پخش زنده
امروز: -
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه مپنا گفت: افتتاح نیروگاه شهید باکری سمنان در حدود ۴ ماه، یک حدنصاب جدید در جهان است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما , آقای عباس علی آبادی در گفتگو با رسانه ملی افزود: عموما در دنیا حدنصاب ساخت یک نیروگاه گازی در حدود 12 تا 14 ماه است و در ایران بهترین حدنصاب 12 ماه بوده است، اما خوشبختانه این بار در حدود 4 ماه این کار انجام شد.
وی گفت: سال آینده واحدهای بزرگ 310 مگاواتی نیروگاه هزار مگاواتی اصفهان وارد مدار می شود که در نوع خود اقدام بسیار بزرگی است.
مدیرعامل گروه مپنا افزود: برای نخستین بار نیروگاه کلاس F را در اصفهان به کار خواهیم گرفت که ظرفیت (راندمان) توربین های این نیروگاه, بالاتر از هشتاد و پنج و نیم درصد است که ظرفیت بسیار خوبی است .
وی گفت: نیروگاه سمنان ، نیروگاهی نیست که تجهیزاتش را از خارج خریده باشیم و بعد نصب کرده باشیم بلکه کامل, یک نیروگاه ایرانی است که به دست متخصصان ایرانی ساخته شده است و این هم اولین آن نیست بلکه بیش از 370 واحد نیروگاهی این گونه ساخته شده و این موجب افتخار است.
مدیرعامل گروه مپنا تصریح کرد: در حوزه راهبردی برق؛ که زیرساخت اصلی هر توسعه ای به حساب می آید ما امروز به تمام معنا خوداتکا هستیم به نحوی که ما در کشورهای عمان، اندونزی، پاکستان، عراق، سوریه، روسیه و بسیاری از کشورهای دیگر خدمات فنی و مهندسی صادر کرده ایم و الآن هم برنامه های جامع و بزرگی برای این صادرات داریم .
مدیرعامل شرکت نصب کننده تجهیزات در نیروگاه سمنان نیز در این برنامه گفت: اجرای این طرح در فروردین 1401 به تیم اجرایی ابلاغ شد و ما 15 فروردین امسال عملیات نصب را آغاز کردیم .
آقای مجتبی تاجیک افزود: با برنامه ریزی دقیق تیم گروه مپنا، موفق شدیم در 29 تیر 1401 واحد 3 را روی دور ترمینگیر ببریم و 17 روز بعد موفق شدیم با گذشت 4 ماه, در ساعت یک و 30 دقیقه بامداد با شبکه برق سراسری کشور متصل (سنکرون) کنیم که این 4 ماه واقعاً یک افتخار و یک حرکت عظیم در نصب و راه اندازی است.
رئیس هیئت مدیره گروه مپنا همچنین گفت: بیش از 400 شرکت ایرانی از ما پشتیبانی می کنند و همه آنها در این کار بزرگ (نیروگاه سمنان) نقش داشته اند.
وی افزود: ما می توانیم همه نیاز کشور را در تمام تجهیزات دوار، توربین های گازی، توربین های بخاری، ژنراتورها، توربوکمپرسورها، کمپرسورها، پمپ ها را خود بسازیم و امروز کشور ما در این حوزه نامدار است .
آقای علی آبادی گفت: خوشبختانه ما در حال حاضر تجهیزات نیروگاهی را به اغلب کشورهای منطقه و دنیا صادر می کنیم و این در حالی است که دنیا باید ما را در این موضوع تحریم می کرد اما این توانایی موجب شده است که ما در همین دوران تحریم بتوانیم این تجهیزات پیچیده را در دنیا صادر کنیم .
وی افزود: به زودی نمایشگاه بزرگی را رونمایی خواهیم کرد که مردم ببینند ظرفیت های ملی ما در این حوزه راهبردی (استراتژیک) تا چه حد پیشرفت کرده است.
مدیرعامل گروه مپنا درباره ورود مپنا به صنعت آب کشور نیز گفت: امروز اعلام می کنم ما در تمام صنایع کشور قادریم فاضلاب صنعتی و انسانی را بگیریم و با TDS صفر یعنی با آب مقطر به آنها تحویل دهیم و این فناوری کاملاً بومی است.
وی افزود: یک طرح بزرگ شیرین سازی آب را در ذوب آهن اصفهان در حال اجرا داریم که طرح بسیار پیشرفته ای و جدید است که داریم تلاش می کنیم این فناوری را بومی و داخلی سازی کنیم و در یکی دو ماه آینده نیز افتتاح خواهد شد.
مدیرعامل گروه مپنا گفت: طرح بزرگ دیگری که اجرا کردیم، آب شیرین کن قشم بود که سال هاست آب و برق جزیره قشم را دارد تأمین می کند که 50 مگاوات نیروگاه دارد و 18 هزار مترمکعب در شبانه روز بدون مصرف برق , آب دریا را شیرین می کند.
وی افزود: طرح دیگری که در بوشهر در حال اجراست طرح 35 هزار مترمکعبی است اما بزرگترین طرحی که ما هم اکنون در حال آغاز آن هستیم طرح 80 هزار مترمکعبی در چابهار و سه واحد 200 هزار مترمکعبی در چابهار برای انتقال آب به زاهدان، زابل و خراسان است که این طرح به زودی با تأمین مالی خود مپنا شروع خواهد شد.
مدیرعامل گروه مپنا همچنین گفت: شیرین کردن آب در سواحل و انتقال آن به مناطق مرکزی ایران یک کار اساسی است.
آقای محمد اولیاء؛ مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا نیز گفت: با افزایش بازدهی انرژی, چیزی حدود 700 مگاوات به روش های مختلف از تابستان گذشته تا این تابستان به ظرفیت برق کشور اضافه شد که این عدد بسیار قابل توجهی است.
وی افزود: ساخت تجهیزات در سال 1401 به حدود 2برابر سال گذشته و برای سال آینده به 3 برابر آن خواهد رسید.
مدیرعامل گروه مپنا همچنین گفت: بنا داریم لوکوموتیوهای هایبرید یا دو توان که می توانند در فراز از برق بالاسری استفاده کنند و توان بیشتری را برای کشش بدهند و در فرود یا در شرایط مسیرهای صاف از همان ظرفیت لوکوموتیو دیزل استفاده کنند را ارائه کنیم که این می تواند یک گام میانی برای برقی سازی باشد که تحول بسیار بزرگی خواهد بود.
وی افزود: در بخش ساخت واگن هم از زمانی که واگن پارس به مپنا ملحق شد، اتفاق های خوبی افتاده و الآن واگن پارس قادر است ماهانه 110 واگن به شبکه کشور اضافه کند که این یک تحول بسیار بزرگ است ولی واگن های جدید را در دستور کار داریم برای مترو و هم برای حمل و نقل مسافر که ان شاء الله به زودی از آنها رونمایی خواهد شد.
مدیرعامل گروه مپنا درباره طرح توسعه و مانع زدایی صنعت برق، که در ماده 11 آن امکان واردات تجهیزات نیروگاهی در صورت تشخیص وزارت نیرو را مجاز دانسته است گفت: من جزء مخالفان این طرح هستم، ما نیازهای بسیاری داریم و اینکه به بهانه جذب فاینانس برویم سراغ تجهیزاتی که خودمان می توانیم بسازیم، درست نیست.
وی افزود: به علت این که در داخل کشور تقاضا نیست ما به زودی 38 توربین به خارج از کشور صادر خواهیم کرد و به نظر من چالش اصلی در صنعت برق یا در صنعت توربین سازی؛ اقتصادش است یعنی اگر بتوان منابع این طرح ها را تأمین کرد مطلقاً نیازمند واردات نیستیم.
آقای عباس علی آبادی تاکید کرد: به ضرس قاطع می گویم امروز جزو برترین ها در دنیا و سومین کشور سازنده توربین گاز در جهان هستیم و این طرح , یک اقدام اشتباه و ناامیدکننده است.