کارکرد روغن موتور
روغن موتور یک مایع مصرفی در موتور خودرو است. پس از چند کیلومتر تردد با خودرو در اغلب خودروها روغن موتور کاهش پیدا می کند. کار روغن موتور روان کاری قطعات درون موتور خودرو، همچنین جذب ذرات ایجاد شده درون موتور و در عین حال کاهش حرارت موتور خودرو است چرا که با کاهش اسطکاک عبور قطعات داخل خودرو مانند رینگ و پیستون ها در کنار هم باعث می شود که حرارت ایجاد شده بر اثر این حرکت کاهش پیدا کند. پس روغن موتور با ساختار روان خود می تواند عملیات روانکاری درون موتور درون خودرو را انجام دهد. روغن موتور باید به موقع تعویض شود.دقت کنید که همیشه باید فیلتر روغن را نیز با روغن موتور تعویض کنید.
مشاهدات لازم برای کف کردن روغن موتور
تنها جایی که می توان مشاهده کرد که روغن موتور کف کرده یا خیر، درب محل ورود روغن موتور به خودرو است. شما با باز کردن این درب و مشاهده ی پشت آن در صورتی که کف یا رنگ شیری خاصی، پشت درب ورودی خودرو دیدید، می توانید متوجه شوید که روغن موتور شما به حالت کف درآمده است پس باید علت را جویا شوید و مشکل را حل کنید.
دقت کنید اگر مشکل اساسی موتور خودرو را که باعث کم کردن روغن موتور میشود، برطرف نکنید، به مرور زمان این علت ممکن است گسترش پیدا کرده هزینههای بیشتری برای شما باقی گذارد. اگر می خواهید کمتر هزینه کنید، باید در سریعترین زمان ممکن علت را جویا شوید و موتور را تعمیر کنید.
علل مختلف کف کردن روغن موتور
کف کردن روغن موتور به چند دلیل ممکن است اتفاق بیفتد:
۱. اولین علت آن ترکیب آب با روغن موتور است.
این آب از دو راه میتواند وارد روغن موتور شود. آب درون رادیاتور خودرو که با چرخش درون موتور و در محل هایی که نزدیکترین ارتباط را با موتور دارد، مانند واشر سرسیلندر و بقیه اجزای موتور میتواند با روغن ترکیب شود.
۲. ورود آب از درب روغن موتور و یا محل گیج آن.
گاهی ممکن است با شستشوی موتور خودرو، از دریچه های ورودی روغن موتور مانند درب گیج روغن موتور، مقدار یا قطره ای آب وارد موتور خودرو شود و در صورت کارکرد موتور خودرو، این مایع یعنی آب، بخار شده و به بالای درب ورودی روغن موتور رسیده و باعث ایجاد کف روی آن می شود.
که در این حالت در صورتی که یکبار درب روغن موتور را پاک و تمیز کنید و دوباره آن را بگذارید و مدتی با موتور خودرو کار کنید، دیگر این اتفاق نخواهد افتاد. در صورتی که علت کف کردن درب روغن موتور این باشد، شما باید در واقع خوشحال باشید چرا که هزینه ای گریبانگیر شما نشده است.
اما در غیر این صورت، در صورتی که درب روغن موتور را پاک کردید و باز هم در سری بعد، چند روز بعد از کار کرد، روغن موتور خودروی شما کف کرد، علت آن ترکیب شدن آب رادیاتور و آب موتور خودرو با روغن موتور می باشد که حتما باید موتور باز شود و با مشاهده واشر سرسیلندر یا محل هایی که روغن موتور با آب ارتباط دارد علت بررسی شود.
این کار باید توسط مکانیک ها و یا تعمیرگاه های مجاز انجام شود که در صورت بررسی علت ترکیب شدن آب با روغن موتور باید در اسرع وقت آن را رفع کرد و پس از آن با شستشوی موتور، هرگونه کف یا آبی که درون روغن موتور است شسته شده و روغن موتور جدید به موتور خودرو اضافه گردد.
در صورتی که به این نکته رسیدگی نکنید و این مورد را در زمان سریع تر رفع نکنید، نشتی ارتباط بین روغن و آب قطعاً بیشتر شده هزینه های بیشتری برای شما باقی می گذارد چرا که قطعات بیشتری درگیر این ترکیب شدن آب و روغن می شود و باعث می شود که شما مشکلات با اساسی برای موتور خودروی خود مواجه شوید.
۳- در برخی مواقع پیش آمده است که علت کف کردن روغن موتور از کیفیت روغن موتور و دستکاری در آنتی فوم روغن می باشد . چرا که وقتی روغن موتور تقلبی باشد و انواع مواد افزودنی غیرمجاز به آن اضافه می کنند بخاطر سیال بودن داخل موتور بصورت کف و چسب در می آید .
در صورتی که میزان کف در روغن بیشتر از حد استاندارد باشد، مشکلات متعددی برای روغن و تجهیز ایجاد خواهد شد. کف در روغن باعث اختلاط بیش از حد هوا با روغن می شود و در عمل مجاورت روغن با هوا (اکسیژن) را افزایش می دهد که این فرایند شرایط را برای اکسیداسیون روغن فراهم می کند. همچنین وجود کف در روغن های گردشی مانند توربین باعث می شود تا در حین کار کرد روغن و در شرایط تحت فشار حبابهای هوا در روغن فشرده شود و در اثر این فشردگی دچار افزایش دما شوند که در کل باعث افزایش دمای توده روغن می شوند. از آنجایی که افزایش دمای روغن در تسریع واکنش اکسیداسیون نقش موثری دارد، این مسئله منجر به کاهش عمر مفید روغن خواهد شد.
تجمع کف به میزان زیاد در مخزن روغن بصورت یک لایه عایق بر روی سطح روغن عمل کرده و از تبادل حرارت و کاهش دمای روغن در مخزن جلوگیری می کند. این اتفاق نیز مانند شرایط بالا باعث افزایش دمای روغن و کاهش عمر مفید آن خواهد شد.
کف نه تنها بر کیفیت و سلامت روغن مصرفی تاثیر می گذارد، بلکه می تواند به واسطه پدیده های مکانیکی مانند کاویتاسون باعث ایجاد خرابی در تجهیزات سیستم مانند پمپ روغن شوند.
عوامل گوناگونی در ایجاد این مشکل تاثیر گذار هستند. عواملی مانند آلودگی های فیزیکی و شیمیایی که بر کشش سطحی سیال موثرند، مشکلات مکانیکی که باعث ایجاد نشتی در نقاط مکش در سیستم می شوند و بر ورود بیش از حد هوا به روغن موثرند و عوامل دیگری که می توانند در شرایط خاص بر پدیده کف در روغن تاثیر گذار باشند.
این نکته را باید یاد آور شد که نحوه مواجهه با این پدیده در روغن های مختلف می تواند متفاوت باشد. از اینرو توصیه می شود در صورت رویارویی با این مشکل از متخصصین مجرب در این زمینه یاری بجویید.
حاصل کلام
در این مطلب سعی کردیم علت کف کردن روغن موتور را با هم بررسی کنیم. کف کردن روغن موتور در واقع به معنی ترکیب شدن آب با روغن موتوراست. از آنجایی که روغن موتور با حرارت بسیار بالا در حال فعالیت درون موتور خودروست، در صورتی که حتی قطره ای آب با آن ترکیب شود، سریع آن قطره آب تبدیل به بخار می شود و باعث ایجاد کف روی روغن موتور و یا بالای درب ورودی روغن موتور خواهد شد. با مشاهده کف ابتدا باید آن را تمیز کنید و در صورتی که چند روز بعد باز هم کف مشاهده کردید، فورا به تعمیرگاه های مجاز مراجعه کنید چرا که در صورت مراجعه نکردن به تعمیرگاه های مجاز احتمال اضافه شدن هزینه به هزینه تعمیر موتور خودروی شما زیاد می شود. استهلاک قطعات داخلی موتور علت اصلی کف کردن روغن موتور است.