پخش زنده
امروز: -
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی با اشاره به طرح موضوع افزایش ظرفیت دندانپزشکی از لزوم ترمیم هرم اعضای هیات علمی دانشکدههای دندانپزشکی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، دکتر مهدی کدخدازاده با اشاره به موضوع افزایش ظرفیت رشته دندانپزشکی که همزمان با موضوع افزایش ظرفیت رشته پزشکی پیگیری میشود، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۸ کشور دارای ۵ دانشکده دندانپزشکی بود که این تعداد در سال ۷۸ به ۱۸ دانشکده رسید و اکنون بیش از ۴۰ دانشکده دندانپزشکی در سطح کشور وجود دارد.
وی افزود: اما متاسفانه در برخی از استانها این دانشکدهها بدون توجه به زیرساخت ها، امکانات و تجهیزات و مهمتر از همه نیروی انسانی ایجاد شدند. هنوز بسیاری از دانشکدههای دندانپزشکی زیر بار فشار راه اندازی غیر کارشناسی قرار دارند و این توجه ناکافی به توانایی و امکانات و نیروی انسانی فشار سنگینی را بر آنها تحمیل کرده است.
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی گفت: دانشکدههای دندانپزشکی در حال حاضر با مشکلات زیادی در حوزه تامین نیروی انسانی هیات علمی مواجه هستند و متاسفانه با قوانین موجود دانشکدهها جذابیتی برای جذب اعضای هیات علمی وجود ندارد و بیشتر دافعه ایجاد کرده است.
وی گفت: اگر در قوانین تغییری ایجاد نکنیم در آینده دانشکدههای دندانپزشکی از اعضای هیات علمی با تجربه و با کیفیت خالی میشوند و باید تدبیری برای آینده این موضوع اندیشیده شود.
کدخدازاده اظهار داشت: این موضوع صرفا به دانشکدههای نوپای دندانپزشکی محدود نمیشود بلکه دانشگاههای علوم پزشکی بزرگ نیز در برخی از رشتههای تخصصی دندانپزشکی با مشکل مواجه اند و بسیاری از این مشکلات به بی انگیزگی که در میان اعضای هیات علمی بوجود آمده است، بازمی گردد و لازم است تصمیم سازان در این حوزه توجه ویژه داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از دانشکدههای دندانپزشکی با استانداردهای لازم برای یک دانشکده دندانپزشکی فاصله دارد و اکنون زمان کار بر روی کیفیت آموزش دندانپزشکی است و دیگر زمان تمرکز بر کمیت و شمار دندانپزشکان گذشته است. کیفیت مهارت آموزشی دانشجویان دندانپزشکی از اهمیت بیشتری برخوردار است. هم اکنون کیفیت آموزش فدای کمیت تربیت با تعداد بالای دندانپزشک شده است.
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی با اشاره به لزوم مهارت آموزی در حوزه دندانپزشکی گفت: پاندمی کرونا هم آسیب جدی به کیفیت آموزش دندانپزشکی وارد کرد. ما در دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی از دانشکدهها نظرخواهی کردیم و قرار شد با همکاری مرکز ملی مهارتی علوم پزشکی کارگروههایی با همکاری دانشجویان تشکیل شود.
وی افزود: فهرستی از برنامههای مهارتی مورد نیاز برای آموزش مهارتی دانشجویان دندانپزشکی در دوران پساکرونا با هماهنگی مرکز ملی مهارتها تدوین و قرار شده است که این فهرست به دانشکدهها ابلاغ شود.
کدخدازاده گفت: در این مسیر دانشکدههای دندانپزشکی از ظرفیت بخش خصوصی در قالب فعالیتهایی که مجوز خود را از مرکز ملی آموزش مهارتی وزارت بهداشت کسب کرده اند، استفاده میکنند. دانشجویانی که در حوزه آموزش مهارتی دچار ضعف هستند میتوانند از این دورهها استفاده کنند البته در کنار آن دندانپزشکان هم میتوانند از این خدمات دانشکدهها بهرهمند شوند.
وی یادآور شد: هرچند ممکن است همه دانشکدهها نتوانند همه دورهها را برگزار کنند و این خود شاهدی است بر آنچه بارها گفته ام که دانشکدههای دندانپزشکی در شرایط خوبی بسر نمیبرند.