کاهش هزینههای تولید خودرو با عبور مستقیم
قائم مقام تأمین و تولید گروه صنعتی ایران خودرو از کاهش هزینههای تولید خودرو با عبور مستقیم و تولید کامل خودرو خبر داد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما از ایران خودرو؛ آقای کیانوش پورمجیب در نشست تبیین فرصتهای اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو با اشاره به تکمیل و جمع آوری خودروهای ناقص در تمام سایتهای تولیدی این خودروساز در سطح کشور، افزود: تولید مکانیکی خودرو که همان تولید به صورت ناقص است، تا پیش از این در آمارهای تولید قرار میگرفت که موجب زیان بسیاری برای ایران خودرو شده بود، زیرا خودروی مکانیکی هدررفت سرمایهای است که میتوانست به شکل مؤثرتری در بخشی دیگر به ویژه توسعه محصول صرف شود.
وی با بیان اینکه با وجود مزایای بسیاری که تولید خودروی کامل به همراه دارد، برخی انتقادها نیز متوجه این مجموعه صنعتی میشود مبنی بر اینکه تأمین لحظهای مجموعهها و قطعات، ممکن است موجب افزایش قیمت آنها شود، گفت: براساس ارزیابیهای صورت گرفته، تولید خودرو به صورت کامل و عبور مستقیم، نه تنها موجب افزایش کیفیت و رضایتمندی مشتریان شده، بلکه موجب کاهش چشمگیر هزینهها نیز شده است.
پورمجیب ادامه داد: تا پیش از این علاوه بر هزینهای که تکمیل کاری خودروهای ناقص به همراه داشت، جریمه تأخیر نیز بر این مازاد هزینهها افزوده میشد، این در حالی است که از زمان تولید کامل محصولات، هزینهها کاهش یافته و این امکان به ما داده شده تا هزینههای پیشین را صرف تحقیق و توسعه و ارتقای کیفیت و بهبود محصولات کنیم.
به گفته وی، هدف از برگزاری این نشست، اشتراک گذاری دستاوردها و تجربیات این خودروساز از تصمیم و اقدام صحیح و پیشرو تولید خودرو به صورت کامل و عبور مستقیم است، در عین حال نیز شنونده انتقادات و نظرات کارشناسانه به منظور بهبود این اقدام و طرح خواهیم بود.
عارضههای تولید خودرو ناقص
معاون کیفیت ایرانخودرو نیز با اشاره به عارضههای تولید ناقص خودرو گفت: در مقطعی تولید دهها هزار دستگاه خودرو ناقص عوارضی مانند محدودیت پارکینگ و تغییر رنگ و تغییر شکل مواد پلیمری و پلاستیکی خودروها به دلیل گرما و دمای محیطی را به دنبال داشت، از سوی دیگر با تکمیل و تزریق ۵۰ هزار دستگاه خودرو در شبکه خدمات پس از فروش برای عیب یابی این خودروها با مشکل مواجه بودیم که موجب دوباره کاریها و رفت و برگشت چندین باره خودروها به تعمیرگاهها شده بود.
آقای سهراب برفروشان با بیان این که در آذر ماه امسال ۸۰ درصد برنامههای کیفیت باتوجه به تولید عبور مستقیم محقق شده، افزود: تولید مستقیم بهترین و اصلیترین برنامه ایران خودرو بوده است که موجب بهبود کیفیت و کاهش میزان نارضایتی مشتریان شده است.
وی گفت: میزان رضایت مشتریان بر مبنای صورتحساب (فاکتور) ماندگاری را بررسی کردیم که تعداد ایرادات خودروهایی که بالای سه ماه ماندگاری داشته از متوسط ۳.۷ به ۲.۷ در خودروهای عبور مستقیم کاهش یافته است.
برفروشان ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ به دلیل ماندگاری خودروها در پارکینگ و شیمیایی شدن آن حدود ۲۵۰۰ دستگاه خودرو را کارشناسی کردیم که این عدد در ۹ ماهه امسال تنها ۹۷ دستگاه بوده است، همچنین با تولید مستقیم سرعت عمل در تشخیص عیوب کیفی و انجام چرخه بهبود، بهبود کیفی سرعت یافته است. در ۱۴۰۱ شاخص سلامت خودرو به هنگام تحویل نیز با بیش از ۳۸ درصد بهبود در آبان ماه به عدد ۳.۷ رسیده ایم.
وی با بیان این که میزان رضایت مشتریان از سبد محصولات ایران خودرو از تیر تا بهمن ماه امسال به ۶۸۵ رسیده و ۲۲ نمره بهبود یافته است، گفت: این در حالی است که متوسط صنعت در این شاخص عدد ۶۷۵ است و تمامی محصولات گروه صنعتی ایران خودرو بالاتر از متوسط صنعت هستند، شاخص رضایت مشتریان از فروش خودرو نیز دو شاخص اصلی زمان تحویل و وضع ظاهری خودرو را داشته که بهبود یافته است.
معاون کیفیت ایران خودرو با اشاره به نمره ویرایش (آدیت) محصولات ایران خودرو که از سوی شرکت بازرسی از خودروهای ایران خودرو نسبت به سه ماهه پایان سال ۱۴۰۰ صورت گرفته است، افزود: در مهرماه سال جاری نمره ویرایش (آدیت) محصولات به عدد ۸۱ رسیده که در سالهای گذشته بی سابقه بوده و نمایانگر کمترین عدد امتیاز منفی در خودروهای تولیدی است.
برفروشان با اشاره به افزایش رضایت مشتریان از رنگ خودرو، گفت: در این شاخص، از عدد ۶۲۱ در بهمن ماه سال گذشته به عدد ۶۷۶ در سال جاری دست یافته ایم.
وی با اشاره به بهبود در وضعیت رگلاژ، افزود: از زمان تدوین و اجرای طرح تحول کیفیت تاکنون، به توفیقات خوبی با بیش از ۲۵ درصد بهبود در زمینه رگلاژ دست یافتهایم و برنامههای عملیاتی تا دستیابی به رضایت مشتریان در دستور کار خواهد بود.
برنامه فشرده رشد چهارماهه میزان تولید
در این نشست معاون سیستم جامع تولید ایران خودرو نیز گفت: برنامه فشردهای برای رشد میزان تولید در چهار ماهه پایانی امسال پیش بینی شده است، هدف تولید آذرماه امسال، رسیدن به عدد تولید بیش از ۶۰ هزار دستگاه خودرو است که این عدد قبلاً تنها در اردیبهشت سال ۹۷ و قبل از شروع تحریمها محقق شده بود.
آقای صالحی با بیان این که برای سه ماهه پایانی امسال میزان تولید ماهانه ۷۰ هزار دستگاه خودرو برنامه ریزی و پیش بینی شده، به آثار زیانبار تولید خودروهای ناقص اشاره و تصریح کرد: تعداد زیاد خودروهای ناقص در کف پارکینگها مشکلی بود که اکنون ریشه کن و تولید مجدد خودرو با کسری ممنوعیت دارد.
وی در زمینه پشتیبانی (لجستیک) داخل و بیرون سالنها نیز گفت: در این زمینه اقداماتی انجام شده که نتایج آن در داخل سالنهای مونتاژ خوب بوده، اما با اهداف پشتیبانی بیرون کارخانه هنوز فاصله داریم که باید مرتفع شود.
قائم مقام ساپکو با بیان این که باید بپذیریم که تولید خودرو کامل وابسته به تأمین تمامی قطعات بهصورت سری (ست) و مطابق برنامه است، گفت: تعیین کننده عدد تولید، قطعات و فرآیندهای گلوگاهی بوده که در صورت ادامه تولید با کسری قطعات، به هیچ عنوان در بازه بلندمدت تعداد تولید هدفگذاری تحقق نمییافت.
آرامش مجموعه بزرگ ایران خودرو؛ مرهون دستاورد تولید عبورمستقیم است
مدیر عامل ساپکو نیز در این نشست با اشاره به نقش عبور مستقیم تولید در کاهش هزینهها و پیشگیری از افزایش هزینههای خدمات پس از فروش گفت: افزایش فروش که از نتایج بسیار مثبت تولید عبور مستقیم خواهد بود، نقش مؤثری در کاهش هزینههای تمام شده با بهره مندی از تمامی ظرفیتهای موجود و پیشگیری از کاهش رسوب نقدینگی، کاهش سرمایه در گردش مورد نیاز بنگاهها و همچنین افزایش سرعت نقدینگی و کیفیت ایفا کرده است.
آقای غفاری، تقویت روحیه منابع انسانی با تداوم جریان عبور مستقیم تولید را حاصل برکات تولید عبور مستقیم و پیشگیری از بیتفاوتی، فرهنگ سازمانی منفی و کاهش هزینههای اضافه کاری اجباری دانست.
وی از تلاش ساپکو برای ایجاد استوک ۲۴ ساعته این شرکت با بازنگری شاخصهای پشتیبانی و طرحریزی سیاستهای جدید خبر داد و با اشاره به برنامه تولید ماهانه ۶۰ هزار دستگاه خودرو در شرایط دشوار فعلی افزود: ساپکو در تلاش برای ساماندهی سهم سازندگان از تولید ایران خودرو به منظور تولید ماهانه ۷۰ هزار دستگاه خودرو در سه ماهه پایانی سال است و این مهم نیازمند پشتیبانی، هماهنگی و تعامل مستمر زنجیره تأمین و همت و تلاش تمامی اعضای گروه صنعتی ایران خودرو است.
غفاری فرآیند تأمین قطعات در شرایط قبل و بعد از تحریم را با توجه به بحران تأمین چیپستها، نودهای شبکه و سایر قطعات الکترونیکی بسیار متفاوت دانست، گفت: عزم جدی ساپکو و زنجیره تأمین در زمینه معادلسازی آی سیها و سایر قطعات الکترونیکی در شرایط بحرانی است.
وی آرامش در ایران خودرو را مرهون دستاورد تولید عبور مستقیم و این آرامش را نیاز مهم جامعه ما دانست و بر تداوم و اهتمام زنجیره به پایداری تولید مستقیم تاکید کرد و افزود: در سیاست عبور مستقیم ارزش تأمین و مونتاژ تمامی قطعات یکسان شده و این امر نشاندهنده قدرت پیشبینی و ضرورت برنامهریزی و نظم ساختاریافته زنجیره تأمین در هماهنگی تأمین به موقع تمامی قطعات است.
مدیرعامل ساپکو موفقیتهای گروه صنعتی ایران خودرو در تمامی زمینهها اعم از آمار تولید عبور مستقیم، دستیابی به شاخصهای کیفی هدفگذاری شده و شاخصهای مالی را نویدبخش بازگشت این مجموعه عظیم و سرمایه ملی به مسیر اصلی خود دانست و اظهار امیدواری کرد: با تحقق برنامههای توسعه محصول در سال ۱۴۰۲ گروه صنعتی ایران خودرو بر قله صنعت خودروی ایران بدرخشد.