بررسی دستاوردهای اجرایی طرح آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان
دستاوردهای اجرایی طرح آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان، در یک دوره آموزشی در مشهد مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، سرپرست مرکز آموزش اتاق بازرگانی مشهد امروز در حاشیه برگزاری این دوره افزود:
اجرای طرح همکاری آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان با امضای تفاهمنامهای در اسفند ۱۳۹۶میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، بنیاد آموزش و مهارت آلمان (SBH) و سازمان فنی و حرفهای کشور، آغاز و به مدت ۳ سال پیگیری شد.
پیام رشیدی افزود: این طرح در سه مرحله، برنامه ریزی و اجرا شد که در فاز اول (۲۰۱۸) هدف اصلی انجام نیازسنجی در تمامی استانها برای شناسایی آموزش شغلی مورد نیاز صنایع، معادن و کشاورزی بود.
وی با اشاره به مرحله دوم این طرح، گفت: در مرحله دوم طرح (۲۰۱۹) در کنار خدمات مشاورهای و اطلاع رسانی، پیاده سازی سیستم آموزش دوگانه در استانهای منتخب هدف اصلی بود که به تبع آن همکاری سه گانه اتاقهای بازرگانی، بنگاههای اقتصادی و سازمان فنی و حرفهای شکل گرفت.
این مسئول افزود: در مرحله سوم (۲۰۲۰) نیز به ارزیابی طرح و اقدامات لازم برای مراحل بعدی طرح پرداخته شده است.
رشیدی، بنگاههای اقتصادی را مخاطبان برگزاری دورههای طرح آموزش دوگانه شغلی عنوان کردو افزود: این طرح به صورت پایلوت در ۵ استان کشور از جمله خراسان رضوی اجرا میشود که اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی، سازمان آموزش فنی و حرفهای به عنوان مرجع آموزشهای مهارتی مجری و بنگاههای اقتصادی به عنوان رکن مهم این طرح فعالیت میکنند.
سرپرست مرکز آموزش اتاق بازرگانی مشهد هدف از برگزاری این طرح را تربیت نیروی متخصص متناسب با نیاز بنگاههای اقتصادی عنوان کرد و گفت: اصلاح سیستم آموزش شغلی ایران با بهره گیری از سیستم آموزش شغلی دوگانه آلمان، از دیگر اهداف این طرح است.
او ادامه داد: در ایران افراد براساس علایق خود برای کسب مهارتها به آموزشگاههای فنی و حرفهای مراجعه میکنند تا پس از آموزش، وارد بازار کار شوند؛ لذا مجبور هستند منتظر بمانند تا بنگاه اقتصادی آنها را جذب کند.
سرپرست مرکز آموزش اتاق بازرگانی مشهد با بیان اینکه در سیستم آلمان، آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای صرفا براساس اعلام بنگاههای اقتصادی برگزار میشود، گفت: در واقع اگر نیرو بخواهد آموزش ببیند باید این نیاز از طرف بنگاه اقتصادی معرفی شود، از همین رو این آموزش تقاضا محور است.
او ادامه داد: در آلمان افراد ۷۰ درصد آموزش را در بنگاه اقتصادی و ۳۰ درصد را در فنی و حرفهای میگذرانند، به همین دلیل سیستم آموزشی کارآموز استخدام میکند تا متناسب با نیاز خود تربیت کند.
رشیدی، اتاق بازرگانی، آموزش فنی و حرفهای و بنگاههای اقتصادی را سه رکن طرح آموزش دوگانه شغلی عنوان کرد و افزود: آموزش دوگانه، راه حل استخدام کم دردسر برای نیروی کار است.
سرپرست مرکز آموزش اتاق بازرگانی مشهد تاکید کرد: در این طرح به دنبال اصلاح سیستم آموزش شغلی براساس تجربه موفق کشورهای توسعه یافته به خصوص آلمان هستیم تا با هدفمند و تقاضا محور کردن آموزشهای مهارتی، بهره وری نیروی کار ماهر و متخصص را افزایش و بیکاری را کاهش دهیم.
دوره آموزشی بررسی دستاوردهای اجرایی طرح آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان طی دو روز در روزهای ۲۶ و ۲۷ مهر ماه در مشهد در حال برگزاری است.