پخش زنده
امروز: -
مدیر کل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری گفت: نقص فنی علت ترکیدگی لاستیک پرواز سپهران در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد بوده است.
به گزارش خبرگزاری صداو سیما به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ آقای حسن رضایی فر گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به منظور تامین ایمنی و اطمینان مردم از سفرهای هوایی، در صورت مشاهده ناایمنی در محیط فرودگاهی یا شرکتهای هواپیمایی به آنها اجازه فعالیت نخواهد داد.
وی در خصوص حوادث پیش آمده در فرودگاه مشهد گفت: تعداد حوادث و رویدادهایی که در این فرودگاه روی داده است را باید باتوجه به تعداد پروازها مقایسه کنیم و سازمان هواپیمایی کشوری به هیچ عنوان به دنبال مقصرسازی نیست و فقط به دنبال جلوگیری از وقوع چنین حوادثی است.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه امیدواریم فرودگاه مشهد استانداردهای حرفهای را ارتقا دهد، افزود: این نقص فنی به نگهداری و تعمیر هواپیما برمی گردد و ارتباطی با فرودگاه ندارد.
رضایی فر با اشاره به عدم دریافت گواهینامه فرودگاهی از سوی فرودگاه هاشمی نژاد مشهد، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری در سال ۱۴۰۰ قوانین جدیدی وضع کرده تا فرودگاهها را با ویژگیهای جهانی مطابقت دهد. در حال حاضر فرودگاهی مانند زاهدان و بندرعباس گواهینامه فرودگاهی دریافت کردند و سایر فرودگاهها نیز برای دریافت آن اقداماتی را انجام داده اند.
وی تصریح کرد: پیش ممیزی از فرودگاه مشهد هم انجام شده و گزارشی از سازمان هواپیمایی کشوری به این فرودگاه ارسال شده و امید است با رسیدن به استانداردهای لازم موفق به دریافت گواهینامه شود.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری گفت: هر فرودگاه ملزم به داشتن گواهینامه فرودگاهی نیست و این موضوع به معنای ایمن نبودن فرودگاه نیست و همه فرودگاههای کشور پروازها را به صورت ایمن انجام میدهند.
آقای رضایی فر گفت: فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد یکی از فرودگاههای با سابقه در سیستم مدیریت ایمنی است و در بحث شناسایی مخاطرات، ارزیابی ریسک و اقدامات اصلاحی همواره پیش قدم بوده است.
وی با اشاره به بحث کنده شدن رنگ آمیزی باند فرودگاه مشهد گفت: این مورد عامل تمام رویدادهای فرودگاه نبوده، اما مشکلی است که به نظر میرسد با آغاز فصل سرما و خروج از بار ترافیکی در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد برطرف شود.
مدیرکل فرودگاه مشهد نیز گفت: از سال ۹۸، هجده مورد ممیزی سازمان هواپیمایی کشوری در سطوح پروازی انجام شده است و جلسات ایمنی سطوح پروازی بصورت منظم و هفتگی برگزار و بازدید از باند نیز بصورت روزانه انجام میشود.
در این جلسه گلیج، معاون عملیات فرودگاهی هم گفت: در بازدید از باند فرودگاه مشهد مشکل خاصی را مشاهده نکردیم، اما روکش باند در دستور کار شرکت فرودگاهها قرار دارد.
در نشستی که به منظور بررسی علت بروز سانحه هواپیمای شرکت سپهران در فرودگاه مشهد برگزار شد، فرشید گلیج معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاهها، حسن رضایی فر مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری، محمود امانی بنی مدیرکل فرودگاههای استان خراسان رضوی و نماینده شرکت هواپیمایی سپهران حضور داشتند.