پخش زنده
امروز: -
وزیر آموزش و پرورش گفت: خیران ما امروز حدود ۵۰ درصد از کلاسهای درس ما را میسازند و این از برکات جمهوری اسلامی از سال ۷۸ تاکنون است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ وزیر آموزش و پرورش در صد و پنجاه و هفتمین شورای آموزش و پرورش استان با بیان اینکه حدود دو سال مدارس در کشور غیر حضوری شد گفت: مدارس به عنوان یک نیاز حضوری شد و مشکلات آن از جمله سرویس مدارس باید حل شود.
یوسف نوری افزود: در بعد اجتماعی، روانشناسی و اقتصادی هم تعطیلی مدارس ۱۷ تریلیون دلار خسارت در دنیا داشته و ۲۵ درصد سرمایه آموزشی هر کشور هدر رفته است.
وی با اشاره به اینکه برای جبران عقبماندگی دانشآموزان اعتباری تخصیص داده شد تا در طول تابستان کلاسهای جبرانی برگزار شود گفت: برای ترمیم آسیبهای فضای مجازی هم قرارگاه حکمرانی فضای مجازی تشکیل شده تا محتوای سلام در شبکه ملی اطلاعات ارائه و محتوای ناسالم محدود شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در دنیا استفاده از سیمکارت نوجوان الزامی است، اما در ایران این گفتمان رایج نشده است، همه باید دست به دست هم دهیم تا این گفتمان در کشور ایجاد شود.
حل مشکل کمبود معلم با تزریق نیروی انسانی
نوری با اشاره به وضعیت نامناسب نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: برای جبران کمبود نیروی انسانی تکالیف قانونی ابلاغی اجرایی شد و حدود ۱۰۰ هزار نفر نیرو تعیین تکلیف شدند.
وی با بیان اینکه حدود ۳۴ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزشوپرورش استخدام خواهند شد ادامه داد: پرداخت ماهانه حقالتدریس معلمان شاغل و بازنشسته هم در بودجه تا زمانی که نیروی تربیت شده دانشگاه فرهنگیان وارد چرخه تدریس شود دیده شده است.
نوری با اشاره به اینکه بخشی از نیروی انسانی امسال تزریق شد و به ترتیب در سالهای آینده هم تامین میشودگفت: برای تامین نیروی خدماتی هم دولت موافقت کرده تا امسال در این بخش جذب نیرو انجام شود و افزایش دستمزد این افراد هم در دستور کار است.
تخصیص اعتبار و استفاده از ظرفیت خیران برای تامین فضای آموزشی
وی با اشاره به کمبود فضای آموزشی در حاشیه شهر البرز و زاهدان به علت مهاجرت و نبود رسیدگی افزود: ۲۰۰ هزار کلاس درس در این مناطق باید ایجاد شود.
نوری اضافه کرد: تاکنون دولت سه هزار میلیارد تومان در سفرهای استانی ریاست جمهور برای طرحهای نیمهتمام در نظر گرفته شده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بخش زیادی از اعتبارات نوسازی در بخش مشارکت با خیران در نظرگرفته شده گفت: از ذخیره ارزی دولتهم بودجهای به مدارس خیرساز اختصاص مییابد.
مساله فرونشست پیگیری میشود
وی با اشاره به بازدید از دشتهای استان فارس و شهرستانهای اطراف تهران و مشاهده آسیبهای ناشی از فرونشست گفت: به دلیل تراکم دانش آموز زیاد در استان اصفهان هم لازم است این مسئله در اولویت قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: موضوع فرونشست استان اصفهان در اولین جلسه هیئت دولت مطرح خواهد شد. نوری با بیان اینکه با استفاده از ظرفیتهای موجود، مشکل مدارس کانکسی استان اصفهان حل خواهد شد گفت: شرکتها و صنایع بزرگ اصفهان هم در بخش مسئولیتهای اجتماعی میتوانند پشتیبان بخشی از مدارس استان باشند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در بودجه عمومی دولت توجه ویژهای به آموزش و پرورش شده افزود: در بخش رتبهبندی معلمان، رییس پیشین سازمان برنامه و بودجه از اجرایی شدن این طرح خبر داده بود این در حالی است که این طرح به تازگی شروع به کار کرده و همه قوا برای اجرایی شدن این طرح همگرا شده اند.
تحقق جامعه دانشبنیان در مدارس
نوری با اشاره به اینکه اصفهان بستر تحقق جامعه دانشبنیان را در اختیار دارد اضافه کرد: با اقتصاددانش بنیان نرخ بازگشت سرمایه به بیش از ۳۰ میرسد.
وی با اشاره به اینکه با گسترش شرکتهای دانشبنیان، هر یک از این شرکتها میتوانند پشتیبان یک مدرسه برای تبدیل به جامعه دانش بنیان و ایجاد کمکهای مالی باشد افزود: باید دو مدرسه با رویکرد دانش بنیان در اصفهان ساخته و حداقل دو پژوهسرا در استان اصفهان به خانه خلاق تبدیل و از آموزشمحوری به پژوهش محوری، سپس کارآفرینمحوری و مسئولیت محوری برسیم.
مهارت آموزی دانش آموزان در هنرستانها
وزیر آموزش و پرورش در ادامه به مهارت آموزی دانش آموزان در هنرستانها تاکید کرد و افزود: اصفهان بازاری برای هنرستانهای طلاسازی و منبتکاری است و باید هنرستانها را به کارخانهها و کارگاهها انتقال دهیم تا مهارتآموزی و ورود به بازار کار تسریع شود.
وی افزود: هنرستانهای کشاورزی هم بر اساس مصوبه هیئت دولت باید به مدارس هوشمند کشاورزی تبدیل شود و این هنرستانها از صندوق کارآفرینی میتوانند تسهیلات دریافت کنند.