بالگرد ایرانی صبا ۲۴۸ با کاربرد امداد و نجات مجوز میگیرد
رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته، با بیان اینکه بالگرد ایرانی در آستانه مجوز گرفتن است، گفت: از این بالگرد برای امداد و نجات استفاده میشود.
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، بالگرد صبا ۲۴۸، نماد حرکت در مسیر راهبرد "ما میتوانیم" است. این بالگرد ایرانی در کلاس وزنی سبک، قابلیت چند منظوره دارد، مانند مشخصات فنی آن که با ۲ موتور، تجهیز شده و ۴ ملخه بوده و ظرفیت این بالگرد، ۸ سرنشین است.
بالگرد صبا ۲۴۸ با قابلیت عملیات امداد و نجات و آمبولانس هوایی
دامنه مأموریتهای این بالگرد ایرانی، عکسبرداری و شناسایی، آمبولانس هوایی، عملیات فرا ساحلی، تاکسی هوایی، عملیات امداد و نجات و در نهایت، حمل و نقل بار و مسافر است.
هدایت و سامانههای مکانیکی، قابلیت اطمینان بالا، صدا و ارتعاشات کم و سرعت بالا، قابلیت عملیاتی در محدوده دمایی ۲۵- تا ۵۵ درجه سانتیگراد و بدنه آئرودینامیکی مناسب، از دیگر ویژگیهای این بالگرد بومی است.
سقف ارتفاع پروازی بالگرد صبا ۲۴۸ حدود ۶ هزار متر و دارای مداومت پروازی ۴ ساعت و ۵۰ دقیقه است. این محصول به سیستم فرود اضطراری بر روی آب، مجهز است.
آرش خانباشی، رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درباره طرح کلان ملی ساخت بالگرد بهطور کامل بومیسازیشده، گفت: بالگرد چند منظوره صبا ۲۴۸، از جمله طرحهای کلانی بوده که سازمان صنایع هوایی با همکاری معاونت علمی و فناوری و شرکت پنها (پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران) به مرحله تولید رساندهاند.
رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته، بیان کرد: جهت دستیابی به گواهیهای استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری نیاز بود که بخشهای اصلی سیستم موتور، مانند بلید، هاب، گیرباکس و سیستم انتقال قدرت بالگرد، بومیسازی شود.
او با بیان اینکه بالگرد صبا ۲۴۸ یک بالگرد متوسط از نظر وزن و تعداد مسافر قابل حمل است، ادامه داد: طراحی، ساخت و توسعه این کلاس از بالگرد، جزو اهداف کلان سند توسعه هوافضای کشور، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
خانباشی با بیان اینکه اکنون این بالگرد در مرحله مجوز گرفتن از سازمان هواپیمایی کشوری است، گفت: بالگرد صبا، نخستین بالگرد کشور در حوزه غیر نظامی است که از سازمان هواپیمایی کشوری ایران مجوز اخذ میگیرد؛ اکنون در مرحله بومیسازی قطعات مورد نیاز با حمایت ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم.
او افزود: آزمایشهای پروازی آن نیز از ابتدای تیر، آغاز شده است.
به گفته خانباشی، با توجه به تأکید سازمان هواپیمای کشوری در جهت بومیسازی بخشهای اصلی موتور، گروه هوایی ستاد فضایی و حمل و نقل پیشرفته، پس از همسو و یکپارچه کردن نیازها، قصد دارد با هدایت شرکتهای دانشبنیان توانمند در این حوزه، به رفع نیازهای صنعت بالگردی کشور کمک کند.
او تأکید کرد: در این راه با طیف وسیعی از فناوریها روبرو هستیم که در گروهی از آنها پیشرفت خوبی داشتیم، اما برخی فناوریهای ساخت چنین بالگردی، نیاز به توسعه دارد.
خانباشی افزود: در مجموع با وجود توانمندیهای موجود در بدنه دانشبنیان و دانشگاهی کشور به یک کار برنامهریزی شده و منسجم در مراحل مختلف بلوغ محصول و فناوری، نیاز است.
به گفته او، فناوریهای سطح بالا در یک شب، بهدست نمیآید؛ با گذشت زمان و صرف هزینه میتوانیم مدعی ساخت یک بالگرد بهطور کامل بومی و ایرانی باشیم. به همین علت، کار بومیسازی در ابتدای تعریف این طرح از بخشهای سادهتر، مانند طراحی و ساخت بدنه را شرکت پنها آغاز شد که این در نوع خود، دستاورد ناچیزی نیست.
رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته، افزود: در حال حاضر به غیر از موتور، درصد قابل توجه از بالگرد، بومیسازی و قابل ساخت و تولید انبوه در کشور شده، اما هدف کلان ملی، بومیسازی همه سامانهها و قطعات این بالگرد است.
او با بیان اینکه شرکت پنها مجری طرح است و تصمیم میگیرد که بقیه اجزای بالگرد به چه صورت بومیسازی شود، بیان کرد: معاونت علمی و فناوری به واسطه شرکتهای دانشبنیان، از این طرح کلان ملی حمایت میکند. در همین راستا با عقد تفاهمنامهای با شرکت پنها میتوان برای نیازهای موجود برنامهریزی کرد.
خانباشی، درباره کاربردهای این بالگرد که به سفارش هلال احمر، ساخت آن آغاز شده است، گفت: متقاضی اصلی بالگرد چند منظوره صبا ۲۴۸، هلال احمر و بخشهای امداد و نجات کشور با کاربردهای آمبولانس هوایی، جابجایی بار، جابجایی مسافر در سکوهای نفتی و مانند آن هستند.
رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته، با بیان اینکه این بالگرد قابلیت رقابت با نمونههای خارجی با کاربردهای غیر نظامی را دارد، بیان کرد: در حال حاضر برای رفع نیازهای حوزه امداد و نجات، حداقل به ۲۰۰ فروند از این کلاس بالگرد نیاز داریم که میتواند تحول بزرگی در جهت ایجاد توانمندی تخصصی حوزه بالگرد در بین شرکتهای دانشبنیان، ایجاد کند.
خانباشی، افزود: همچنین تعمیر، نگهداری و تولید قطعات یدکی، بازار بالقوهای است که شرکتهای دانشبنیان از عهده آن برمیآیند.
او اظهار داشت: توسعه بالگرد در کشور باید با نگاه ملی دنبال شود و شرکت پنها بتواند با کار دقیق، طرحهای مناسبی برای شرکتهای دانشبنیان، تعریف و خود با نظارت بر خروجیهای کار، محصول نهایی ملی با کیفیت مطلوب را ارائه کند.