پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان فناوری اطلاعات: همه دستگاههای دولتی موظفند از سال آینده در قالب پنجره واحد برای دولت هوشمند، خدماتشان را ارائه کنند.
آقای محمد خوانساری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت الکترونیک براساس قوانین بالادستی به چه میزان محقق شده است؟ افزود: تکالیفی که در دولت الکترونیک در قالب مصوبات مجلس شورای اسلامی و برنامه ششم توسعه بر عهده دستگاههای مختلف بوده طی سالیان گذشته و در دولت قبل دنبال شده است، اما با توجه به تنوع و تکثر آنها، با وجود این که دستگاهها، زحمات قابل توجهی کشیده اند و مردم هم از بخشی از اینها بهرهمند شده اند، اما با آنچه که در بخش خدمات دولت الکترونیک نیاز مردم است فاصله زیادی داریم.
وی گفت: برنامه جدی دولت سیزدهم، کم کردن این فاصله است تا همه دستگاهها بتوانند خدماتی را که به مردم ارائه میدهند در قالب پنجره واحد ارائه کنند و مردم برای دریافت خدمات الکترونیکی مجبور نباشند به سیلوهای متعددی مراجعه کنند.
خوانساری افزود: در واقع حتی اگر دستگاههایی هم موفق شده باشند حجمی از تکالیف خودشان را در این قالب انجام داده باشند، ارتباط میان این دستگاه هاست که برای مردم، کسب و کار و خدمت ایجاد میکند نه اینکه یک دستگاه به تنهایی بخواهد این کار را انجام دهد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: قانون گذار در قالب تبصره ۳ ماده ۶۷ برنامه ششم توسعه، تمهیداتی را برای این موضوع در نظر گرفته است که در قالب آن سازمان فناوری اطلاعات به عنوان نهاد مرجع، باید بتواند همه دادههای خدمات مورد نیاز دستگاههای دولتی به دولتی و دستگاههای دولتی به مردم و کسب و کارها را در یک گذرگاه یکپارچه ارائه دهد که این گذرگاه یکپارچه به نام " ان آی ایکس" یا مرکز ملی تبادل اطلاعات در قانون شناخته شده و تکلیف برای انجام این امر از سال ۹۵ اجرایی شده است و از سال ۹۵ دستگاههای مختلف به تدریج شروع به ثبت خدمات شان کردند تا دستگاههایی که نیاز دارند از خدمات استفاده کنند.
وی به عناوینی از این خدمات اشاره کرد و گفت: در همه جاها به احراز هویت و به تطبیق شماره تلفن همراه با کد ملی نیاز داریم، به خدمات مربوط به ثبت احوال و مجموعه تامین اجتماعی برای سوابق افراد نیازمندیم و همچنین اپراتورها در خصوص این که چه خط تلفنی و به نام چه کسی است هم نیاز به خدماتی داریم چه به مردم مستقیم ارائه شود و چه دستگاههای دیگر از ترکیب آنها استفاده و خدمات متنوع و جدیدی به مردم ارائه کنند.
آقای خوانساری گفت: این خدمات به صورت یکپارچه نبوده است و دستگاهها از شش هزار خدمتی که سازمان امور اداری و استخدامی شناسایی کرده است تاکنون موفق شده اند سه هزار و ۵۰۰ خدمت را زیر ۵۰ درصد (ارائه الکترونیک) و ۱۶۰ خدمت را بالای ۹۰ درصد محقق کنند که قطعا ۱۶۰ خدمت در مقایسه با ۶ هزار خدمت، عدد کمی است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: به نظر میرسد ما در سال آینده نیازمند تسریع جدی در این بخش هستیم و امیدواریم با تمهیداتی که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دیده شده است با کمک مجلس در بحث پنجره واحد خدمات بتوانیم قدمهای مثبتی برداریم که براساس آن همه دستگاههای دولتی موظف شوند در قالب پنجره واحد ملی برای دولت هوشمند خدماتشان را ارائه کنند.
وی افزود: در این شرایط ارزیابی دستگاهها از جانب مردم راحتتر است، زیرا هر کسی در این پنجره واحد نباشد به این معناست که نتوانسته است خدمات خود را درست به مردم، بخش خصوصی و کسب و کارها و سایر دستگاههای دولتی ارائه کند.
خونساری گفت: مجموع خدماتی که از کانالهای مختلف در قالب خدمات دولت به دولت و برخی هم در قالب گذرگاه عمومی دولت ارائه میشود در این قالب (با وجود اینکه از سال ۹۵ شروع شده تا به امروز حدود ۳۰۰ دستگاه دولتی خدمات میگیرند و ۷۰ دستگاه، سرویس را ارائه میدهند) از سال ۹۵ تاکنون حدود ۴ میلیارد تراکنش روی آن انجام شده است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات افزود: از ابتدای امسال تاکنون مجموع خدماتی که از این مسیر، از دولت به دولت میدهیم دو برابر شده است و مثلا در ماه آبان ۲۰۰ میلیون خدمت ثبت شده است.
آقای خوانساری گفت: در موضوع شیوع بیماری کرونا هم برای این که دستگاههای دولتی بدانند چه کسی واکسن زده و چه کسی کرونا گرفته، از نمونه خدماتی است که ارائه میشود و امیدواریم از این پس در قالب سامانه امید وزارت کشور این خدمت به صورت یکپارچه ارائه شود و ما به ازای آن خدمات دیگری هم در ان تجمیع میشود.
خوانساری با اشاره به این که یک مسیر دیگر، خدماتی است که دولت باید به بخش خصوصی ارائه کند، افزود: در قالب آن مسیر، خدماتی که دولت باید به بخش خصوصی دهد، با توجه به این که اواخر سال ۹۸ راه اندازی شده تعداد کمتری تراکنش را تا الان داشته است.
وی افزود: هم اکنون ۲۰ دستگاه دولتی به حدود ۵۵۰ بخش خصوصی در قالب خدمات مختلف موردنیازشان در حال سرویس دهی هستند و ما در قسمت جی اس بی که خدمات دولت به دولت بود، هزار و ۱۶۷ خدمت در شرایط فعلی داریم.
آقای خوانساری گفت: در اینجا تعداد خدمات مان ۱۵۱ خدمت است و تعداد کمتری از این خدمات را بخش خصوصی نیاز داشته است و مهمترین آن خدماتی است که روزانه مردم برای حمل و نقل عمومی در قالب تاکسیهای اینترنتی استفاده میکنند و شرکتهای تاکسی اینترنتی باید مطمئن باشد که راننده با تلفن همراه خودش احراز هویت شده است و مثلا راننده، کرونا ندارد و کسی که تاکسی گرفته است کرونا ندارد و کسی که میخواهد وارد هواپیما و قطار شود یا بلیت بگیرد؛ اینها همه از خدماتی است که وزارت بهداشت در قالب پی جی اس بی یا درگاه خدمات دولت به بخش خصوصی ارائه میکند.
وی افزود: هر کسی که نیاز داشته باشد از این خدمات استفاده کند سازمان فناوری اطلاعات، در اختیارش میگذارد و به صورت یکپارچه ارائه میکند و این از یک زاویه مهم است که از تشتت کانالهای خدمت میان دولت و بخش خصوصی جلوگیری میکند.
خوانساری گفت: هر کسی در دولت که خدمتی را به بخش خصوصی ارائه میدهد خدمتش را در این قالب پی جی اس بی یا گذرگاه خدمت، ثبت میکند و ثبت این خدمت باعث میشود اعلام عمومی گردد و هر کسی که به این خدمت در بخش خصوصی نیاز دارد برای اینکه خدمتش را با کیفیت بیشتر انجام دهد میتواند، ثبت و از این خدمت با رعایت و ضوابط قانونی استفاده کند.