پخش زنده
امروز: -
يک کارشناس صنعت هوانوردي از تعمير اساسي موتور هواپيما در ايران با ۱۰ درصد هزينه تعمير همان موتور در آلمان خبرداد.
دکتر میلاد باستانی کارشناس صنعت هوانوردی درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاري صداوسیما با اشاره به توانمندی متخصصان ایرانی و ارزان بودن تعمیرات اساسی موتور هواپیما در ایران،گفت: موتور هواپیما درآلمان با هزینه ای بالغ بر دو میلیون دلار تعمیر می شود، اما همان موتور را می توان با حدود 200 هزار دلار در داخل کشور تعمیر کرد که جدا از کاهش هزینه های ارزی، به توسعه صنعت هوایی و اشتغالزایی در کشور نیز کمک می کند.
وی افزود: برخی شرکت های هواپیمایی با استدلال اینکه هزینه تعمیر برخی از موتورها گران است و توجیه اقتصادی ندارد، معتقدند خرید موتور دست دوم (Serviceable)، بهتر از تعمیر آن است اما به نظر من این دیدگاه اشتباه است.
دکتر میلاد باستانی با اشاره به برخی تصمیم های غیر کارشناسی در صنعت حمل و نقل هوایی که باعث ضربه به صنعت حمل و نقل هوایی شده است، گفت: ممنوعیت پرواز هواپیماهای توپولوف به دلیل چند سانحه که علت آنها اشتباهات انسانی بود؛ باعث غیرفعال شدن تعداد قابل توجهی از هواپیماهای کشور شد.
وی افزود: ممنوعیت پرواز هواپیمای توپولوف در کشور خیلی دلیل علمی نداشت، و من معتقدم توپولوف ۱۵۴، هواپیمای ایمنی بود.
دکتر باستانی با اشاره به اینکه هواپیمای یکی از شرکت های هواپیمایی داخلی مدت ها به علت نداشتن موتور زمین گیر بوده است ، گفت: این اتفاق در حالی رخ داد که همان شرکت به مدت 10 سال چند موتور هواپیما را در فرودگاهی دپو کرده بود و اراده ای برای تعمیر آنها وجود نداشت.
آقای باستانی، نبود آموزش صحیح و نداشتن ارتباط کارآمد میان دانشگاه و صنعت حمل ونقل را از دیگر عوامل عقب ماندن صنعت حمل ونقل هوایی در کشور خواند وگفت: اکنون تنها یک دانشگاه صنعت هوانوردی و چند دانشگاه خصوصی علمی،کاربردی در این زمینه فعالیت دارند، درحالی که نخبگان کشور در دانشگاه هایی مانند صنعتی شریف، پلی تکنیک و دانشگاه تهران هستند و به صنعت پیش رفته حمل ونقل هوایی وارد نمی شوند.
نحوه جذب دانشجوی یادگیرنده و خبره بعنوان شرط لازم و اساتید مجرب بعنوان شرط کافی در تربیت نیروی کار ارزشمند در صنعت حمل و نقل، برقرار نمی شود و مهمترین چالش و نگرانی پیش رو خواهد بود.
وی درپایان افزود: اگر مشوق هایی برای دانشجویان برتر کشور با هدف رشد این صنعت ایجاد و ارتباط دانشگاه با صنعت حمل ونقل هوایی بیشتر شود، قطعا رشد و شکوفایی بیشتری در صنعت هوایی کشور رخ می دهد.
آقای باستانی سطح پایین درآمد ایرلاین ها در مقایسه با ایرلاین های خارجی با توجه به هزینه های سنگین را یکی دیگر از دلایل کاهش ایمنی صنعت حمل و نقل دانست و گفت: متاسفانه ایر لاین ها مجبورند در برخی مواقع برای جبران هزینه ها و البته با ارزیابی ریسک، در برخی موارد نگهداری و تعمیرات هواپیما صرفه جویی کنند که برخی از رخدادها هم به همین دلیل رخ میدهد.
وی یکی دیگر از اشکالات ایرلاین ها را نداشتن هواپیمای جایگزین (Backup) دانست و گفت: یک ایرلاین با چهار هواپیما، بدون داشتن هواپیمای جایگزین فعالیت می کنند و هر نقص فنی در یکی از هواپیماها می تواند باعث تاخیر طولانی پرواز شود.
این کارشناس هوانوردی علت عدم استقبال ایرلاین ها از ورود هواپیماهای با سن کمتر به خطوط هوایی را علاوه بر تحریم های ظالمانه آمریکا و کشورهای غربی، نداشتن توجیه اقتصادی دانست و افزود: با توجه به ارزان بودن قیمت های بلیت هواپیما در کشور، نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی چندان توجیه اقتصادی برای ایرلاین ها ندارد.
دکتر باستانی گفت : عدم اعتماد ایرلاین ها به بقای صنعت حمل و نقل هوایی متاسفانه باعث شده ایر لاین ها به جای خرید هواپیما و توسعه صنعت، به بازار های دیگر مثل هتلداری و مشاغل غیرمرتبط ورود پیدا کنند .
وی در پایان برای رفع مشکلات صنعت حمل و نقل هوایی گفت: نمی توان تنها از سازمان هواپیمایی انتظار معجزه داشت و باید با عزم ملی به ویژه از سوی نهادهای بالاتر مشکل نقدینگی و تزریق بودجه کلان به این صنعت را از طریق اعطای تسهیلات مناسب بانکی مرتفع کرد تا شاهد اعتماد سرمایه گذاران برای ورود به این صنعت و ارتقای ایمنی و رشد اقتصادی صنعت حمل و نقل هوایی بود.
.