شفاف شدن قانون رسیدگی به تخلفات در آزمون سراسری در نوبت رسیدگی
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس از تصویب طرح استفساریه ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات در آزمونهای سراسری در کمیسیون آموزش خبر داد و گفت: طرح مذکور در نوبت رسیدگی صحن علنی قرار دارد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، رضا حاجی پور با اشاره به بررسی طرح استفساریه ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمونهای سراسری در نشست روز (سهشنبه ۲۴ خردادماه) کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، اظهار کرد: این طرح که از جانب نماینده طراحان طرح، آقای خضریان در کمیسیون آموزش مطرح شد با رأی اعضای کمیسیون راهی صحن علنی شد.
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی افزود: آزمون سراسری ورود به دانشگاهها سال هاست که از مهمترین رویدادهای علمی کشور است و به طور گستردهای زندگی جوانان و خانوادههای آنان را تحت تاثیر قرار میدهد. رقابت شدید در این آزمون که امروزه در مورد رشتههای خاصی مانند رشتههای گروه پزشکی به قوت خود باقی مانده است، موجب فشارهای روانی، آموزشی، اجتماعی و اقتصادی بر داوطلبان میشود.
وی اضافه کرد: بنابراین تمامی تلاش سیاستگذاران نظام آموزشی کشور اعم از آموزش عمومی و آموزش عالی باید در راستای کاهش تبعات رقابت شدید در کنکور برای داوطلبان و خانوادههای آنان باشد. یکی از موضوعاتی که پس از پایان یافتن کنکور مجددا برخی از داوطلبان و خانوادههای آنان را درگیر میکند اجرای «قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمونهای سراسری» است.
حاجی پور تصریح کرد: این قانون در سال ۱۳۸۶ به تصویب رسیده است و هر چند با هدف تقویت عدالت آموزشی تصویب شده است، اما با گذشت نزدیک به دو دهه از تصویب، ایرادات اجرایی آن بهتر روشن شده است که موضوع ماده ۱۱ آن یکی از مهمترین آنها است.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: طبق ماده ۱۱ این قانون به مجریان اجازه داده شده است در صورتی که بین نمرات و رتبه اکتسابی یک داوطلب و سوابق تحصیلی وی مغایرتهای غیر متعارف، مشهود و اساسی وجود داشته باشد، از داوطلب از یک یا چند درس عمومی و اختصاصی امتحان مجدد به عمل آید، در ادامه این ماده آمده است.
وی یادآور شد: تعیین وضعیت نهایی آزمون این داوطلب، بر اساس نتایج حاصل از امتحان مجدد بر عهده هیأتهای بدوی میباشد. نکته مهم در این خصوص به ابهام در مورد کلمه «داوطلب» مربوط میشود. چرا که پس از قبولی داوطلبان در آزمون و دانشجو شدن و در شرایطی که در حال گذراندن دوره تحصیلات عالی خود هستند برای آزمون مجدد فرا خوانده میشوند. این در حالی است که لفظ داوطلب تا زمانی است که فرد در دانشگاه پذیرفته نشده است، بدیهی است بعد از پذیرفته شدن در دانشگاه واژه دانشجو بر وی اطلاق میشود.
حاجی پور اضافه کرد: به طوری کلی این شیوه اعمال قانون موجب ایجاد فشارهای روانی مضاعف و شدید بر این دسته از افراد دانشجویان و خانوادههای آنان میشود و حرمت و آبروی آنها نیز در معرض خطر قرار میگیرد. همچنین، تبعات این اقدام گاهی به خودکشی و اعتراضات اجتماعی ختم میشود؛ لذا طرح مذکور جهت طی مراحل قانونی در کمیسیون بررسی شد و در نوبت رسیدگی صحن قرار دارد.