پخش زنده
امروز: -
سخنگوی شرکت مخابرات با اشاره به اضافه شدن ۲۰ هزار تومان هزینه نگهداری خطوط تلفن ثابت به قبض مشترکین تهرانی گفت: بر اساس دستورالعمل شرکت مخابرات ، مشتریان از ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه شهری یا ۵۹۲ دقیقه مکالمه بین استانی یا ۳۱۲ دقیقه مکالمه همراه بهره مند میشوند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدرضا بیدخام سخنگوی شرکت مخابرات در برنامه شهر آفتاب رادیو تهران ، درباره اضافه شدن هزینه نگهداری به قبضهای تلفن ثابت توضیحاتی داد .
مجری: در پیامکها دیدم و این روزها خبرهایش برجسته شده و به چشم میآمد آن هم مبلغی بود که شرکت مخابرات ۲۰ هزار تومان به قبض مشترکین اضافه کرد و گفتند اسمش حق نگهداری است. آقای بیدخام تا به حال که اصلا صحبتی از حق نگهداری نبود تلفنهای همه ما کار میکرد، چه شد که یک باره تصمیم به این اتفاق گرفته شد و چرا الان دارید بیست هزار تومان برای حق نگهداری میگیرید؟
محمدرضا بیدخام سخنگوی شرکت مخابرات: مستحضر هستید که تعرفههای حوزه تلفن ثابت علیرغم افزایش تورم در چند سال اخیر هیچ افزایشی نداشته، حدود ۱۲ سال است که تعرفه تلفن ثابت با توجه به شرایط تورمی ما تغییری نداشتیم پیشنهادات متعددی تنظیم شد و به کمیسیون تنظیم مقررات ارسال شد و بررسی کردند و با توجه به پیشنهاد کمیسیون تنظیم مقررات و موافقت شورای رقابت، ستاد تنظیم بازار دستورالعملی را به شرکت مخابرات ایران ابلاغ کرد که در آن دستورالعمل ما برای شهر تهران ۲۰ هزار تومان از مشتریان محترم اخذ میکنیم، اما در قبالش ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه شهری یا ۵۹۲ دقیقه مکالمه بین استانی یا ۳۱۲ دقیقه مکالمه همراه را برای مشتریان در نظر گرفتیم.
مجری: مصوبه که میفرمائید برای سال ۱۴۰۰ بود و از موعدش گذشته و قبل از این ماجرا چه کسی خطوط تلفن ما را نگهداری میکرد که کار میکرد؟
محمدرضا بیدخام سخنگوی شرکت مخابرات: درحال حاضر ما برای هر خط تلفن ثابت در کل کشور که حدود ۲۹ میلیون شماره است چه مشتریان محترم مکالمه داشته باشند چه نداشته باشند بابتش باید با تعرفه ۱۴۰۰ حدود ۳۰ هزار تومان هزینه کنیم، شما ۲۹ میلیون مشترک ضرب در سی هزار تومان کنید هزینه بسیار زیادی به شرکت مخابرات ایران تحمیل میشود با توجه به اینکه تعرفههای ما در ۱۲ سال گذشته هیچ تغییری نکرد. ما در ده سال گذشته در حوزه آب حدود ۷۰۰ درصد افزایش تعرفه داشتیم، در حوزه برق حدود ۸۰۰ درصد افزایش تعرفه داشتیم، در حوزه حقوق و دستمزد حدود ۲ هزار درصد افزایش داشتیم، اما در حوزه تلفن ثابت هیچ گونه افزایشی نداشتیم و با توجه به اینکه ما باید با تعرفههای روز، آب، برق و گاز را آماده کنیم برای ارائه سرویس، اما تعرفههای خودمان مربوط به ۱۲ سال گذشته است که منطقی نیست این دستور العمل که ستاد تنظیم بازار به ما ابلاغ کرد در راستای این است که ما بتوانیم حداقل هزینهای را بابت ارائه سرویس و توسعه شبکه ارتباطی از مشتریان محترم اخذ کنیم.
مجری: خیلیها گفتند بابت این ۲۰ هزار تومان که میگیرید گفتید که ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه رایگان مردم میتوانند با این تلفنها داشته باشند خیلیها گفتند ما نمیخواهیم این مکالمه رایگان را، نمیشود این ۲۰ هزار تومان را پرداخت نکنیم؟ چون به هرحال تلفنها قبل از این که این هزینه گرفته شود هم داشت نگهداری میشد و هیچ مشکلی هم نبود و تماسها هم برقرار میشد.
محمدرضا بیدخام سخنگوی شرکت مخابرات: ما الان در حوزه تلفن ثابت کلا ضررده هستیم هزینهها به شدت افزایش پیدا کرده، اما تعرفهها منطقی نیست مشتری محترم میتواند اگر نخواهد ۴۴۴۴ دقیقه را استفاده کند میتواند ۵۹۲ دقیقه مکالمه بین استانی داشته باشد یا ۳۱۲ دقیقه مکالمه ثابت به همراه را داشته باشد نمیشود سرویس به مشترک محترم بدهیم و نتوانیم خوب نگهداری کنیم و در قبالش هزینه زیادی به شرکت مخابرات ایران تحمیل شود.
مجری: چرا این مسئله از قبل اعلام نشد و یک دفعه یک اقدامی صورت گرفت؟ چرا این قدر دوست دارید در شرکت مخابرات مردم را غافلگیر کنید؟
محمدرضا بیدخام سخنگوی شرکت مخابرات : ما اصلا دنبال این کار نیستیم این مصوبه که به ما ابلاغ شد از سمت ستاد تنظیم بازار شرکت مکلف را مکلف کرده بود که از ابتدای شهریور ماه این کار را انجام دهد ما اطلاع رسانی ابتدایی را انجام دادیم، ولی قبول داریم که باید اطلاع رسانی بهتری انجام میدادیم که مشتریان بیشتر در جریان این مصوبه قرار بگیرند.
مجری: یکی از شنوندگان پرسیدند پس الان مبلغ آبونمان که میگیرید چیست؟ این الان با حق نگهداری تداخل ندارد؟
محمدرضا بیدخام سخنگوی شرکت مخابرات: ما چیزی بعنوان آبونمان از مشتریان اخذ نمیکنیم شما در صورتحساب مشتریان نگاه کنید چیزی به عنوان آبونمان وجود ندارد.
مجری: حق اشتراک چطور؟
محمدرضا بیدخام سخنگوی شرکت مخابرات: حق اشتراک است آن یک بحث ودیعهای دارد که از مشتریان اخذ میکنیم، ولی چیزی که الان از مشتریان محترم میگیریم بعنوان حداقل هزینه تلفن ثابت است که طبق موافقت کمیسیون تنظیم مقررات و موافقت شورای عالی رقابت و مصوبه سازمان تنظیم بازار از مشتریان محترم اخذ میکنیم.
مجری: پس هم حق اشتراک میگیرید هم حق نگهداری.
محمدرضا بیدخام سخنگوی شرکت مخابرات: حق اشتراک اصلا عددی نیست که الان شما نگاه کنید در قبضتان رقمش بسیار پایین است و جبران هزینه نگهداری را نمیکند و شامل مصوبه ستاد تنظیم بازار نمیشود.
مجری: ممنون از شما.