پخش زنده
امروز: -
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر تقویت مهارتهای ارتباطی دانش آموزان گفت:باید به مهارت های پایه دانش آموزان توجه جدی و تقویت شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، هزار و بیست و یکمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. در این جلسه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش مسائل و موضوعات مختلف آموزش و پرورش را از جمله: مسائل آموزشی و تربیتی دانش آموزان، آموزش شیوه های نقد و پرسش گری به دانش آموزان، بازنگری نظام تعلیم و تربیت متناسب با شرایط و مقتضیات زیست بوم جدید جامعه، بازدید دانش آموزان از دستاوردها و پیشرفت های کشور، توجه به بحث های هویتی و دینی دانش آموزان، آسیب های روحی و روانی دانش آموزان، توجه به بحث هنر در بهداشت روانی دانش آموزان، تربیت معلمان پرورشی با توجه به زیست بوم جدید، برگزاری جشن پرچم در مدارس، دادن اختیار بیشتر به مدیران مدارس و جلوگیری از دخالت های بی مورد ادارات در کار مدارس، ایجاد شور و نشاط و امید در مدارس، فعالتر کردن شوراهای معلمان و دانش آموزی مدارس، لزوم برنامه ریزی و مدیریت نسل جدید (نسل z)، سهیم کردن دانش آموزان در مسئولیت ها، اهتمام بیشتر به اصول اساسی دین، سرود و پرچم در مدارس، توجه جدی به مراکز تربیت معلم و دانشگاه های وابسته به آموزش و پرورش، آینده نگری برای تربیت دانش آموزان، بهره گیری از ظرفیت رسانه ها، مردم، مجلس و دولت به آموزش و پرورش، آسیب شناسی اتفاقات اخیر و برنامه ریزی برای رفع آنها، شنیدن صدای معلمان و دانش آموزان، تشکیل کمیته ای برای بررسی و آسیب شناسی حوادث اخیر، توجه به مهارت آموزی دانش آموزان و... مورد بحث و بررسی قرار دادند.
در ادامه این جلسه وزیر آموزش و پرورش با گرامیداشت هفته بسیج و یاد و خاطره شهدای معلم و دانش آموزان دوران دفاع مقدس و ارائه گزارشی از روند تعلیم و تربیت کشور، گفت: باید نوع نگاه و ارتباط با دانش آموزان تغییر و بر رویکرد فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش تاکید شود.
عضو کابینه دولت مردمی با تاکید بر این که به مهارت های پایه دانش آموزان باید توجه جدی شود، افزود: با طراحی و اجرای برنامه های متنوع شور، نشاط و امید به آینده در دانش آموزان را باید تقویت کرد.
نوری گفت: آسیب های انباشته در دوران کرونا باعث به وجود آمدن یک سری مسائل و مشکلات برای دانش آموزان و آموزش و پرورش شده است. نیازمند بازتعریفی درباره نظام تعلیم و تربیت هستیم و اگر لازم باشد برخی از قوانین و مقررات آموزشی و پرورشی را باید بازنگری کرد.
وی افزود: اتفاقات اخیر کشور نقاط آسیب و ضعف نظام تعلیم و تربیت کشور را نشان داد که نیاز به آسیب شناسی و کار جدی با برنامه ریزی وراهکار مناسب برای برطرف کردن آنها دارد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه برای آموزش و تربیت دانش آموزان باید آینده نگری، برنامه ریزی و راهکار مدونی داشته باشیم، گفت: دانش آموزان در سن حساسی قرار دارند که سن تاثیرپذیری، نقش پذیری و پرسش گری است. تنها جایی که نظام مند با دانش آموزان و خانواده های آنان در ارتباط هستند، آموزش و پرورش است.
همچنین در این جلسه رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، معاون پرورشی و فرهنگی و رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گزارش تحلیلی از وضع فضای فرهنگی و تربیتی حاکم بر کشور و تدابیر وزارت آموزش و پرورش در این باره ارائه دادند.
در ادامه این جلسه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش دیدگاه ها و پیشنهادهای خودرا در باره گزارش های ارائه شده، بیان کردند.