پخش زنده
امروز: -
یک پژوهشگر میراث فرهنگی گفت: دغدغه آموزشِ حفظ میراث فرهنگی به کودکان اولویتِ هیچ کدام از مقامات شهری اصفهان نیست که این شهر را دوستدار کودک معرفی کرده اند.
مونا جمدی، در گفتگو با خبرگزاری صدا وسیما افزود: اصفهان به میراث فرهنگی اش مشهور است، اما در شهری که چنین شهرتی دارد و علاوه بر آن، شهر دوستدار کودک خوانده میشود، دغدغهای برای آموزش حفظ میراث فرهنگی به کودکان نه در بین مقامات شهر و نه در بین سازمانهای مردم نهاد وجود ندارد.
او پذیرش واحد درسی در رابطه با حفظ میراث فرهنگی از سوی آموزش و پرورش را بسیار چالش برانگیز خواند و گفت: موضوع اصلی این است که حفظ میراث فرهنگی در دروس آموزش و پرورش تقویت نشده است و حتی هنوز پذیرش طرح درسهایی در رابطه با آشنایی کودکان با میراث فرهنگی در کنار دروسی مثل زبان یا نقاشی در مدارس و به خصوص مراکز دولتی وجود ندارد.
جمدی آشنایی کودکان با میراث فرهنگی را اتفاقی دو سر نفع خواند که به گفته وی در ایران نسبت به آن بی توجهی میشود.
وی در این رابطه افزود: در تمامی مدارس دنیا به بچهها آموزش میدهند که در برابر حفظ داشتههای میراث فرهنگی و محیط زیست مسوول هستند و با آموزش این مسوولیت علاوه بر اینکه میتوانند میراث فرهنگی و طبیعی شان را به دنیا معرفی کنند، نفع اقتصادی هم در مباحث گردشگری دارد.
این فعال میراث فرهنگی ادامه داد: دلیل اینکه بچهها بعضا علاقهای به این موضوع ندارند این است که هیچ فضایی برای آموزش و آشنایی آنها با میراث فرهنگی فراهم نشده است.
جمدی با بیان اینکه دیدار از بناهای تاریخی به تنهایی برای بچهها نمیتواند جذاب باشد، افزود: باید برای این گروه سنی فضاسازی شود و با طراحی فعالیت های عملی مانند نقاشی، داستان گویی و بازی، برخی مفاهیم و ارزشهای حفظ میراث فرهنگی را به آنها آموزش داد و علاوه بر این با خاطره سازی برای کودکان نسبت به بنایی که مورد بازدید قرار میگیرد، تعلق خاطر ایجاد کرد.
وی یادآر شد: با توجه به مباحث روانشناسی، گروه سنی ۷ تا ۱۲ سال پذیش بالایی دارند و اگر بتوانیم در این سن خاطره بناهای تاریخی را در ذهنشان تقویت کنیم، میتوانیم همیاران خوبی برای میراث فرهنگی داشته باشیم.
جمدی با اشاره به اینکه بچهها دروازه ورود به خانوادهها هستند، تاکید کرد: بچههایی که در آنها احساس تعلق نسبت به میراث فرهنگی ایجاد شده است نه تنها خودشان به میراث فرهنگی آسیب نمیزنند بلکه اگر کسی از خانواده به میراث فرهنگی آسیب بزند به آنها تذکر میدهند.
او با اشاره به برگزاری کارگاههای نقاشی و لوحهای گلی برای میراث یاران در باغ چهلستون افزود: امروز به بچه ها، در باغ چهلستون ”جشن خرم روز“ معرفی شد. در واقع با نمایش، کار بر روی لوحهای گلی و قصه گویی، بچهها با جشن و آیین یلدا و همین طور ارتباط آن با جشن خرم روز در یکم دی ماه آشنا شدند.
خرم روز، روز اول دی و روز میلاد خورشید در فرهنگ ایران و یکی از جشنهای دیگان است که به تولد خورشید، طولانی شدن روز و روشنایی بعد از یلدا برمی گردد.
برگزاری کارگاه لوحهای گلی در بازدید کودکان "میراث یار" از باغ موزه چهلستون یکی از برنامههای اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود که یکم دی در راستای شعار "یلدای جهانی " در اصفهان برگزار شد.