پخش زنده
امروز: -
فشارهای روانی بیش از دو سال محدودیت کرونایی و تبعات محروم شدن کودکان از بودن با هم سن و سالهایشان، غربالگری روانشناختی دانش آموزان را بیش از هر زمان دیگری ضروری ساخته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، بنا بر اعلام یونیسف، بسته شدن مدارس به علت همهگیری کرونا کودکان جهان را از بیش از یک تریلیون و ۸۰۰ میلیارد ساعت حضور در کلاس درس محروم کرده است؛ محرومیتی که علاوه بر اُفت سواد دانش آموزان، پیامدهای روانی و اجتماعی هم برایشان داشته است.
کودکان و نوجوانان به یکباره از تجربه بودن با هم سن و سالان خود و تمرین هویت مستقل محروم شدند. همه گیری کرونا آنها را خانه نشین کرد؛ حضور شبانه روزی در خانهای که فشارهای روانی همه گیری، بردباریاش را تحلیل برده بود.
«صادق ستاریفرد» معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: شواهد عملی در داخل و خارج از کشور نشان میدهد محرومیت کودکان و نوجوانان از حضور در مدرسه و همینطور چالشهای آموزش در فضای مجازی، علاوه بر اُفت تحصیلی دانش آموزان، با به انزوا کشاندن آن ها، باعث افزایش اضطراب و احساس تنهایی و همینطور افسردگی در آنها شده است.
«بهنام بهراد» مشاور پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان پس از این دوران پرفشار نیازمند غربالگری و مداخلات روانشناختی هستند.
مشاور پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش در حال حاضر با خلأ جدی در این زمینه روبرو است، افزود: این مداخلات باید در سه سطح انجام شود؛ سطح یک برای همه دانش آموزان، سطح دو برای دانش آموزان در معرض خطر و سطح سه برای آنهایی که دچار مشکلات روانشناختی هستند.
«بهنام بهراد» تاکید کرد: میتوان طرحهای دیگر سازمانها را به صورت آزمایشی در برخی مراکز آموزشی انجام داد تا در صورت مشاهده نتایج مثبت در مدارس سراسر کشور اجرا شود.
«محمد حاتمی» رئیس سازمان نظام روانشناسی در این زمینه گفت: سازمان نظام روانشناسی کشور آمادگی دارد همهی ظرفیت خود، شامل بیش از ۳۰۰ هزار دانشجوی روان شناسی و بیش از ۵۰ هزار عضو رسمی و فوق لیسانس به بالا را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد تا وضعیت روانی دانش آموزان بررسی شود.