پخش زنده
امروز: -
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: تخلیه آلایندههای انباشت شده صورت گرفته و وضع کیفیت هوا در شرایط قابل قبول قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما دکتر داریوش گل علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با شبکه رادیو گفتگو در برنامه صبح و گفتگو درخصوص وضعیت کیفیت هوا گفتگو کرده است.
سوال: آقای دکتر فکر میکنم هوا بهتر شده است درسته؟
گل علیزاده: بله، طی دو سه روز اخیر طی شرایط جوی و ناپایداری هوا خوشبختانه تخلیه آلایندههای انباشت شده صورت گرفت و وضعیت کیفیت هوا در شرایط قابل قبول قرار دارد
سوال: یعنی به ثبات رسیده؟
گل علیزاده: خیر در واقع در زمستان که ما با کاهش دما مواجه میشویم بحث وارونگی دمایی که اتفاق میافتد اگر ما سکون هوا را داشته باشیم طبیعتاً آلایندههایی که منتشر میشود انباشت میشود و وقتی که در واقع باد با سرعت لازم میآید این تخلیه آلایندههای انباشت شده را انجام میدهد و کیفیت هوا در شرایط قابل قبول قرار میدهد
سوال: آقای دکتر گل علیزاده پیش بینی میکنید که تا کی این وضعیت ادامه داده باشد؟
گل علیزاده: براساس گزارش هواشناسی که همین روزهای آینده هم ما شرایط بارش بارانی خوبی خواهیم داشت و طبیعتا اگر این اتفاق بیفتد و ما آن پایداری هوا را داشته باشیم کیفیت هوایمان در شرایط مطلوب قرار میگیرد امیدواریم که این تخلیه آلایندهها صورت بگیرد.
سوال: آقای دکتر میشود گفت که تقریبا یک بادی وزید و خدا به دادمون رسیدو این آلودگی کمتر شد در زمینه قانون هوای پاک که دستگاههای مختلف را ملزم میکند که در موضوع آلودگی اقدامات لازم را داشته باشند چه قدر در دستگاهها کار کردند و چه قدر دستگاهها تخلف داشتند و با دستگاههای متخلف چه برخوردی میشود؟
گل علیزاده: در اجرای قانون هوای پاک که در سال ۹۶ به تصویب رسید و آئین نامههای اجراییش که سال ۹۷ به تصویب هیات وزیران رسید پیشرفت قابل قبولی نداشتیم خوب یکی از دلایل عدم اجرای تکالیف اصلی و اثر بخش در بهبود کیفیت هوا تکالیفی بود که از جنس تکالیف هزینهای بود یعنی نیاز به اعتبارات لازم داشت و متاسفانه این اعتبارات تامین نشد و بسیاری از این تکالیف اصلی متاسفانه محقق نشد ما بحث از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، بحث توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی که یکی از کلیدیترین راه کارهای کاهش آلودگی در کلان شهرهاست که این خودروهای حمل و نقل عمومی هم پر پیمایش هستند و متاسفانه سن بالایی دارند به ویژه خودروهای دیزلی ما در سطح کلان شهرها از جمله شهر تهران ما بیش از ۸۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی مان به ویژه در اتوبوس فرسوده هستش هم در واقع تعدادش کم است و آن کارآمدی لازم را ندارد و هم منجر به این میشود که شهروندان که سفرهای شهری و اینکه به محل کار و ادارات خود برسند که از خودروهای شخصی استفاده کنند و طبیعتا ترافیکی در تهران ما این روزها شدید مواجه هستیم که این ترافیک باعث میشود که خودرویی که در ترافیک دارد کار میکند بیش از ۵ برابر یک خودروی در حال حرکت استاندارد ایجاد آلودگی میکند
سوال: حتی اگر خودرو سالم باشد؟
گل علیزاده: بله.
سوال:هفته قبل و هفته قبل از آن که آلودگیها را داشتیم محدودیت تردد اعمال شد، هفته گذشته که حتی طرح زود و فرد از درب منزل بود و کاهش ترافیک را داشتیم، ولی کاهش آلودگی اتفاق نیفتاد
گل علیزاده: خوب دلیلش این است ما وقتی تخلیه آلاینده اتفاق نیفتد هر چه قدر آلایندهای که در سطح شهر و هوای تهران انباشت میشود آلایندههای بعدی حداقلی هم باشد به آن آلایندههای قبلی دارد اضافه میشود
سوال: همان خودروهای عمومی که اشاره کردید اتوبوسها، ناوگان حمل و نقل عمومی که بیشترین آلودگی را ایجاد میکنند آنها که هستند؟
گل علیزاده: هم آنها هستند و هم خودروهای سواری و در واقع خود موتورسیکلتهایی که دارند تردد میکنند واینها اضافه میکنند در واقع و راهکارش هم این است که ما الان روزانه در کلان شهری مثل تهران روزی بالغ بر هزار خودروی جدید دارد شماره گذاری میشود خوب این خودروهایی که شماره گذاری میشود خوب خودروی فرسوده که از رده خارج نمیشود طبیعتا ما داریم منابع انتشار به ویژه در بخش متحرک را داریم اضافه میکنیم حتی در بحث حمل و نقل عمومی اگر در واقع توسعه همراه با نوسازی و جایگزینی اتفاق نیفتد دوباره شاهد این افزایش آلایندگی خواهیم بود به همین دلیل توسعه نوسازی باید د رکنار هم باشد و خودروهایی که پر پیمایش هستند و متاسفانه خودروهای سن بالا هستند اینها باید از رده خارج شوند
سوال: شرایط مناسبی برای این خودروهای فرسوده نداریم دیگر قبول دارید؟
گل علیزاده: خودروهای فرسوده شخصی درست است، ولی خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی که در آن متولی اش سازمان شهرداریها و شهرداریها هستند
سوال: البته مستحضر هستید که طرح کلید به کلید تاکسیها آن طور که باید و شاید نیست و اکثر رانندهها گلایه دارند، ولی اکثر خودروهای شخصی هم تعدادشان کم نیست خودروهای شخصی که فرسوده هستندو باید از مسیر خارج شوند، اما شرایط مناسبی برایشان نیست
گل علیزاده: بله درواقع ما باید مستقیما ورود پیدا کنیم به بحث اعطای تسهیلات لازم یا باید زمینه ورود بخش خصوصی فراهم بکنیم از حمل ماده ۱۲ قانون که بحث صرفه جویی سوخت میپردازد خوب میشود خودروهای الکترونیکی و کم مصرف را آورد واین صرفه جویی که اتفاق میافتد امروز ما بالغ بر ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین روزانه داریم مصرف میکنیم و همین طور نفت و گاز هم داریم مصرف میکنیم خوب تا کی باید این شرایط لجام گسیختگی در مصرف بنزین داشته باشیم میزان تولید بنزین کشور هم تقریبا یک جاهایی ما حتی کمتر از مصرف ماست. واقعا باید در آینده خودروسوزهای ما به سمت خودروهای کم مصرف بروند ما مصرف بنزینمان با توجه به خودروهای نو و خودروهای فرسوده هم که میدانید ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش مصرف سوخت دارند باید یک فکر اساسی بشود وگرنه در آینده شرایط ما بدتر خواهد شد اگر این اقداماتی که در قانون هوای پاک پیش بینی شده و حتی در تکالیف گذشته ما در سال ۸۹ قانون اصلاح حقوق مصرف را داشتیم که متاسفانه تکالیف بسیارخوبی که درش در بحث بهینه سازی مصرف انرژی اتفاق افتاده بود انجام نشد د ربحث قانون حمل و نقل عمومی که داشتیم در آنجا هم بحث توسعه حمل ونقل را داشتیم اتفاق نیفتاد و بحث انباشت تکالیف انجام نشده در طی دو سه دهه اخیر باعث شده که در این شرایط نیاز به اعتبارات بسیار زیادی داریم برآوردی که کردیم بیش از ۱۰۷ هزار میلیارد تومان در برنامه یک تا سه ساله ما نیاز داریم که تکالیف قانون هوای پاک را اجرا کنیم.