پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مراسم افتتاح هفدهمین دوره مسابقات فرهنگی هنری دانش آموزان استثنایی، «هنر و زیبایی شناسی» را کارآمدترین ابزار ترویج و تعمیق ارزشهای اخلاقی و معنوی در جامعه دانست.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، حمید طریفی حسینی در آیین افتتاح هفدهمین دوره مسابقات فرهنگی - هنری دانشآموزان استثنایی کشور که به میزبانی استان مازندران در حال برگزاری است، با یادآوری نامگذاری روز «اخلاق و معنویت» در روزشمار هفته دولت از «هنر و زیباییشناسی» بهعنوان مؤثرترین و کارآمدترین ابزار انتقال پیام و ترویج و تعمیق ارزشهای اخلاقی و معنوی در جامعه یادکرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی توانایی ادراک و خلق زیباییشناسانه انسانها را متناسب با مرتبه و ظرف وجودی انسانها و پاکی و بزرگی روح آنها دانست و از نگاه عمیق هنری و زیباییشناسانه دانشآموزان استثنایی که متأثر از ویژگیهای روحی این دانشآموزان است، تجلیل کرد.
طریفی حسینی در ادامه گفت: اهداف نظام تعلیم و تربیت یکپارچه میباشند و تفاوتی در مقصد و مسیر رشد و تعالی و کمال دانشآموزان عادی و استثنایی وجود ندارد و ما در نظام تعلیم و تربیت مکلفیم تا متناسب با شرایط و نیازهای خاص دانشآموزان، بسترهای رشد و کمال دانشآموزان و شرایط پدیدایی و رشد و توسعه و شکوفایی استعدادهای دانشآموزان را فراهم کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش از مدرسه بهعنوان کانون پدیدایی و توسعه استعدادهای هنری و از مسابقات هنری بهعنوان موقعیت کشف و شناسایی استعدادهای هنری یادکرد و بر لزوم بازآفرینی روشهای تدریس و آموزش مبتنی بر آموزههای هنری و زیباییشناسانه تأکید کرد.
وی در ادامه وجود معلمان چند مهارتی و "معلمان زیباییشناس" که خود واجد قدرت تخیل، خلاقیت و آفرینندگی باشند را لازمه تعلیم و تربیت چند ساحتی و زمینهساز پدیدایی و توسعه استعدادهای هنری دانشآموزان در مدرسه دانست و بر لزوم معنیدار کردن و لذتبخش کردن یادگیری و خارجکردن تدریس و آموزش از روشهای خشک و غیرمنعطف مبتنی بر آموزههای هنری و زیباییشناختی و خلق موقعیتها و فرصتهای تربیتی خارج از مدرسهای تأکید کرد.
طریفی حسینی، با بر شمردن کارکردهای مختلف جشنوارههای هنری از ظرفیت این جشنوارهها در جهت ارتقای هنرآموزی و فعالیت هنری دانشآموزی به هنر حرفهای و ارزشآفرینی از تولیدات هنری دانشآموزان یادکرد.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در ادامه با یادآوری تحولات فناورانه در عصر جدید، لزوم توجه به عرصههای جدید هنر و زیباییشناسی بهویژه در عرصه هنرهای دیجیتال، برنامهریزی برای خلق فرصتها و موقعیتهای هنری در بستر فضای مجازی را خواستار شد.
وی در پایان به لزوم طراحی رشتههای تحصیلی بهویژه در عرصههای مرتبط با هنرهای دستی و تجسمی متناسب با اقتضائات و شرایط روز، تأکید کرد و از برنامهریزی سازمان آموزش و پرورش مبنی بر ایجاد رشتههای تحصیلی جدید برای دانشآموزان استثنایی خبر داد.