پخش زنده
امروز: -
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: طرح زمستانه سال ۱۴۰۱ از امروز، ۲۳ آذر شروع شده است و تا ۲۰ اسفند ادامه دارد، و از ظرفیتهای پهپادی و هوافراجا در طرح زمستانه استفاده میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هادیانفر در این رزمایش با بیان اینکه در طرح زمستانی امسال که از امروز شروع میشود و همکاران ما به صورت شبانه روزی تا ۲۰ اسفند، با ۸ هزار و ۱۶۷ خودرو سبک، ۷۰ بالگرد و… خدمت رسانی میکنند افزود: استفاده از ظرفیتهای پهبادی، هلال احمر و اورژانس در دستور کار است.
وی تاکید کرد: امیدواریم ایمنی خودروها به سمتی پیش رود که در سال، ۱۷ هزار کشته بر اثر حوادث رانندگی نداشته باشیم.
رئیس پلیس راهور در حاشیه طرح زمستانه پلیس راهور در جمع خبرنگاران گفت: خودروهای سبک و سنگین، تجهیزات هوایی و پهبادی در طرح زمستانه امسال به کارگیری میشوند تا بتوانیم هم حوادث را پیش بینی کنیم و هم پیشگیری کنیم.
سردار سید کمال هادیان فر افزود: رزمایش طرح زمستانه پلیس راهور با حضور رؤسا و نمایندگان ۸ دستگاه مسئول برگزار شد که این نمایندگان به نیابت از ۷۸ هزار نفر از نیرویی که قرار است در طرح زمستانه برای کاهش سوانح و حوادث فعالیت کنند، حاضر شدند.
وی بیان داشت: در کنار تلاش پلیس آن چیزی که خیلی اهمیت دارد، همکاری مردم است و منظور از همکاری مردم اجتناب از سفرهای غیرضروری و به همراه داشتن وسایل ایمنی و سوخت کافی در سفرهای زمستانی است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی افزود: پلیس موظف است هر محوری که احساس کند عبور از آن در زمستان برای مسافران تهدید به همراه دارد را مسدود کند، یعنی اگر در محوری تهدید ریزش کوه و بهمن وجود داشته باشد یا حتی اگر محوری لغزنده باشد تا زمان رفع مشکل مسدود میشود تا شاهد حوادث دلخراشی نباشیم.
وی یکی دیگر از همکاری مردم باپلیس را داشتن زنجیر چرخ در سفرهای زمستانی عنوان کرد و گفت: همچنین در اکثر تصادفاتی که سرنشینان از کمربند ایمنی استفاده کردند، فوتی نداشتیم و اگر حادثه شدت بالایی داشته باشد منجر به مجروحیت شده است.
رئیس پلیس راهوربا بیان اینکه ۸۲ درصد تصادفات به دلیل سرعت و سبقت غیرمجاز و خستگی و خواب آلودگی است افزود: رئیس جمهور در اربعین قول داده بود که منابع مورد نیاز سازمان راهداری را برای نقاط حادثه خیز برطرف کند که البته هنوز محقق نشده است.
هادیان فر گفت: سفرها در ۸ ماهه امسال ۳۵ درصددر مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است و به همان نسبت متأسفانه تصادفات نیز در این ۸ ماهه، ۹ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش نشان می دهد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی بیان کرد: آلودگی هوا نیز بحث اساسی است، چرا که امروز شاهد هستیم ۸۰ درصد از ناوگان مسافری در شهرها در سن فرسودگی هستند و نوسازی اتفاق نیفتاده است و از ۱۲.۵ میلیون موتورسیکلت، ۱۰ میلیون آن کاربراتوری و دودزا است، و در بحث خودروهای سواری نیز امروز تردد خودروی سواری از نظر سرنشین یک و نیم نفر به ازای هر خودرو است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی افزود: در ماده ۸ قانون هوای پاک نکات مهمی وجود داشت که من به خبرنگاران پیشنهاد میکنم که آن را بررسی کنند و ببینند که دولت قبلی و دولت فعلی هر کدام چند تکلیف را در این حوزه انجام دادند ببینید در بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تسهیلات ارزان قیمت اسقاط خودرو و ... چه اقداماتی باید انجام میشد که هیچکدام اتفاق نیفتاده است.
هادیانفر با بیان اینکه سن فرسودگی برای خودروها نداریم گفت: بر این اساس برنامه هم برای اسقاط نداریم و امروز خودرویی که ۵۰ سال در سطح معابر تردد داشته با یک معاینه فنی ۵۰ سال دیگر هم میتواند در معابر تردد کند که این درست نیست، وزارت صمت پیشنهاد یک و نیم درصد برای اسقاط خودروها را در ازای قیمت خودروهای وارداتی داده بود که ما با این مخالفیم یعنی برای یک خودروی ۳۰۰ میلیونی با پرداخت حدود سه میلیون تومان میتوان مجوز واردات گرفت.
رئیس پلیس راهور فراجا افزود: اگر اسقاطها واقعی باشد و اسقاط واقعی در دستور کار دولت و مجلس قرار نگیرد هر روز مشاهده ترافیک سنگین و آلودگی هوا خواهیم بود و امروز من به شما میگویم که ظرفیت تردد در معابر تهران برای ۱.۸ میلیون وسیله نقلیهای طراحی شده، یعنی ۱.۸ میلیون دستگاه خودرو و موتورسیکلت میتواند در معابر تهران تردد کند، اما تعداد خودروها در این امکانات خودروها و موتورسیکلتها در این معابر چقدر است ۵ میلیون دستگاه خوب معلوم است که چنین اتفاقاتی رخ داده و ترافیک و آلودگی هوا را شاهدیم.
وی با بیان اینکه وزارت صمت پیشنهادی مبنی بر گواهی صوری اسقاط خودرو داشت، گفت: ما با آن هم مخالفت کردیم، مجلس باید فکری در این حوزه کند وگرنه خسارات ناشی از خودروهای فرسوده افزایش پیدا میکند.
رئیس پلیس راهور فراجا در پاسخ به پرسشی مبنی بر صرف نظر از برخی از استاندارهای قانونی نظیر یورو ۶ برای خودروهای وارداتی و سوخت آنها گفت: ما با این موضوع هم مخالفت کردیم و نباید به بهانه تحریم استانداردها را رعایت نکنیم.