ایران در رتبه سوم کشورهای توسعه دهنده سی ان جی
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: چین با 8 هزار و 600 جایگاه عرضه سی ان جی در رتبه نخست کشورهای توسعه دهنده این صنعت است؛ رتبه دوم با 3 هزار و 615 جایگاه به کشور پاکستان اختصاص دارد و ایران نیز، رتبه سوم در این حوزه را داراست.
آقای علی اکبر نژادعلی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما افزود: از نظر مصرف سوخت سی ان جی، ایران پس از چین، در رتبه دوم قرار دارد و روزانه 23.5 میلیون لیتر از این سوخت، در کشورمان مصرف می شود. جایگاه های موجود، این ظرفیت را دارند که تا 40 میلیون مترمکعب نیز سوخت سی ان جی را عرضه کنند.
وی گفت: می توانیم 17 میلیون مترمکعب سی ان جی بیشتری را در خودروها بسوزانیم و به همین میزان، در مصرف سوخت مایع صرفه جویی کنیم تا تراز تامین انرژی بخش حمل و نقل، مثبت شود؛ چرا که روزانه 125 میلیون لیتر معادل بنزین، نیاز به انرژی در این بخش داریم .
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در ادامه درخصوص جایگاه صنعت سی ان جی گفت: با رشد احداث جایگاه های سی ان جی از سال 1383 تا پایان تیر 1401، بالغ بر 94 میلیارد لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی شده که اگر این صنعت توسعه نمی یافت، مجبور به واردات این میزان بنزین می شدیم .
آقای علی اکبر نژادعلی ، با بیان این که صنعت سی ان جی از سال 1930 در آمریکا شکل گرفته و اکنون در 20 کشور جهان توسعه یافته، افزود: در کشور ما نیز 2336 جایگاه اختصاصی سی ان جی وجود دارد که از سال 1380 تاکنون راه اندازی شده اند.
وی ادامه داد: سال 1356 در شیراز، روی هزار و 200 دستگاه خودروی سواری تجهیزات سی ان جی نصب شد و دو ایستگاه برای تغذیه این سوخت اختصاص پیدا کرد؛ همین تجربه در سال 1366 در مشهد دنبال شد .
این مقام مسئول تصریح کرد: با پیشرفت تولید خودرو، مصارف سوخت نیز افزایش یافت؛ به طوری که در سال 1379، تراز تولید و مصرف بنزین در ایران، به میزان 6 میلیون لیتر در روز، منفی شد. این موضوع منجر به مصوبه سال 1380 دولت شد که 3 میلیارد دلار را برای احداث 2 هزار و 500 جایگاه سی ان جی و یک میلیون و 500 هزار خودرو گازسوز اختصاص داد .
وی افزود: تاکنون در 2 هزار و 542 جایگاه، تجهیزات سی ان جی نصب شده و بالغ بر یک میلیون و 100 هزار خودرو نیز، در کارگاه های مرتبط به بهره برداری رسیده اند. مصرف جدی این سوخت هم از سال 1383 در کشور رونق گرفت و تولید انرژی مورد نیاز خودروها، از مصرف پیشی گرفت؛ به طوری که تا اواسط سال 1388، سرمایه اولیه 3 میلیارد دلاری بازگشت و از آن زمان تاکنون، بالغ بر 48 تا 49 میلیارد دلار، مانع از واردات بنزین شد.
وی درباره توزیع جایگاه های سی ان جی در استان های مختلف، با تاکید بر اینکه زیرساخت اولیه احداث جایگاه های سی ان جی در هر نقطه از کشور، اتصال آن نقطه به شبکه گاز سراسری است، گفت: استان سیستان و بلوچستان اخیراً گازرسانی شده و علت اینکه در این استان فقط یک جایگاه سی ان جی وجود دارد، همین است که دیر به شبکه گاز طبیعی سراسری وصل شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اضافه کرد: اکنون شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، این قابلیت را دارد و از ورود سرمایهگذاران استقبال میکند که در صورت رعایت شرایط مندرج در درگاه ملی مجوزها، بتوانند از تجهیزات رایگان برای احداث جایگاه های سی ان جی در این استان استفاده کنند.
آقای نژادعلی ادامه داد: هر کدام از این جایگاه ها بین ۱۳ تا ۱۴ میلیارد تومان هزینه تامین تجهیزات نیاز دارد؛ شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی می تواند این تجهیزات را برای حداکثر ۱۷ جایگاه در این استان به صورت رایگان تامین کند .
وی تاکید کرد: هم اکنون روزی 102 میلیون لیتر مصرف بنزین داریم که در مقایسه با پارسال، ۲۴ درصد رشد را نشان میدهد. 106.5 میلیون لیتر در روز گازوئیل نیز در کشور مصرف می شود؛ 28.6 میلیون لیتر آن، مربوط به حوزه نیروگاهی و ۷۷.۸ نیز در حوزه غیر نیروگاهی به مصرف رسیده که نسبت به سال گذشته، ۱۱.۳ درصد رشد را نشان میدهد.
این مقام مسئول در پایان گفت: صنعت سی ان جی از سال 1383 تا پایان تیر ۱۴۰۱، بالغ بر ۹۴ میلیارد لیتر منجر به صرفه جویی در مصرف بنزین شده که این آمار نشان میدهد، اگر صنعت سی ان جی در این حوزه به کشور کمک نمی کرد، مجبور به واردات این میزان فراورده از خارج کشور می شدیم.
ایران خودرو و سایپا تولید خودروهای دوگانه سوز رامتوقف کرده اند
چون تولید خودروهای گاز سوز متوقف شده !