پخش زنده
امروز: -
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سهم ایران از تجارت و ترانزیت منطقهای همچنان اندک است، از تلاش دولت برای رفع موانع توسعه ریلی جادهای خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، شهریار افندی زاده در نشست حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی که به مناسبت هفته دولت در این وزارتخانه برگزار شد گفت: بحث حمل و نقل بین المللی و ترانزیت یکی از مهم ترین مباحث مورد توجه مسئولان کشور است، ایران، هندوستان و روسیه به عنوان کشورهای موسس راهگذر شمال به جنوب هستند اما این راهگذر رشد زیادی نداشته است.
معاون حمل و نقل وزیر راه وشهرسازی افزود: جابه جایی کالا در سال 93 ، 12 و نیم تن ، در سال 99 ، 5/5 میلیون تن و در سال گذشته به 11/5 میلیون تن رسید و این در حالی است که تا پایان امسال باید جابجایی کالا به 20 میلیون تن برسد .
در ۵ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۵درصد افزایش جابه جایی کالا داشتیم.
معاون حمل و نقل وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه حلقه مفقوده راهگذر شمال به جنوب ، محور رشت ـ آستارا به طول ۱۶۰کیلومتر است که باید هرچه زودتر تکمیل شود، گفت: مسیر فعلی برای انتقال کالا ۴۵ روز زمان می برد که با ساخت این محور، زمان انتقال به مقدار زیادی کاهش می یابد و تا ۳۰ میلیون تن کالا در این مسیر جابجا خواهد شد.
افندی زاده افزود: دولت تلاش زیادی برای زیر ساخت ریلی انجام داده است به طوریکه که در سفر اخیر به ترکمنستان ، توسعه شبکه ریلی از این کشور به بندرعباس در دستور کار قرار گرفت.
معاون حمل و نقل وزیر راه وشهرسازی گفت : حدود ۶۰ هزار کیلومتر آزاد راه و راههای اصلی داریم که باید با رفع موانع، آزادراه ها توسعه یابند.
افندی زاده افزود: دو مرز اینچه برون و سرخس در اختیار کالاهای وارداتی از چین است که تفاهم نامه هایی برای فعال کردن راهگذرهای شرق به غرب نیز انجام گرفته است.
وی همچنین افزود: دریای خزر ۲۷ میلیون تن ظرفیت جابجایی کالا در سال را دارد که باید در این بخش هم فعالتر عمل کنیم تا سهم بیشتری را از آن خود کنیم.