پخش زنده
امروز: -
سرپرست سازمان تاکسیرانی اهواز: همکاری بانکها و شرکتها و صنایع بزرگ نقش مهمی در تسریع روند نوسازی تاکسیها دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان، امیر صفی خانی به فرسودگی ۸۸ درصد تاکسیها، معادل بیش از یک هزار و ۷۵۰ آنها در اهواز اشاره کرد و گفت: رانندگان جزو قشر زحمتکش هستند که توان پس انداز کردن ندارند، به همین دلیل در سایر کلانشهرها به راننده تاکسی تسهیلات کم بهره ۲ تا ۴ درصد با بازپرداخت طولانی مدت میدهند.
وی افزود: با پیگیریهای مستمر، همکاری معاون عمرانی استاندار خوزستان، فرماندار اهواز، شهردار و اعضای شورای شهر اهواز نگاه ویژهای به وضعیت این کلانشهر شده و سایت نوسازی ناوگان در هفتههای آینده باز خواهد شد.
صفی خانی به درخواست نوسازی کامل یک هزار و ۹۴۵ تاکسی فرسوده اشاره کرد و ادامه داد: برای این امر به حداقل ۲ هزار فقره وام ۲۰۰ میلیون تومانی نیاز داریم، به عبارت دیگر درصورتیکه هر دستگاه سمند سورن با قیمت ۲۸۰ میلیون تومان باشد و راننده بخواهد خودروی فرسوده خود را اسقاط کند، باید حداقل ۸۰ میلیون تومان پس انداز داشته باشد و ۲۰۰ میلیون تومان باقیمانده آن از طریق تسهیلات کم بهره و اقساط بلند مدت تامین شود.
لزوم همکاری بانکها در پرداخت تسهیلات
وی به محدودیت منابع مالی شهرداری اهواز برای پرداخت تسهیلات اشاره و اضافه کرد: بنابراین باید بانکهای استان در قالب مسئولیتهای اجتماعی و مطالبه عمومی پای کار بیایند و پرداخت حداقل ۵۰۰ فقره وام با بهره ۲ درصد را تقبل کنند تا مشکل حمل و نقل عمومی مرتفع شود، در غیر اینصورت شهرداری اهواز نمیتواند ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره پرداخت کند.
صنایع و شرکتهای بزرگ پای کار بیایند
سرپرست سازمان تاکسیرانی اهواز به وجود شرکتها و صنایع بزرگ در خوزستان و اهواز اشاره کرد و گفت: همانطور که مناطق نفت خیز جنوب در خرید اتوبوس و بهبود حمل و نقل درون شهری کمک کرد، انتظار میرود شرکتهای فولاد، گروه ملی، پتروشیمی ها، توسعه نیشکر و... به نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز کمک کرده و از بانکها بخواهند از محل سپردهها به رانندگان تاکسی تسهیلات کم بهره اعطا کنند.
به گفته امیر صفی خانی؛ رفع مشکل بحرانی ناوگان تاکسیرانی به تنهایی از سوی شهرداری و سازمان تاکسیرانی اهواز امکانپذیر نیست و باید مسئولان، بانکها و صنایع پای کار بیایند، زیرا وضعیت تاکسیهای در شان و منزلت مردم یک کلانشهر نیستند.
وی درخصوص همکاری نکردن بانکها در پرداخت تسهیلات میگوید: درآمد ماهانه راننده تاکسی به میزانی نیست که بتواند ۷ میلیون تومان اقساط ماهانه وام پرداخت کند، بنابراین همکاری همه بانکها امری ضروری است تا تعداد تاکسیها همانند سایر کلانشهرها به آمار استاندارد نزدیک شود.