این انجمن خادمان قرآن را داشتیم که یکی از مشکلات اساسی آن گیر کردن در دوگانه دولتی و مردمی بودن بود. همین دوگانه باعث میشد تا افراد را به هم پاسکاری کنند. امیدوارم این دوگانگی در موضوع بنیاد کوثر به وقوع نپیوندد و اگر قرار است بنیاد مردمی باشد، مردمی شکل بگیرد.
همچنین وزیر فرهنگ در این خصوص گفت: حتماً شائبهای که در مورد بنیاد بینالمللی کوثر وجود دارد برطرف خواهند کرد. ما در وزارت ارشاد نقش تسهیلگری و حمایت داریم. بنای ما بر این است در این حوزهها از بخش مردمی کمک بگیریم.
محمد انجمشعاع نیز با بیان دو نکته گفت: در همین کمیسیون و در دولت قبل مصوب شد که بخش قرآن و فضای مجازی در اختیار بخش مردمی قرار گیرد. الان در واگذاری مأموریتهای قرآن و فضای مجازی به دستگاههای مختلف، پراکندگی وجود دارد؛ بنابراین اگر این تشتت باشد ما در آینده پاسخگو نخواهیم بود.
وی افزود: برخی از موسسات در برنامه، بودجه مستقیم دریافت میکنند و همین باعث خواهد شد ما در اداره موسسات با مشکل مواجه شویم. اگر این بودجه از مجرای اتحادیه پرداخت نشود، کار را با مشکل مواجه خواهد کرد، اجازه بدهید انسجام بخشی از سوی ما صورت بگیرد.
در بخش دیگری از این نشست مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیتهای تبلیغی و ترویجی قرآن کریم گفت: در نشست کمیسیون اولویتهای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بررسی شد و تمام این برنامهها منطبق بر اقدامات و راهبردهای توسعه فعالیتهای تبلیغی و ترویجی است.
حسین سلیمانی افزود: ۱۷۰ برنامهای که دستگاهها برای سال ۱۴۰۱ ارائه دادهاند بالغ بر ۱۰۰ میلیارد اعتبار نیاز داشت، دبیرخانه راساً ۱۰۰ برنامه را حذف کرد و علت حذف هم این بود که ارتباطی با اولویتها ندارند. در ادامه ۷۰ برنامه باقیمانده در کارگروه پنج نفره مورد بحث و بررسی قرار گرفت و چینش برنامهها نیز بر اساس اعلام چهار نفر از آن پنج نفر بوده است.
در پایان بررسی این دستور (بررسی برنامههای ۱۴۰۱) و به پیشنهاد معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد، مقرر شد تا برنامههای ۱۴۰۱ نیز در همان کارگروه هفت نفره (شبیه برنامههای ۱۴۰۰) بررسی شود و نتایج آن تا پایان هفته جاری ارائه شود.
*دومین دستور نشست بررسی «موضوع ساماندهی وضعیت انجمن خادمان قرآن کریم»
در ادامه این نشست، ابتدا محمدرضا پورمعین، دبیر انجمن خادمان قرآن برخی مشکلات و مطالبات این انجمن را بیان کرد که از جمله مهمترین این مشکلات میتوان به «معادلسازی مدارک علمی و هنری نخبگانی برای خادمان قرآن»، «تقدیم حکم و نشان فرهنگی و خدمت از سوی نهادهای ذیربط»، «پرداخت حقوق حداقلی ماهیانه»، «بیمه سلامت و خدمات درمانی»، «حمایت از آثار و تولیدات»، «اختصاص دفتر کار و ایجاد نظام مدیریتی برای انجمن» و «حمایت مادی و معنوی به منطور فرهنگسازی جامعه» اشاره کرد.
پس از طرح مطالبات و بیان مشکلات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موافقتهای ضمنی خود برای حمایت از این انجمن را بیان کرد و گفت: در حوزه هنرمندان و پیشکسوتان هنری، طرحی وجود دارد که بر اساس آن مقرری ماهیانه و بیمه و ... برای آنها در نظر گرفته شده است. به نظر میرسد خادمان قرآن را نیز میتوان به این موضوع ضمیمه کرد. برای اینکه این کار انجام شود طرح تفصیلی آن آماده شود و من حتماً آن را پیگیری میکنم تا این موضوع هدیهای برای خادمان در سال آینده باشند. در مورد اختصاص دفتر فعالیت برای این انجمن نیز همکاری خواهد شد.
موافقت وزیر با درخواست عضویت انجمن خادمان قرآن کریم در کمیسیون توسعه فعالیتهای تبلیغی
همچنین اسماعیلی با درخواست عضویت انجمن خادمان قرآن کریم در کمیسیون توسعه فعالیتهای تبلیغی و ترویجی قرآن کریم موافقت کرد تا این انجمن به عنوان بیست و هشتمین عضو کمیسیون معرفی شود.
ولی یاراحمدی از اعضای حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نکاتی در مورد انجمن خادمان قرآن کریم بیان کرد و گفت: اساسنامه انجمن سال ۹۳ در مشهد مطرح، اما تصویب نشد. قرار شد کارگروهی برای این کار اقدام کند تا در مجمع عمومی تصویب شود. به صلاحدید معاون قرآنی وقت سال ۹۵ طی نامه ایشان این اساسنامه به اداره ثبت شرکتها رفت و بدون برگزاری مجمع عمومی با یک هیئت مدیره دو نفره و دو بازرس اساسنامه ثبت شده است.
یاراحمدی افزود: سال ۹۷ یعنی دو سال پس از تصویب اساسنامه در آن بازنگری صورت گرفت. این اساسنامه در سه جلسه به تصویب رسید و به نظر میرسد هنوز آن اصلاحیه به ثبت نرسیده است. سوال و مطالبه من به عنوان یکی از اعضای انجمن این است که چرا باید قریب به ۹ سال ثبت یک اساسنامه طول بکشد؟
یاراحمدی اظهار کرد: با این تفاسیر عملاً افرادی که در حال دنبال کردن فعالیتهای انجمن از سال ۱۳۹۸ به بعد هستند وجاهت قانونی ندارند. تا وقتی کار بر اساس روال قانونی شکل نگیرد تمام مباحث منبعث از این است. الان خادمان قرآن در یک هیئت چند نفره شکل میگیرد در حالی که باید طبق اساسنامه باید مجمع تخصصی مدیران تشکیل و رأیگیری و مصوب شود. قاعدتاً بودجه و مکان لازم است، اما اصولاً باید انجمن را شکل بدهیم بعد اینها را مطالبه کنیم.
این عضو حقیقی کمیسیون توسعه فعالیتهای تبلیغی و ترویجی قرآن کریم با تأکید بر اینکه باید مدیرانی انتخاب شوند که به دنبال اثربخشی انجمن خادمان قرآن باشند، گفت: در همین مناقشات اخیر آیا میتوانستیم مردم را جز به انس با قرآن و توجه و تذکر دادن به انس با قرآن ارجاع و به آنها آرامش دهیم. انجمن شکل گرفته است تا اثرگذار و بازوی مشورتی نخبگانی وزارت ارشاد و معاونت و سایر دستگاهها باشد. جمع ما فقط مطالبه مادی ندارد. ما یک انجمن رسمی با سازوکار رسمی میخواهیم نه یک انجمن چند نفره و این موضوع مطالبه بسیاری از اعضای انجمن است.
وی اظهار کرد: درخواست میکنم گزارش وضعیتی ارائه شود که چرا انجمن خادمان قرآن ۹ سال تمام نتوانسته است اساسنامه خود را تصویب کند. اگر انجمن شکل بگیرد آنقدر قدرت دارد یک نامه بنویسد به سازمان اوقاف تا بیشترین حمایت و پشتیبانی را از آن داشته باشد.
بر اساس این گزارش؛ در این بخش محمدرضا پورمعین، دبیر انجمن خادمان قرآن کریم گفت: انجمن خادمان قرآن ثبت شده و ممهور است. چند بار برخی بندهای انجمن تغییر و اصلاح شده است. این افراد خیلی به دعوتهای ما در زمان مقرر پاسخ نمیدهند. برخی اعضا به دلیل کسوت علمی و اجرایی و ... در جلسات حضور نمییابند و در زمان مقرر به ما پاسخ نمیدهند و اساسنامه هم اجازه نمیدهد نماینده آنها حضور یابد، لذا در یک مورد که خواستیم این انجمن را بنا بر مجمع مجدد ثبت کنیم، ثبت انجام شده و این هم روزنامه رسمی است.
وی افزود: اینکه چرا در روزنامه رسمی آخرین تغییرات ثبت نشده است، نظر ثبت است چرا که تغییرات را روزنامه رسمی نمیکنند. انجمن قرآن چند نفر نیست و ۲۶۰ عضو فعال دارد.
در پایان بررسی این دستور و به تأیید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شد تا موضوع اتصال انجمن خادمان قرآن به صندوق هنر، اعطای نشان ویژه، حمایتهای سختافزاری و پشتیبانی و مدرک معادل مورد پیگری قرار گیرد، همچنین مقرر شد در نشست آینده گزارشی از اجرای مصوبات مربوط به این دستور ارائه شود.
در این بخش همچنین مصوب شد تا جلسه مجمع عمومی خادمان قرآن بهمن ماه امسال برگزار شود.
* سومین و چهارمین دستور شامل بررسی موضوع های «تشکیل کارگروه طرح و برنامه کمیسیون» و «تشکیل اتاق فکر کمیسیون با حضور اشخاص حقیقی و صاحبنظران قرآنی»
در ادامه این نشست سومین و چهارمین دستور با هم بررسی شد. این دو دستور شامل «بررسی موضوع تشکیل کارگروه طرح و برنامه کمیسیون» و «بررسی موضوع تشکیل اتاق فکر کمیسیون با حضور اشخاص حقیقی و صاحبنظران قرآنی» بود.
مهمترین مباحث مطرح شده در این بخش به شرح زیر است.
- برای غنابخشی و علمی کردن مصوبات کمیسیون جای کارگروه طرح و برنامه خالی است و کاری داخلی است که ارتباطی با کمیسیون ندارد.
- هیئت اندیشهورز، چون میخواهد کاری فراتر باشد باید نظر و موافقت اعضا را داشته باشد.
- هیئت اندیشهورز با سازوکار خوبی کارهای اساسی را انجام دهد.
- وضعیتسنجی، نیازسنجی و آیندهپژوهی سه موضوعی است که میتواند از جمله دستورکارهای هیئت اندیشهورز باشد.
- اگر کمیسیون بخواهد شرح وظایف را تغییر بدهد باید اعضا با آن موافقت کنند.
- اگراین کارگروه بسان سایر کارگروههای کمیسیون است چندان ضروری به نظر نمیرسد.
- این کارگروه دخالت در سایر کارگروهها و سلب مسئولیت از آنها برنامهریزی میشود.
- کار کمیسیون و بحث و تبادل نظر در صحن کمیسیون چیزی جزء اندیشهورزی نیست و اگر قرار است ذیل کمیسیون هیئتی تشکیل شود، ضروری نیست.
* پنجمین دستور این نشست بررسی برنامه جامع فعالیتهای قرآنی دولت جمهوری اسلامی ایران بود.
در این بخش مقرر شد اعضای کمیسیون بر اساس تجربه، دانش و ارتباطاتی که دارند پیشنهادات خود در مورد برشهای قرآنی وزارتخانهها و دستگاهها را به دبیرخانه نمایشگاه قرآن ارائه دهند تا در نشست آینده شورای سیاستگذاری نمایشگاه قرآن مطرح شود.
در پایان این نشست، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان نکاتی پرداخت.
دولت هیچ محدودیتی در حمایت از فعالیتهای قرآنی ندارد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر آمادگی برای حمایت از هر طرح سازنده در حوزه امور قرآنی، گفت: در دولت سیزدهم در حوزه پشتیبانی از فعالیتهای قرآنی، هیچ محدودیتی وجود ندارد.
محمدمهدی اسماعیلی اظهار کرد: بنای ما بر این است که در معاونت قرآن و عترت با کاری جهادی، مطالباتی که سالهاست مطرح میشود و بایستی در جامعه بروز یابد در این دوره دنبال کنیم.
وی افزود: ما هیچ وظیفهای جز پیشروی این برنامهها نداریم. من در معرفی معاون قرآن و عترت حکمی دو صفحهای را ابلاغ کردم و در آن خواسته شد تا برنامهها در فرصت دولت سیزدهم تحقق یابد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه حوزه نخبگان قرآنی برای ما بسیار مورد ارج و قرب است، اضافه کرد: خوشبختانه جامعه قرآنی به برکت انقلاب اسلامی و نهضت امام (ره) جلوه ویژهای پیدا کرده و من در هر سفر استانی حتماً با چند نماینده از اقشار مرتبط با ارشاد صحبت میکنم و حتماً یکی از آنها از فعالان قرآنی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: گرههایی که بعضاً در مورد بودجه ایجاد شده است در شأن فعالیت قرآنی نیست. ضمن اینکه کل بودجه هم آنچنان قابل ملاحظه نیست که بخواهد اینقدر در آن تأخیر ایجاد شود. من بیش از همه خودم را مقصر میدانم و انشاالله باید این را جبران کنیم و بتوانیم به یک نظم برسانیم.
رئیس کمیسیون توسعه فعالیتهای تبلیغی و ترویجی قرآن کریم اظهار کرد: معاون قرآن و عترت مشکلات بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را برطرف کنند تا بودجه سال ۱۴۰۲ بر اساس روندی دقیق جلو برود.
اسماعیلی گفت: در بحث تبلیغ و ترویج قرآن کریم یکی از مهمترین بحثهای ما نمایشگاه بینالمللی قرآن است، در نشست گذشته شورای سیاستگذاری نمایشگاه، اعلام کردم که برش ویژه برای هر وزارتخانه و دستگاه آماده شود. رئیس جمهور آمادگی دارند که این را بلافاصله بررسی و دستور به ابلاغ دهند.
وی تأکید کرد: همه در این حوزه نقشآفرینی کنند، دولت دینی وظیفهای جز این مباحث ندارد. چه وظیفهای مهمتر و بالاتر از ترویج آموزههای قرآن و وحیانی داریم. همه همت کنند در هر بخش کاری که مربوط به یک دستگاه است، پیشنهاد دهند و آقای معاف این موارد را تا پایان دی جمع بندی کنند و به ما بدهند تا در دولت به تصویب برسانیم. این میتواند منجر به یک تحول جدی در بحثهای قرآنی شود.
وزیر ارشاد ادامه داد: خود را در بحث قرآن معطل بروکراسی نمیکنیم. آماده حمایت از هر طرح سازنده در حوزه قرآن خارج از مقیدات هستیم. لازم باشد از سایر بخشهای دولت و هر میزان استعداد و آمادگی استفاده میکنیم، ما مشکلات پشتیبانی نداریم. در دولت آیتالله رئیسی در حوزه پشتیبانی از فعالیتهای قرآنی هیچ محدودیتی وجود ندارد. این جمله را فقط به شما نمیگویم بلکه خطاب من تمام فعالان قرآنی در سراسر کشور است. هیچ محدودیتی در حمایت از فعالیتهای تبیینی و ترویجی در حوزه قرآن نداریم.
اسماعیلی با تأکید بر اینکه باید در معاونت قرآن و عترت بخشهای تبیینی و ترویجی فعال باشند، افزود: دوستان من در معاونتهای ارشاد موظف هستند در برنامههای سالیانه با اهتمام و تعصب به قرآن، برنامههای قرآنی را در صدر فعالیتهای خود بیاورند و نباید منتظر باشند چیزی تصویب شود یا نشود یا بودجهای داده شود یا داده نشود. مگر ما مأموریتی غیر از اجرای دستورات قرآنی و ترویج قرآن داریم؟ اصلاً جامعه ما تشکیل شده است که با عمل به فرامین قرآن و عترت بتواند یک جامعه اسوه باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه دولت صالحین تشکیل شده و «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ» است، گفت: زمینه این کار وجود دارد و هیچ بهانهای نداریم. با قدرت در خدمت تک تک دوستان خواهیم بود. اگر جایی هم اختلاف نظر هست بخشی از آن به خاطر عدم ارتباطات است. وظیفه ما این است که بستر ارتباطات را فراهم کنیم.
اسماعیلی اضافه کرد: شخصیتهای بزرگی فعال در حوزه قرآن و موسسات از امتیازات ما در حوزه قرآنی هستند و این ظرفیت بالا به شدت مورد تأکید بلیغ دولت است.