به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شانا، آقای محمود قاسمی، گفت: بر اساس تفاهمنامه میان ایران و نیجریه قرار است به زودی با امضای قرارداد یک میلیون خودرو در نیجریه از سوی ایران گازسوز و ۵۰۰ جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (سی ان جی ) در سه شهر نیجریه به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار ساخته شود.
وی افزود: هفته آینده نیز یک هیئت تجاری متشکل از گروههای فنی و مهندسی برای مذاکرات با وزارت نفت نیجریه برای انجام مقدمات امضای قرارداد نهایی اعزام خواهد شد که بهنظر میرسد با توجه به ارزش ۲.۵ میلیارد دلاری ارزش قرارداد، ارائه خدمات سیانجی به کشور نیجریه پشتیبانی سیاسی نیز از سوی دولت از شرکت توانا انجام شود .
رئیس هیئتمدیره شرکت توانا با بیان اینکه هم اکنون بهدلیل اختلاف قیمت اندک میان سوخت گاز و بنزین روند توسعه صنعت سی ان جی در کشور به شدت کاهش یافته است، گفت: طی سالهای اخیر بهدنبال صادرات خدمات فنی و مهندسی و محصولات در بازار بینالملل اقدام کردیم و در این زمینه تاکنون مذاکرات خوبی با کشورهای اوراسیا، سوریه و نیجریه انجام شده است.
آقای قاسمی با اشاره به امضای تفاهمنامه میان وزیران نفت ایران و نیجریه افزود: در بازدید اخیر وزیر نفت نیجریه از خط تولید شرکت توانا توانستیم توانمندی صنعتی سیانجی کشور را به مسئولان این کشور ثابت کنیم.
وی تصریح کرد: در صورت نهایی شدن قرارداد بین ایران و نیجریه مدت اجرای آن هفت سال است و در این زمینه از توان همه شرکتهای فعال مرتبط با محور شرکت توانا استفاده خواهد شد.
عضو انجمن سیانجی کشور به فعالیت کارخانههای ال ان جی در کشور نیجریه اشاره کرد و گفت: با فرآیندی ساده گاز ال ان جی را به سی ان جی تبدیل میکنیم و در جایگاههای عرضه خواهد شد.
سوریه بازار بزرگ سی ان جی ایرانآقای قاسمی ظرفیت کنونی تولید شرکت توانا را ۳۵۰ هزار کیت و مخزن در سال اعلام کرد و درباره وضع توسعه صنعت سیانجی از سوی متخصصان ایرانی در کشور سوریه گفت: هم اکنون با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در حال ایجاد کارگاههای تبدیل بیش از ۵۰ هزار خودرو بنزینی به سیانجی در کشور سوریه به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار هستیم.
ظرفیت صرفهجویی ۷۰ میلیون دلاری در کشورآقای قاسمی گفت: هماکنون تنها در زمینه خودروهای سنگین ظرفیت صرفهجویی روزانه ۲۰ میلیون لیتری گازوئیل با توسعه سیانجی وجود دارد، که این میزان صرفهجویی معادل ۷۰ میلیون دلار در روز است.
وی یکی از مشکلات و چالشهای توسعه صنعت سیانجی در کشور طی یک سال اخیر را از دسترس خارج شدن سامانه ثبتنام تبدیل خودروها به گازسوز بهواسطه حمله سایبری دانست و گفت: طی سالهای اخیر به دلایل مختلف شرکتهای فعال در این زمینه کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت کردهاند.
رئیس هیئتمدیره شرکت توانا افزود: ثابت ماندن قیمت بنزین و گازوئیل طی سالهای اخیر اقبال برای توسعه سیانجی در کشور را کاهش داده است؛ از سوی دیگر هماکنون در ایران ظرفیت تولید سالانه یک میلیون کیت و مخزن وجود دارد، در حالی که شرکتهای فعال در این زمینه با کمتر از ۲۵ درصد ظرفیت خود فعالیت میکنند.
آقای قاسمی یکی از راهکارهای اصلی برای جلوگیری از مصرف سوخت در بخش حمل و نقل را توسعه صنعت سیانجی دانست و تصریح کرد: زیرساختهای این صنعت طی چند دهه گذشته در کشور فراهم شده است.