پخش زنده
امروز: -
شهردار تهران تاکید کرد: با مشارکت مردم به دنبال توسعه مترو و تسریع در رسیدن به سهم ۳۳ درصدی مترو از سفرهای شهری هستیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای زاکانی با بیان اینکه باید مدت زمان ۲۰ ساله تکمیل مترو را تا جایی که میتوانیم کاهش دهیم، گفت: ساخت هر کیلومتر مترو ۱۲۰۰ میلیارد هزینه دارد و ۶۰ درصد آن نیز تجهیزات است. اما با امکان مشارکت مردم طرحهایی را دنبال میکنیم تا تاکید بر گسترش توسعه مترو به صورت جدی داشته باشیم.
زاکانی در مراسم افتتاح ایستگاه تقاطعی توحید در خط ۷ مترو تهران گفت: از دوستانی که با همه وجود تلاش کردند که چنین امکانی برای مردم تهران فراهم شود، تشکر میکنم.
وی ادامه داد: در تهران امروز صحبت از سختیهای متفاوت است مانند ترافیک، مشکلات حمل و نقلی، آلودگی هوا و اشکالاتی از قبل موارد مطروحه در حوزه گازها و ذرات معلق که به سلامت آسیب میزند و نیز مشکلاتی که آسایش و آرامش را از مردم سلب میکند، اما در تلاشیم تا آینده درخشانی برای شهر به تصویر بکشیم و یک جهاد همگانی را برای فتح آن افقها خواهیم داشت.
شهردار تهران با بیان اینکه مترو ستون فقرات بخش حمل و نقلی است، افزود: برای ترکیب سفر در شهر در سال ۱۴۲۰ سهم بیش از ۳۰ درصدی به مترو داده اند اگر همه خطوط و نیز خط اکسپرس مان تکمیل شود، عملا ۱۰ میلیون مسافر سهم مترو برای سال ۱۴۲۰ خواهد بود.
زاکانی ادامه داد: موقعی که چنین برنامهای تنظیم شد عملا تواناییهای امروز نبود امروز، اما شرکتها و مجموعههایی که توانمندی کار در حوزه مترو را دارند به ۱۰ مورد نیز میرسند. امروزه در حوزههای مختلف پیشرفت کرده ایم و با یک خوداتکایی عمیق در این حوزهها نیز گامهای مهمی برداشته ایم.
او اضافه کرد: تکمیل ۱۵۳ کیلومتر و ۱۳۷ ایستگاه باقیمانده در مترو امکان مناسبی را برای مردم فراهم میکند. هر چقدر سرعت افتتاح را بیشتر و مدت این ۲۰ سال تعیین شده را کم کنیم میتوانیم شرایط مطلوبی را برای تهران در جهت آسایش مردم ایجاد کنیم.
شهردار تهران تاکید کرد: اگر مترو به ظرفیت ۱۰ میلیون حمل و نقل در روز برسد و با هوشمندسازی در آینده کاهش سفر در شهر انجام شود، سهم مترو از ۳۳ درصد نیز بیشتر میشود.
زاکانی یادآور شد: تهران از نظر موقعیت جغرافیایی دارای شرایط ممتازی است و یک نم باران در تهران نشان میدهد که این شهر چه هوای مطبوعی پیدا میکند، اما مشکلات موجود زیست مردم را سخت میکند؛ بنابراین تاکید بر حمل و نقل عمومی برای ما مسجل است.
او بیان کرد: اتوبوس و مترو و تاکسی ویژگیهای خاص خود را دارند و ما در تهران به هر سه آنها نیاز داریم، اما سهم مترو ویژه است. گرچه تاسیسات آن گران است، اما میزان خدماتی که ارائه میکند نشان میدهد که بهترین جا برای سرمایه گذاری است.
شهردار تهران عنوان کرد: باید مدت زمان ۲۰ ساله تکمیل مترو را تا جایی که میتوانیم کاهش دهیم. ساخت هر کیلومتر مترو ۱۲۰۰ میلیارد هزینه در بر دارد و ۶۰ درصد آن نیز تجهیزات است. با امکان مشارکت مردم طرحهایی را دنبال میکنیم تا تاکید بر گسترش توسعه مترو به صورت جدی داشته باشیم.
زاکانی گفت: ۷ خط مترو ۱۵۰۰ واگن اضافی نیاز دارد و منبع ۴ خط باقیمانده (۸، ۹، ۱۰ و ۱۱) که احداث خط ۱۰ آغاز شده؛ با امکان جدید باید تامین شود. باید این روند را سرعت دهیم و در یک بازه زمانی محدود توسعه را را انجام دهیم. ما سقف ۶ سال را گذاشتیم تا با مشارکت مردم و ظرفیتهایی که مترو میتواند در اختیار بگیرد این کار را انجام دهیم تا مردم از این سرویس استفاده کنند.